• l i s a

Kuvertavgift + bar???

Den här frågan har säkert varit uppe förr... men jag kan inte komma ihåg att jag har sett några svar och jag hittar inget när jag söker... så...

Ni som "tar ut" kuvertavgift till ert bröllop, hur gör ni med baren?? Har ni "fri" bar som "ingår" i kuvertavgiften eller har ni kuvertavgift + bar till självkostnadspris??

Och, vidare, vad räknar ni som tar kuvertavgift att ni ändå själva måste stå för?

• Svar på tråden Kuvertavgift + bar???
  • Mi@

Tollan: Tack! Lycka till själv!

• Pippi Pelikan

Mi@: jag tycker det är mycket sunt resonerat. Gästerna ska inte betala för kläder, porslin, smink och blommor. Men jag antar att en del av förrätt och varmrätt blir mindre än 400 kr/person? Det var bara just den summan jag ragerade på som abnorm. 200-250 kr känns däremot helt överkomligt.

• Mi@

Tack! Vi tar 300 kronor per person, men har då först hört runt med en massa släktingar och vänner om vad de tycker är rimligt. Vi har verkligen försökt fråga så att vi inte pressat dem. Vi frågade dem först om de helst ville ge presenter eller betala en kuvertavgift och alla vi talade med svarade det senare och sa spontant att de tyckte att några hundra per person var rimligt och att de troligen lagt ut det på en present annars. Givtevis kan ju de vi frågat inte svara för alla 120 gäster, men jag tror att vi i alla fall lyckat uppfånga majoritetens åsikt! Sedan har vi också hört med bröllopskoordinatorn om råd om vad som är kotymt att fråga efter i kuvertavgift och enligt hennes erfarenhet i det område vi bor brukar kuvertavgifterna som gäster betalar vara mellan 250 och 400. I min släkt har avgifterna hittills varit 250-300 kronor.
    Jag tror att allt handlar om att känna sin umgängeskrets, vara flexibel och tänka på att alla (ja i alla fall de flesta) ska ha det trevligt och känna sig bekväma. Det kan bara vart brudpar för sig känna med just sina gäster. I svensk kultur är tydligen kuvertavgift eller ej en tvistfråga och nivån brukar vara ett par hundralappar. Läser om om andra kulturer kan det vara kring tusenlappen utan att anses mycket. Huvudsaken man själv är nöjd och ens gäster!

• Maria

Ja frågan om kuvertavgift eller inte är väldigt uppdelad här, vissa tycker det är helt ok, andra tycker att man måste bjuda på allt och har man inte råd med det skall man vänta. Men å andra sidan har folk helt olika ekonomier så det där med att vänta kanske skulle betyda vänta för evigt för en del.

Jag har svårt att se vad det skulle vara för fel på att ha betalbar om man har kuvertavgift. "För sniket" tyckte någon men det håller jag inte med om - det handlar ju inte om att TJÄNA pengar (om inte kuvertavgiften satts orimligt högt förstås). Men om man av budgetskäl har kuvertavgift så tycker jag att man BÖR ha betalbar också. Har man kuvertavgift och sedan fri bar så kan nog av de som inte dricker så mycket upplevas just som att de får vara med att betala för att andra skall kunna supa.

• l i s a

Maria! Tackar för den synpunkten... om att man kanske inte ska slå samman "baravgift" och "kuvertavgift".

Jag tänker vidare

• luzzi

jag kan inte förstå mej på er som skriver att ni hoppas slipa betala så mycke själva för att ni inte har råd de är fruktansvärt fult i mina ögon!!
    ja och min sambo ska gifta oss nu men vi ska göra de med våra närmaste för man kan inte ta betalt för att kunna gifta sej!!
    de är inte fint gjort...
    sen är de en helt annan sak att ta ut kuvertavgift på en ca 200 kr i stället för bröllops gåva om man räknar med att bjuda på allt annat..kan man inte de får man låta bli att ha så stort..

• l i s a

luzzi: hmm... vad är det du menar är fult om det samtidigt är ok med kuvertagvift? Är det att ha både kuvertavgift och betalbar som är "fruktansvärt fult"? Förstår inte riktigt.

• luzzi

de ja menade var fult var dom som skriver att dom ska ta ut kuvertavgift pga att dom inte har råd att ha ett stort bröllop annars..då räknar man ju värkligen med att sina nära och kära ska stå för allt i stället för att då ha ett mindre bröllop som man själva har råd med..
    de ja menade var att de är fult att säga så och värre är att tänka så..

