• l i s a

Kuvertavgift + bar???

Den här frågan har säkert varit uppe förr... men jag kan inte komma ihåg att jag har sett några svar och jag hittar inget när jag söker... så...

Ni som "tar ut" kuvertavgift till ert bröllop, hur gör ni med baren?? Har ni "fri" bar som "ingår" i kuvertavgiften eller har ni kuvertavgift + bar till självkostnadspris??

Och, vidare, vad räknar ni som tar kuvertavgift att ni ändå själva måste stå för?

• Svar på tråden Kuvertavgift + bar???
  • l i s a

Tja... Som Pippi säger, huruvida det är sniket, snålt, fräckt etc. etc. att ta en kuvertavgift är en annan fråga. Jag förutsätter personligen att de (ev. vi) som tar en kuvertavgift har skalle nog att avgöra själva om det "passar sig" eller inte. I vår umgängeskrets tex är det lite av en lättnad med kuvertavgift. Kommentaren "hoppas det blir kuvertavgift" är inte ovanlig. Räknar man tid för att tänka ut en present och sedan införskaffa den så går det nog jämt upp (givetvis beroende av kuvertavgiftens storlek). Om man därtill räknar oro för att ha köpt något som inte kommer att uppskattas, ha köpt något som är "mindre värt" än andra gäster eller ha köpt något som alla andra redan har köpt så blir det - för vissa - lättsammare med en fast kuvertavgift. Det blir lika för alla och svider mindre för brudparet. Solidariskt tycker jag själv.

I vår "krets" handlar det om att inte ruinera brudparet och överösa med oönskade ljusstakar. Jag har varit på bröllop med kuvertavgift och utan. Jag personligen föredrar de med då det inte florerar diskussioner om hur dyyyyrt det måste vara för brudparet, om hur de ska klara sig efter bröllopet, hur gaalet det är att spendera så mycket pengar på en enda dag.

Jag är fullt på det klara med att det förhåller sig olika i olika kretsar och ärligt tycker jag det är ganska märkligt att tänka sig, och argumentera för, att det skulle finnas ett generellt rätt eller ett fel i den här frågan.

Vad gäller själva frågan är det kanon att få svar! Att baka ihop kuvertavgift och bar tycker jag låter vettigt på det sättet att det inte kan upplevas som dubbla avgifter. Å andra sidan kanske gäster själva ska få avgöra om de vill lägga pengar på alkohol. Tål att tänkas på!

• Tollan

Håller fullständigt med dej!!!

• Pippi Pelikan

Nu är du inne på en annan diskussion igen.

Hur många har råd att gå på krogen och äta trerätters med dryck ute? Går jag ut och skulle betala 400 kr för en middag skulle jag kräva att få den mat jag vill och det vin jag önskar, själv välja trevligt sällskap och välja en lugn och harmonisk lokal där jag får sitta i lugn och ro med mina närmaste vänner. Vi har inte råd med gåvor i den prisklassen heller, utan brukar ge något genomtänkt men mindre kostsamt. Jag tycker därför att om man väljer kuvertavgift så ska man skära ner så mycket som möjligt för att minska kostnaderna. Mousserande istället för champagne, enkel kallskuren buffé istället för trerätters, bygdegård istället för herrgård, hemlagat istället för restaurang osv. Varför ska gästerna betala för spel för galleriet? Det viktiga är väl att paret blir vigt och inte att det är lyzigt?

• Pippi Pelikan

Det senaste var riktat till Linnak som ett sidospår.

• l i s a

hahah Pippi! Tack för klargörandet! Satt febrilt och letade efter hur det där kunde vara ett svar på det jag just skrev Dax för sängen kanske...

• l i s a

Ytterligare ett klargörande: Sängen för mig alltså

• Mi@

Tänker verkligen inte kasta mig in i diskussionen för eller emot igen (något trött på att det mesta feltolkas och att vi börjar bråka ) men tänkte bara redogöra för hur vi gör det! Vi tar kuvertavgift och då ska den bara täcka förrätt och varmrätt, vi ser den som ett bidrag till en del av maten och den blir en liten del av vår totala bröllopsbudget, men ändå en värdefull hjälp för oss ekonomiskt. Då har vi undanbett oss presenter tydligt i inbjudan istället. I vår släkt upplevs kuvertavgift som något positivt och vanligt så vi har känt att det funkar för oss. Då vi nu tar kuvertavgift lägger vi själva ut alla utgifter för dryck under middagen, kaffe och bröllopstårta, nattamat och godis, dekorationer, musik och underhållning, våra egna kläder/frisör/transport/smink/smycken/hotellnatt (rätt självklart att vi står för det känns det som), lokal, porslin, blommor osv. Alltså, kuvertavgiften täcker endast förrätt och varmrätt.
    Då vi har flera som inte dricker alkohol i släkten samt några som tyvärr har problem med alkohol har vi valt att ha betalbar. På så vis behöver de som inte dricker alkohol inte lägga pengar i kuvertavgift på något som inte kommer de till godo och de som har alkolproblem kanske hämmas lite i att dricka alltför mycket med trista konsekvenser (vår bröllopskoordinator har tipsat oss om detta och jag hoppas att det fungerar). Betalbaren kommer inte vara en dyr historia utan priserna är samma som det kostat att köpa in allt. På vår inbjudan har vi tydligt skrivit att det är betalbar för de som önskar. Var på ett bröllop där det inte stod, vilket gjorde att det bara var tur att vi hade med pengar.

• Mi@

Ps. l i s a: Gillar skarpt det du skrev!

• Tollan

Till lisa & mi@:
    Gillar era inlägg!!

Lycka till!!

Svar på tråden Kuvertavgift + bar???