• Julibrud - 06

Betala själv?

Så sitter man här snuvad på konfekten känns det som. Varken mina föräldrar eller hans står för någonting! jo förresten mina kunde sträcka sig till att betala tärnans (!) kläder. Kännns som det kvittar, är man otacksam då? Vad är vanligast idag? kanske är jag gammalmodig?

• Svar på tråden Betala själv?
  •  Miss Cee

Vi planerade att betala allt själva, tycker att det är självklart när man redan varit sambo i massa år..

Sen har vi fått gåvor från mina föräldrar, men inte från killens, därför att mina föräldrar har möjlighet och erbjöd sig.

• anne på grönkulla

Vi betalade allt själva, för själva bröllopskostnaderna, utom middagen som min mamma gärna ville betala. Det var dock relativt lite i sammanhanget (utomlands och ganska få personer). Däremot fick de som ville resa med oss betala sina egna resor dit - men vi plockade ihop ett förmånligt paket där de "fick mycket för pengarna" - tror jag.

• Chilianna

Vi utgick från att vi skulle betala allt själva, men mina föräldrar har betalat maten (8200kr) och m2bs vinet (3-4000). Vi är oerhört tacksamma för detta och kommer kunna åka på en ordentlig smekmånad till Thailand pga detta. Suveränt.

• Lanista

Vi valde bort smekmånaden och har räknat med att hamna på en nota runt 40.000 dock kommer den nog stiga!

• frostybride

Jag anser att man är rätt bortskämd och naiv om man förväntar sig att andra ska betala för ens bröllop

Ni är ju vuxna människor och det är ju ni som ska gifta er, alltså kan ni inte stå och tro att andra ska betala eller på andra sätt hjälpa till.

Sen om era föräldrar vill vara med och bidra ekonomiskt eller med annan praktisk hjälp så får man se det som en bonus och som en gåva, men att förvänta sig det och ta det för givet tycker jag nästan är lite sniket

Jag och min man var helt inne på att stå för alla kostnader själv men vi fick lite ekonomiska bidrag från min pappa, min mormor betalade mina skor och min tärna hjälpte oss med en hel del praktiska saker men inget av detta stod vi och tog för givet utan vi blev oerhört glada och tog det som mkt generösa bröllopsgåvor

• linflickan

Vi kommer att ha ett rätt enkelt bröllop - dock med fler gäster än vi först tänkt; nu har det nog stoppat på ca 50-55 (inklusive några barn)... vi kommer att ha buffé, jag syr min egen klänning (i linne givetvis:)), ingen bröllopsresa osv. dessutom har vi ruskigt bra förspänt med både kock, musiker, präster, fotokunniga, florist osv osv i familjen/släkten och kommer att "utnyttja" deras förmågor. därför kommer vår budget att hamna någonstans mellan 10-15 000 kronor, och mina föräldrar ser det som självklart att betala för mat och vin... jag betalar min klänning och m2b betalar sin kostym (som han kors i taket har tänkt köpa ny )och min ring. De (föräldrarna alltså) blev rätt besvikna när min syster gifte sig i hemlighet, så nu är de superengagerade (positivt!!) men jag känner inte att det är någon jättesumma de lägger ut ändå.Vi kommer oxå givetvis att betala alla smågrejor runtomkring - inbjudningar, allt till dukningar och dekorationer, pysselfix osv... och därav blir det oxå att vi/jag betalar allt eftersom nu under våren och inte att vi har sparat och sparat och betalar ut en klumpsumma...
    Längtar så efter att bli fru!!!

• discodivan

eh vi får sköta allt själva inkl betalningen, vi är tacksamma om vi får hjälp att laga mat o pyssla o städa etc. inte 1 kr tillkommer från ngn annans plånbok, då de nog varken kan eller vill bidra.

• Sara 2/9-06

Mina föräldrar har sagt (ända sen jag träffade min m2b) att dom skulle betala vår fest då jag är den enda dottern dom ska betala till. Mina svärföräldrar sa, när vi talade om för dom att vi hade bestämt datum, att dom skulle dela kostnaden med mina föräldrar. Så det va ett problem mindre. Igår sa min svärfar att ska vi gifta oss så kan vi minsann betala själva... Helt rätt, men om dom först erbjuder sig.....?

• 26maj2007

mina föräldrar har sagt för flera år sen att de kommer att bidra. likså kommer min sambos föräldrar att bidra.

Men vi har bestämt att kan vi inte klara att betala allt själva så får vi flytta fram bröllopet, även om våra föräldrar kan bidra.

• Bröllopstokiig

Oj, jag märker att jag har tur. Min föräldrar betalar det mesta sen fick vi dessutom 50 000 kronor av mina svärföräldrar! Vi kommer i och för sig landa på minst 100 personer och sen har vi öppenbar och bjuder våra gäster på allt. Man gifter sig bara en gång i livet! I allafall jag! Men jag läste om ett annat par som tar en kuvert avgift för sina gäster, det kanske är en idé, jag hade aldrig gjort det själv, men det är en bra idé om man har lite dålig budget och det kostar att gifta sig!
    Lycka till alla blivande fruar!

Svar på tråden Betala själv?