• Belsebubblan

Någon som GI:ar?

Idag började jag mitt nya liv - som GI:are!
    Känner mig mkt tveksam till att detta kan fungera. Känns helt fel att äta massa fett...men men, sambon påstår att det funkar och han har ju gått ner i vikt.

Ngn som hållt på ett tag, med positivt resultat?

/Agnes

• Svar på tråden Någon som GI:ar?
  • Pumpkin

malvis

Okej, men det kanske man faktiskt skulle kunna klara av.

• madelyn

Drakdal och ni andra som äter enligt GI-rivstart,
    Hur äter ni? Jag har svårt att hitta på saker att äta på dagarna.. Har precis börjat rivstarten och försökte lägga in allt i "Håll Koll" på giviktkoll- men den säger bara att jag får i mig för lite fibrer Gör jag nåt fel? Har för mig att det står nånstans att man inte kan lägga in maten man äter under "Rivstarten" i Håll Koll?
    Men som sagt- tips på bra måltider som är lätta och inte alltför dyra tack

• Pumpkin

madelyn

För det första: Nej, man ska inte använda Håll Koll under rivstarten.

För det andra: Jag åt mycket kyckling och sallader, finns massor av goda recept i giviktkolls receptbank. Bland annat ett med kyckling och vitlöksgrädde - MUMS!
    Annars åt jag faktiskt ganska vanlig, minus kolhydraterna. Gjorde min sambo pasta med kött- och tomatsås så åt jag såsen men ingen pasta till exempel. Det funkar under en så pass kort tid.

• madelyn

MsNordqvist,
    Ok tack då vet jag. I receptbanken, får man bara äta av de recepten som är gröna?

• Pumpkin

madelyn

Ja, jag har för mig att det bara är dom gröna som gäller i rivstarten. Men det brukar oxå stå i vilken period dom är lämpliga

• madelyn

Aha, jag har nämligen försökt läsa i recepten för att se om det står nånstans att vissa recept passar bättre på visa perioder men inte hittat nånting
    Men då vet jag, tack snälla!
    GI:ar du?

• Pumpkin

madelyn

Körde rivstarten i höstas, men efter två veckor så bestämde jag mig för att det inte var min grej. Är med i Viktklubb nu, men man tänker ju ändå lite GI - mindre ris, pasta, potatis osv.

• madelyn

MsNordqvist,
    Funkade inte Rivstarten för dig? Eller tyckte du att den var jobbig?

• Pumpkin

madelyn

Första veckan (helt utan kolhydrater) hade jag konstant ont i huvudet, mådde illa och var allmänt seg. Dessutom gick jag upp ett kilo.
    Andra veckan (med lite kolhydrater) hade jag halsbränna för att kroppen blev chockad. Den veckan gick jag ner två kilo, så allt som allt blev det -1kg.

• madelyn

Aha.. låter ju inte så kul. Själv har jag mått helt ok de här 3 dagarna som jag har Rivstartat- hoppas det håller i sig och att det ger resultat.

• Drakdal

Jag äter mycket sallader med fetaost, kyckling, lax, tonfisk, parma, och annat gott sen brukar jag toppa med nötter, vill jag ha varm mat brukar jag woka grönsaker typ, paprika, babyspenat, endiver, fänkål, herrikovert?, körsbärstomater, aubergin, sqvash, nötter mm Till det något kött fisk eller fågel och en liten klick cream fraich ibland med lite sambalolek i. Har även ätit tomatsoppa med mycket vitlök och piri piri, samt fisk i. Det är så svårt att veta vad det är du är ute efter men det här i stora drag tror jag blir bra.

Är man istället supersötsugen så brukar jag ta en liten atkinschokladbit finns på typ hemköp, maxi (vid hälsokost) och i alla hälsokostbutiker. Dock kan det leda till mer sötsug så jag brukar försöka hålla mig bort från det och lightläsk (eller rättare sagt all läsk utom bubbelvatten)

lycka till och hoppas du fick ut något av detta

• madelyn

Drakdal,
    Tack snälla! Det var väldigt bra

Svar på tråden Någon som GI:ar?