• l i s a

Kuvertavgift + bar???

Den här frågan har säkert varit uppe förr... men jag kan inte komma ihåg att jag har sett några svar och jag hittar inget när jag söker... så...

Ni som "tar ut" kuvertavgift till ert bröllop, hur gör ni med baren?? Har ni "fri" bar som "ingår" i kuvertavgiften eller har ni kuvertavgift + bar till självkostnadspris??

Och, vidare, vad räknar ni som tar kuvertavgift att ni ändå själva måste stå för?

• Svar på tråden Kuvertavgift + bar???
  • Bride Aug-08

Gillar inte alls kuvert. Även om man säger ifrån att man inte vill ha present så vet jag att i realiteten så blir det inte så. Det är inte många som har mage till att gå på bröllop utan att ta med gåva, även om man betalt kuvertavgift. Tycker det är fräckt att kräva betalt av sina gäster. Och vem tackar nej pga kuvertavgift. är man släkt så går sånt ju inte för sig, även om man egentligen inte gillar kuvertavgiften, sånt får man höra i många år efteråt. Nä kuvertavgift är ett hemskt ofog enligt mig. Vill man hålla fest och bröllop så får man rätta munnen efter magsäcken. Har man inte råd så har man inte. Och att ta betalt av gäster för att dom ska få komma är fräckt.
    Vet att många inte har samma åsikter, men själv tycker jag det är snålt och oförskämt att ta betalt av sina gäster, skulle aldrig ens komma på tanken. Hellre väntar jag lite extra eller har mindre fest. MEn ta betalt av släkt och vänner skulle jag aldrig kunna tänka mig. Jag skulle skämmas om jag ens föreslog att min mor eller kusin skulle få betala för att komma och ära mig med sin närvaro för att fira mitt o min m2b´s kärlek och bröllop. Jag är glad bara min släkt och mina vänner kommer. för mig är det en ära att dom vill fira våran kärlek och vårt bröllop, och sånt tar man inte betalt för.
    Men men tillbaka till frågan.
    Att ha kuvertavgift är ju tydligen vanligt och accepterat fullt ut hos vissa familjer och vänner. Och är det så så är det väl oki, men att först ha betalbar och sen

• Tollan

Nu är det väl olika hur man är van...men på våra fester här...så är det vanligt att man gör på det här sättet. Det faller sej naturligt för oss. Ingen rynkar på näsan av våra vänner! För många här har inte den ekonomin att kunna bjuda på fest, vare sej en liten eller stor..Så här faller det sej naturligt & har gjort i flera år. Vi betalar jämt när vi själva går på kalas & bröllop! Sen får ju var & en göra som man själv vill..Det är ju huvudsaken att alla blir nöjda..Tur är väl det.

• *Smurfen*

Bride Aug-08

Håller med dig, tycker inte om det med kuvertavgift heller!

Varför ha en trerätters middag osv om man inte har råd med det?
    Det kan ju räcka med en buffe eller skippa maten helt.
    Känns dumt att gästerna skall behöva betala för att att brudparet skall få sitt drömbröllop.

• Bride Aug-08

Tollan, Ja tur är att vi är olika. Men man måste vara noga med att känna in sin omgivning, nära och kära om man skall ha kuvertavgift. I min släkt o vännskapskrets skulle det inte var uppskattat. Första gången jag berättade om ett inlägg jag läst om kuvertavgift på ett forum för min man så såg han ut som ett frågeteken och undrade hur folk ens kunnde komma på tanken. För oss kunde det inte vara mera främmande.
    Självklart får ju andra göra som dom vill, men jag har extremt svårt att köpa några förklaringar till det. Men bara ni är nöjda, det är ju det viktigaste. I era kretsar är det ju säkert så att det är en helt annan känsla och acceptans och att ni är vana vid kuvertavgift.
    Funkar det för er så kör på det.