• l i s a

luzzi, oki. Fast jag förstår inte riktigt ändå. Är det alltså ok att ta kuvertavgift endast om man har råd att låta bli?

• Theannapanna

Min m2b o jag har varit på några vänners bröllop där det varit kuvert-avgift o betalbar. Det har varit helt ok att betala, det högsta priset någon tagit har varit 300/person men då ingick baren efter. Nu är det våran tur och vi har kämpat hårt för att få ihop ekonomin för att kunna bjuda på allt, och det har lyckats! Vi kommer att vara på en herrgård där man får betala en summa / rum om man vill bo kvar men det ingår inte i hyran vi betalar annars så det hyr gästerna själva direkt från herrgården. 3-rätters med dryck till maten, bar, musik o allt bjussar vi på. Nu är det bara att hoppas att maten kommer att smaka för vi får nog äta makaroner o korv i ett år framöver innan vi har råd med annat :)

Ta betalt om ni känner att ni behöver det men tänk på att gästerna kommer att vara där för er skull så ruinera dem inte. Allt de betalar för möhippa/svensexa innan o kläder de ska ha på sig kostar också.

//annapanna

• luzzi

De ja menar är att man inte ska ta kuvertavgift med avtanke att betala för hela bröllopet med de..har man råd med ett stort bröllop och sen i stället för en gåva hälldre då vill ha pengar till resa eller annat är de okej.
    jag tycker att ja utrycker mej klart om vad ja menar om du läser en gång till.
    De som är okej är att ta en summa som inte är så hög att man betalar mycke utav ett stort bröllop med gästerna..i de läget tycker ja man ska ha ett litet bröllop i stället. men de här är ju min åsikt.

• Lena+Mattias=sant

Om jag skulle haft kuvertavgift hade jag nog låtit allt alkoholfritt (även det efter maten) ingått medan alkoholen hade folk fått betala separat efter middagen. Dett för att alkoholen ofta är 50% av kosnaden och det känns oskysst mot de som inte dricker annars.

• girly

Vi har bjudit in 90 personer varav 70 tycks komma. Vi tar kuvertavgift 300:- för alla utom mor-farföräldrar,föräldrar, syskon och deras respektive samt syskonbarn. Trerätters middag och alkohol ingår till maten. Sedan blir det bar till självkostnadspris på kvällen. Vi har avsagt oss bröllopsgåvor från de med kuvertavgift. Det är enda sättet för oss att kunna bjuda alla vi tycker om och som vi vill dela denna dag med och hittills är det bara en som uttryckt en negativ åsikt om detta, alla andra är positiva. Skönt.

• girly

Glömde svara på din sista fråga. Vi betalar 350:- per kuvert till cateringfirman, köper alkohol i Tyskland så vi räknar med en kostnad för oss på ca 100-150:- per person för de som betalar kuvertavgiften och 400-450:- för de utan avgift.

• Hästsson

Lena+Mattias=sant,

vad skönt det är att i alla fall någon verkar tänka på dem som INTE dricker alkohol!!

Har läst en del av tråden och många verkar tycka att 400:- för en middag är rent av billigt eftersom "vad skulle inte en 3-rätters med flera glas vin kosta på krogen". Jo, men alla dricker inte vin/öl och då kan det nog kännas lite trist att man på ett sätt är med och betalar för andras drickande.

Att låta folk få betala för sin mat + alkoholfritt och sedan låta de som vill köpa till alkoholhaltiga drycker tycker jag låter som en suverän idé!

• Tops

Skulle inte vilja ta kuvertavgift. Det gör man ju inte på nån annan fest, t ex 30-årsfest, studentkalas, dop.... Hellre att man bjuder på enklare mat, eller sparar lite till. Vi ska även ha fri bar, men då köper vi egen alkohol i Tyskland. På restaurang kan man ha betalbar.

• Lena+Mattias=sant

Varför kan man inte ha betalbar om man inte är på resturang? Det är ju ett bra sätt att begränsa folks drickande

• Tops

Jo, visst kan man ha betalbar med egenköpt alkohol, jag utryckte visst mig fel. Vi ska bara inte ha det. Självkostnadspriser på vårt tysklandsvin är kanske 5-10 kr/glaset och en öl under 5 kr. Lite fånigt, nästan. För att begränsa fylleri ska vi inte ha något starkare än vin och vi ska ha en som står i baren och serverar trots att den är fri.

Svar på tråden Kuvertavgift + bar???