• Julibrud - 06

Betala själv?

Så sitter man här snuvad på konfekten känns det som. Varken mina föräldrar eller hans står för någonting! jo förresten mina kunde sträcka sig till att betala tärnans (!) kläder. Kännns som det kvittar, är man otacksam då? Vad är vanligast idag? kanske är jag gammalmodig?

• Svar på tråden Betala själv?
  • Storasystern

Vi får också betala allt själva. Mina föräldrar har inte råd att lägga ut något extra, så jag trodde inte att vi skulle få något, och jag tror inte att hans hade tänkt sig att bidra heller. Fast egentligen hade vi nog inte räknat med att få hjälp...

• Brusebäck 3 Juni

Min blivandes föräldrar lägger 15000 och hans morfar lägger 10000. Och det är jag väldigt tacksam för. Vi hade inte räknat med något så det kom som en positiv överraskning:)

• aktuelle

Marre_ : symbolen är pund

• Totrabrud

Hej!
    Vi hade räknat med att betala allt själva, men mina föräldrar ville betala min klänning och min svärmor betalade min sambos kläder samt mina skor. Det är vi jätte tacksamma över. Vi hade inte alls pratat med dem om att vi ville/önskade hjälp. Så jag tror att det är så olika hur man gör, hur mycket var och en bidrar med. Att få praktisk hjälp kan man ju fråga föräldrarna om...men det är ju inget krav att någon annan ska ställa upp det är ju di/vi som gifter oss.

• Dalabrud-07

Vi räknar inte med att få någon hjälp från våra föräldrar.
    Jag har varit gift en gång förut, och då betalade mina föräldrar hela festen.
    Vi har en budget på ca 85 000:-, och räknar med att betala allt själv.
    Är det sen så att dom erbjuder sig att betala något, så är det helt ok
    Vi kommer inte att ta ut någon kuvert- avgift, eller ha betalbar, utan tänker bjuda på allt - men det är ju ett alternativ till att få ner kostnaden.
    Nu har vi bara talat om att vi ska gifta oss, men inte när, och inte diskuterat så mycket med våra föräldrar heller. Tänkte bjuda hem dom på mat vid påsk och berätta lite mer detaljer. Hoppas att vi har hunnit boka festlokal till dess.

• Freddans fröken

Jag tycker det där beror på vad man kommer från för familj. Eftersom mina föräldrar inte behövde betala för sitt eget bröllop så tycker inte jag det är så konstigt om de bidrar litegrann till vårt

• karin_HK

Nej, vi hade båda fyllt 30 och det var längesedan vi bodde hemma och var försörjda. Vi valde att betala allt själva. Skulle inte drömma om annat. Intimt bröllop med få gäster (bara 45 st)gick ändå på 130.000 och sedan valde vi att åka på en lyxig resa för nästan lika mycket. Skulle ALDRIG förvänta mig att våra föräldrar skulle betala en semesterresa/fest/ringar som VI har valt för att vi vill fira att vi gifter oss ordentligt. Men vi bad dem hjälpa till med några småsaker som att åka och hämta lite grejer osv då vi inte bor i Sverige men gifte oss där.

• mimikry

Våra familjer har inte så mycket pengar, så vi har inte räknat med något utan spoarat allt sjävla. Nu fick jag 5 tusen av mamma så vi är jätteglada för det. =)
    (på vår budget på ca 100 tusen)

Nu för tiden betalar nog de flesta bröllopet själva, man bestämmer ju själva när man vill gifta sig.

• maljor

tycker inte att man kan kräva att få pengar av sina föräldrar för det är ju ändå NI som bjuder in till fest!

jag har däremot sagt till min kära mor att hon kan bidra med 1-2000 till min vigselring som vi antagligen kommer köpa i år eftersom både jag och min syster kommer gifta oss nästa sommar och mamma inte har råd med 2 bröllopspresenter samma år... men då är det ISTÄLLET för present sen... men det sa jag mest för att mamma verkligen vill ge oss nått även fast vi har sagt att vi inte önskar oss något

• Zozo

Tror ni verkligen att den här traden är pa allvar? Jag menar Julibrud - 06 har inte skrivit nagot alls sedan sitt inlägg...
    Det later i tonen pa ngt som mest ar inlagt för att provocera; Vem kan svara "Ja, du är snuvad pa konfekten"?!
    Är det pa allvar kan jag inte mer än skratta och säga - ja, du är otacksam!

•  Miss Cee

Vuxna människor som har ett eget liv och en egen ekonomi tycker jag får betala för sig själva. trots allt så lever de flesta av oss i ett samhälle och en miljö där giftemål är _valfritt_ och inte något vi är tvingade till att göra.

Vi räknade kallt med att bekosta hela bröllopet själva. Vi har fått ekonomiskt bidrag från både hans och mina föräldrar (i mycket varierande storlek, beroende på deras ekonomi) men det är de själva som tagit initiativ till detta, inte vi. Får vi en gåva så takcra vi ju inte nej, men jag hade haft svårt att be om det.

Svar på tråden Betala själv?