• saralways

Hur mycket i present?!

Ska på bröllop för första gången i juli, paret har önskat sig pengar till bröllopsresan.
    Hur mycket är brukligt att ge?
    Det är en av mina närmre vänner, och det är min sambo och jag som ska ge..

• Svar på tråden Hur mycket i present?!
  • chai

och det finns ingen lag som säger att man måste ge brudparet pengar bara för att de önskat det heller... de flseta som önskar sig pengar skulle nog ändå bli lite besvikna om de inte fick några "riktiga" presenter också...

var på ett bröllop där brudparet flera gånger poängterade att de inte ville ha några presenter alls, men de blev väldigt glada för de presenter som folk ändå hade med (mestadels korgar med vin och annat gott, men även en bok om massage och en flaska massageolja, och en weekend på spa)

• mimikry

Vi skulle bli besvikna på vänner som ger presenter istället för pengar när vi önskat oss pengar.
    Vi har allt vi vill ha och är jättenöjda, bod så himla trångt så vi har verkligen valt bort saker vi vill ha för att vi inte har plats, däremot skulle vi bli jätteglada för bidrag till bröllopsresan, genom att ge pengar ger dom ju oss ett jättestort äventyr där!

Sen vet jag att min farmortex inte kommer att ge pengar, hon vill ju ha med en present, men det tar jag utan problem.

Jag tycker 300-400/person, man behöver inte ge mer än så, det är inte pengarna det handlar om, det viktigaste är ju att alla kommer!!!

• katta_vintern05

Nu önskade vi oss inte pengar inga specifika prylar heller. Tycker det har gått lite överstyr med alla listor hit och dit. Men alla vet att vi inte bor i sverige och det hade varit opraktiskt med massa prylar att släpa hem så jag blev riktigt rörd över alla små men vääääldigt genomtänkta saker vi fick.

Vännerna i sverige kan väl anses som övre medelklass med god ekonomi men jag tror att ingen egentligen funderade på vad sakerna kostade.

Tex av min mamma och pappa fick vi en jättefin tavla. Ett stilleben med koppar och fat (vanliga svenska Rörstrand). Till saken hör att jag ända sen jag var liten flicka gått och suktat efter vackra serviser. Åren har gått, min smak har nog ändrats lite sen vi gick där på Åhlens längs de glittriga montrarna. Jag har allt porslin jag behöver och bor inte i sverige. Men jag fick en service på sätt och vis med den tavlan i bröllopspresent i alla fall Det gjorde mig väldigt rörd. Andra vänner bjöd på en helg hemma i sverige på deras bekostnad i deras sällskap vid lämpligt tillfälle för att ägna oss åt en gemensam hobby. Andra vänner gav oss varsin bok med den andres favoritmat i så vi ska kunna laga till varandra. MASSOR av sådana små finurliga saker.....

Blä säger jag till "man Borde lägga si och man borde lägga så"..... tycker någon det ska man strunta i det!!!!

Ge med hjärtat så blir det rätt!

• Mitt hjärta är hemma

Har nog aldrig haft det så fett ekonomiskt som när jag var student. Eller närapå. Studentrabatter hit och dit och "månadspeng" som bara kom in snällt på kontot varje månad. Bara man gjorde sin hemläxa så. Så här i efterhand var det verkligen en lyxtillvaro att plugga.
    Måste skriva det för alla talar om "jag är student så jag har inte råd" eller "jag pluggar så allt är mkt pengar". Behöver inte nödvändigtvis vara så. Det är iaf ingen självklarhet att man får mer pengar när man slutat plugga.

• Olivia71

Ett relaterat ämne (menar ej att stjäla tråden): Hur gör man om "tjänster" är inblandade? Jag ska på bröllop i juli, jag ska fixa brudens hår (jag är ej professionell frisör men är bra på uppsättningar) och min man ska vara dj - de vill ha pengar till resa i present. Hur mycket ska vi lägga? Vi är båda arbetslösa och bruden är en nära vän till mig.

• mimikry

Jag räknar inte med att få present av tärna marskalk och torstmaster mfl som är nära vänner till oss, däremot tackar vi dom med att ge dom en present.
    Men det är ju lätt för mig att säga som är "bruden" jag skulle nog också kännt att jag ville ge något om jag vore tärna.

Bra att du tog upp frågan, ska säga till dom att inte ge något... =)

• Petronella i från Plaskeby

Jag tillhör dom som tycker att det råder ett "dyr-present-rsaeri" över landet. Inte bara på bröllop utan när man går bort på middag till varandra ska det vara en flaska vin, en present och kanske också blommor.

Jag tycker en bröllopspresent i intervallet 250-500 kr räcker fint. Är man arbetslös och brudparet önskar sig pengar, samtidigt som man gör hår och musik, så skulle jag kunan tänka mig att ge 100+100 altså 200 kr. Och när man går bort tycker jag det räcker med en burk hemkokt sylt, enklare blomma eller liknande. Det är ju utbytet av middagar som ska skapa relationen, inte presenterna.

Men det här är nog ålderselaterat. Unga människor mellan 20-30 tycker säkert man ska ge mycket mer i present, än vad vi äldre tycker.

• liten lilja

jag tycker att det är rätt ointressant vad en present kostar när jag mottar en! kommer absolut inte reflektera över vad våra gäster ger oss, kostnadsmässigt.

skulle nog själv kanske ge en present för cirka 500 om jag var bjuden på bröllop.
    tillhör tyvärr skaran som tycker att det är jättetrist att ge pengar i största allmänhet, så jag skulle nog ge lite mindre om det var penninggåva. känns roligare att få köpa nåt personligt.

men det är ju såklart bara min åsikt!

• pärlor

Jag gav 600 kr (i småpengar) i en gulsprayad kista tillsammans med plasthalsband och glas stenar och choklad pengar till ett brudpar.
    Tyckte det blev lite roligare att ge bort pengar på det viset. Jag tror att det blev uppskattat.

• camilla80

1000 kr hade jag givit

Svar på tråden Hur mycket i present?!