• saralways

Hur mycket i present?!

Ska på bröllop för första gången i juli, paret har önskat sig pengar till bröllopsresan.
    Hur mycket är brukligt att ge?
    Det är en av mina närmre vänner, och det är min sambo och jag som ska ge..

• Svar på tråden Hur mycket i present?!
  • halstabletten

Jag tycker att 250 kr per person är en helt okej summa för vänner, men var det bästa kompisen eller ett syskon skulle det nog bli mer, kanske 300-400 kr /pers.

• June20

Håller med TissTass spec när det gäller att man åker till en annan stad på så långt avstånd och extra spec när man åker tom utomlands.
    Hade brudparet betalat boendet med så skulle man ju kunna lägga på lite mera även m man betalat resan själv men ska man betal allt själv kan man inte kräva/förvänta sig så stora summor i present.
    Vilket vi räknar med för oss då alla, utom ett enda par, som ska bli bjudna bor inte i GBG alls närmast är Halmstad men sen blir det 08or och utomlands gäster för resten av slanten. Vi blir glada om de ens kan komma överhuvudtaget...räknar inte heller in föräldrar ska bidra med pengar till bröllopet/resan eftersom dem är dem som får resa.

• Hoppas på ett ja

Vi gifter oss i sommar och har gått ut med att vi inte vill ha massa saker, utan vill man ge oss något så ge oss en slant till vår bröllopsresa. Detta är bara ett förslag och inget måste. Vill man inte ge något så är man lika välkommen ändå. Detta med att man har skickat inbjudan tidigt och man har haft tid att spara tycker jag är ett lite konstigt resonemang. Alla har vi ju olika ekonomiska situationer och vissa kanske inte alls har möjlighet att spara trots att man vill. Jag ser inte vårt bröllop som ett spektakel där vi vill driva in pengar, utan vi vill visa våra nära och kära att vi älskar varanda och vill dela resten av livet tillsammans. Jag ser det som en ära att mina vänner och släktingar vill komma och dela denna härliga dag med oss och ha en riktigt rolig och härlig fest med oss. Vare sig de ger 1000 kr, 100 kr eller inget alls så är det en gåva att de kom på bröllopet. Så ser jag på det. men det är ju jag det....

• June20

Tror inte det var menat med insamling mera med hänsyn för dem gäster som verkligen VILL ge mera än vad dem har råd med på en månads notis.
    Visa kanske skäms om de ger bara 100kr? Inte för att jag skulle bli förbannad för det som brud men jag förstår varför dem skulle känna sig små i det fallet. Man ska inte behöva skämmas för sina ekonomi men man gör det ändå och det vet jag själv att jag gör....men för det mesta trött på att vara "lite" fattig och alldrig få ordning på det pga arbetslöshet.
    Jag blir ialf glad om dem kommer ändå! Arbetslösa el ej etc

• Swedie

Jag tycker inte att 250 är för lite! Våra gäster från USA ger ca $50 till $300, men i Sverige är ju traditionerna lite annorlunda. Det viktigaste för mig är att mina gäster kommer, inte vad de har med sig.. :)

• Nyfso

Jag är student, ska på bröllop i sommar. Hennes möhippa kommer med resa kosta 1000:-. Jag måste köpa nya kläder, resan ner igen går på ca 1000:- Jag har inte råd att lägga så mkt pengar på present.. Efter att läst här känns det jätte konstigt att vi ska lägga 200:- var till en present....

• Swedie

Nyfso, så ska du absolut inte känna!! Du har redan lagt ner jättemycket pengar ju. Brudparet kommer säkerligen inte att reagera över huvud taget, de är bara glada att du kommer:)

• halstabletten

Nyfso- jag tror inte att man ska hänga upp sig på vad som är norm här på bt alla gånger. Många brudar här har en väldigt bestämd uppfattning om hur saker och ting "SKA" vara, men jag tycker inte att det nödvändigtvis reflekterar hur det svenska folket i allmänhet resonerar. Ta det du läser med en nypa salt, betala det som känns lagomt för dig och din sambo utifrån era förutsättningar (i detta fall 200 pp) och gräm er inte över att det FINNS folk som lägger mer. Det kommer det alltid att finnas. ;)

• Mitt hjärta är hemma

Skulle inte ge mindre än 500 kr/pers i bröllopspresent. Kanske det dubbla. Presenter skall man inte vara snål med.
    Sedan är det ju såklart en helt annan femma vad man har råd med.

• Setemberbrud06

Haller med mitt hjarta ar hemma.

Tycker att man skall ge 500:- och uppat, per person, men som sagt det ar ju alltid vad budgeten tillater :D

Svar på tråden Hur mycket i present?!