• saralways

Hur mycket i present?!

Ska på bröllop för första gången i juli, paret har önskat sig pengar till bröllopsresan.
    Hur mycket är brukligt att ge?
    Det är en av mina närmre vänner, och det är min sambo och jag som ska ge..

• Svar på tråden Hur mycket i present?!
  • Kaisa

Jag tycker inte alls att det handlar sa mycket om summan! Och man skall absolut anpassa det efter sin ekonomi.

Om vi far en jattedyr present av nagon av vara gaster som vi vet har dalig ekonomi eller som har lagt ner mycket pa resan sa skulle det kannas fel. Samtidigt sa kanske jag innerst inne skulle tycka att det var litet snalt om vi fick en smorkniv av "rika" gaster. Vad som betyder mest ar om det ar nagot personligt, roligt och passande! Om vi tex inte hade ordentliga smorknivar hemma sa kanske en smorkniv vore en superpresent! :) Eller om vara rabatter ar fulla med ogras sa kanske fina blommor och en timmes tradgardshjalp vore perfekt! Sa var litet kreativa, sarskillt om ni har daligt med pengar!

• Kaisa

OK, jag laste inte sa noga... Om paret onskar sig pengar sa ar det ju otroligt svart att vara kreativ. Da ar det nog bara ekonomin som maste fa styra!

• Olala

500:-/pers hade jag nog minst vilja lägga om det var nära vänner, men alla har vi olika förutsättningar och för själva brudparet så spelar det nog inte så stor roll. De är nog mest glada om ni är där

• okt2006

Vi brukar lägga ca 200 kr per person eller 400 kr per par när våra vänner gifter sig. Har ännu inte haft något giftermål i familjen eler närmsta släkten, men skulle förmodligen ge mer då.

När jag läser meningar som "Presenter skall man inte vara snål med" eller "Tycker att man skall ge 500:- och uppåt" tänker jag att fy vad tråkigt att ge presenter till någon som tänker så! Tänk att gå på bröllop med en 300 kr-present i famnen och veta att brudparet tycker man är snål...

• KalasAnnah

med risk för att trampa någon på tårna så tycker jag att denna tråden har gått till överdrift.
    det känns som om det är ni som hoppas på att få mest pengar, som sitter och säger att ni utan att blinka lägger 1000 kr/pp. precis som om det är hur mycket pengar man lägger som avgör hur nära vän man är eller hur mycket man värdesätter vänskapen. Kan hålla med om att man kan ge lite extra om det är släkt eller så.

Men för egen del så tycker jag att det är viktigast att mina vänner kommer och delar vår dag och förhoppningsvis har en rolig kväll. Sen om det ligger 100, 1000 eller 10000 i ett paket är inte viktigt. Visst jag kan åka längre men det betyder inte att de vännerna som är mest generösa är bättre vänner.

Så tycker jag i alla fall

• 26maj2007

Håller med att det viktigaste är att få uppleva denna dag med sina nära och kära.

inte att de ska ha en massa dyra presenter med sig.

• Mitt hjärta är hemma

okt2006: Vill förtydliga att jag ABSOLUT inte en sekund har "krav" på att andra skall ge _mig_. Jag vill vara generös mot andra. Själv kan jag tycka det är jobbigt att få för fina/många saker. Så den som vill ge mig en present behöver aldrig oroa sig för att jag skulle tycka det var snålt. En del i generositeten är väl att inte vänta sig något tillbaka? Det är ju mycket roligare att ge än att få (ofta iallafall ) och det är också roligare att ge något fint än något tråkigt...

• JojPe

Som student tycker jag 250 kr är helt tillräckligt att ge i bröllopspresent- jag tycker alltid att det är svårt när brudparen önskar sig pengar då handlar det helt plötsligt så mycket som summan man ger istället för att man hittar en bra personlig present som är mycket mer värd för brudparaet oavsett vad den kostat.

• Snart lilla frugan

När min kusin gifte sig gav min M2B och jag 350 kr/person. Hade jag inte pluggat kanske jag hade lagt något mer men vi var tvunga att bo på hotell.
    När våra vänner gifte sig gav vi ca 250 har jag för mig per person. Det kändes lite snålt men berodde mycket på vår ekonomiska situation samt att vi visste att vi senare skulle gifta oss och vill inte lägga press på våra vänner att ge oss dyra presenter. (Vi gick ihop med flera andra vänner som lade samma summa och fick ihop till en vettig present) och därmed var "standarden" i gänget satt och alla kan därefter ge varandra den summan utan att känna dåligt samvete.
    Mer än 500 per person tycker jag bara att man ger om man är släkt eller på annat sätt mycket nära.

• chai

har inte läst hela tråden, men tycker nog att många tar i, i överkant, när de föreslår summa...

jag hade nog lagt 500-700 från mig och sambon _tillsammans_... (med utgångspunkt i att jag tjänar ganska bra) har varit på en del bröllop och aldrig lagt så mycket som 1000:- på en present från mig+respektive - inte ens till min far eller min kusin... och det beror inte på att jag är snål, utan på att jag hellre ger något genomtänkt och personligt än något dyrbart... men jag hade nog lagt lite mer i kontanter än jag lägger på en present, eftersom kontanter inte är personliga...

det finns inga regler och normer för bröllopspresenter... har ni en ansträngd ekonomi, så lägg en mindre summa, kanske en aning mer än ni hade lagt på en födelsedagspresent till de som gifter sig...

Svar på tråden Hur mycket i present?!