• Bride Aug-08

*Smurfen*

precis. varför ska släkt och vänner betala för våran kärlek och våra önskemål?
    Vi har satt en lång tidsplan och realistiska mål för vad vi har råd med och vad vi vill ha för bröllop.
    Det är så myket utgifter ändå i samband med bröllop. för ett normalt par som går på bröllop är det ju ändå oftast en del nya kläder och skor, transport, och present. För en del långa resvägar och hotellboende. för andra omkostnade för barnvakt, En del behöver ta ledigt från jobbet och får förlorad inkomst (nä inte alla bröllop hålls på vardagar, och alla jobbar inte heller för den delan bara vardagar 8-17.)
    Att gå på sin brors eller väns bröllop kan bli en dyr historia bara i sig.
    Att sen behöva punga ut med dels kanske 700 för möhippan och 700 för svensexan. och därtill kuvertavgift på kanske 400/ person. alltså ärligt, vilka summor hamnar man inte på då.
    kläder, skor, förlorad inkomst, barnvakt, hotell, hippa, sexa, 2x kuvert, present, vi är uppe i flera tusen nu.
    Jag vill verkligen inte sätta några krav och måsten på mina gäster. Jag vill träffa dom, jag vill att dom kommer och firar och njuter av en härlig dag med oss, jag vill inte att dom ska få ett stort hål i sina plånböcker för att fira min o m2b´s kärlek.

• lysmasken

ojoj, olika åsikter här ser jag... :) vi skall INTE ha någon kuvertavgift, det tycker jag skulle kännas sniket. Dock kommer vi ev. att välja buffe´ istället för trerätters då vi skall (och vill) betala två vänners flygresa hit från usa. jag vet inte om någon i min bekantskapskrets skulle komma på tanken att ta betalt av gästerna för att de skall komma. Man får anpassa festen efter plånboksstorleken.

• Blivande Fru!

har inte läst andras inlägg, men kuvert avgift gå an om man känner att familj och vänner "gillar" det.
    Man riskerar ju annars att många gäster uteblir, men att behöva ha med plånboken om man redan har betalt, det hadde stört mig enormt måste jag säga.

Dessutom gäller det då också att påtala att det är betalbar, då en hel del faktiskt lämnar betalkort alternativt plånboken hemma på ett bröllop.

• najna

Jag förstår inte varför många är så negativa mot kuvertavgift (som vi inte ska ha). Många gör det på fester, så varför inte på ett bröllop? Om man inte vill ha presenter och känner att man har allt och lite till? De kuvertbröllop jag varit på tog inte folk med sig presenter iallafall, som någon skrev. Möjligen att de fick något av närmsta familjen, men vet faktiskt inte.

Med kuvertavgift kan du bjuda ALLA du vill om de ryms i lokalen. De som inte tycker det är värt stannar hemma. Tror inte någon bästa vän skulle stanna hemma. Är ni seriösa? Är det bättre att de ska ta lån? Visst kan man ha en liten fest om man har en liten plånbok, men istället för att folk ska lägga ut summan på present kan den ju se till att festen blir större och kanske trevligare. Dock tycker jag inte att man ska ta ut alltför hög kuvertavgift (250-300kr?) och helst inte ha betalbar efteråt utan baka in det i kuvertavgiften. Att en del trots allt har betalbar är nog mest för att gästerna ska hålla reda på glasen och inte dricka på tok för mycket.

• Pippi Pelikan

Diskussionen här handlar ju främst om det är sniket eller inte att ha betalbar när MAN HAR kuveravgift.

Jag tycker att man med kuvertavgift INTE borde ta betalt i baren efteråt. Man kan ju skippa starksprit och bjuda på öl och vin och cider och låta det ingå i kuvertavgiften.

Diskussionen om kuvertavgigt är bra eller dåligt är ju en helt annan fråga.

• Linnak

Hej du undrar om folk har råd, vad kostar det inte att gå på krogen då eller att gå ut och äta 3-rätters middag med dryck ute då?Jag tycker att kuvertavgift är bra och sedan är det upp till var och en .

Svar på tråden Kuvertavgift + bar???