• Belsebubblan

Någon som GI:ar?

Idag började jag mitt nya liv - som GI:are!
    Känner mig mkt tveksam till att detta kan fungera. Känns helt fel att äta massa fett...men men, sambon påstår att det funkar och han har ju gått ner i vikt.

Ngn som hållt på ett tag, med positivt resultat?

/Agnes

• Svar på tråden Någon som GI:ar?
  • Ellte

Varför äter du en massa fett? Jag försöker också tänka på GI men inte äter jag mer fett än vanligt...

• Belsebubblan

Det jag menar är att det är så olikt från Viktväktarna, man är ju tillåten att äta mer proteiner och fett än när man Vv:ar.

• Ellte

:D Ja, jo man prioriterar ju helt annorlunda det är sant. Jag fick definitivt för lite fett när jag var med i VV... Hur som helst...fett i övermått är ju inte nyttigt oavsett om man drar ner på kolhydraterna...om man inte heter Atkins *fniss*

• tvillingsjäl

fett bränner fett... Tillför du kroppen "lagom" med fett så tvekar den inte heller att släppa på depåerna..den vet ju att du inte ska svälta...

• jocelyn

Har inte provat än, men har faktiskt tänkt köra en GI-kur med min (något motsträvige) sambo. Har sett att min mamma gått ner sina 10 kg överflödsfett på bara några månader, hon ser snyggare ut än på typ 15 år! Det verkar inte heller vara någon särskilt komplicerad diet. Tänker utgå från Ola lauritzons bok, den lär kanske komma på bokrean till och med? Bokrea imorgon ju! :)

• mermaid

Vi äter också enligt GI och äter inte särskilt mycket fett. Det är ju som nämndes innan Atkins som propagerar det...

Jag äter inte strikt GI utan äter mest fibrer för att hålla ordning på magen. Sambon äter strikt och gör det för att gå ner i vikt.

• Pumpkin

Jag körde GI-rivstart i höstas - det var bland det jobbigaste jag gjort i mat/bantningsväg. Inget bröd, pasta, potatis, gröt, ris, bönor. MAX 2 frukter per dag. Jätteknasigt! Ändå har jag aldrig ätit så mycket i hela mitt liv, det var rent jobbigt så mycket man skulle äta.
    Mådde konstant dåligt första veckan + att jag gick upp ett kilo, andra veckan när man fick börja äta bröd igen hade jag konstant halsbränna. Dock gick jag ner 2 kilo den veckan, så allt som allt -1kg.

Jag tror att GI är ett väldigt bra sätt att tänka, men jag tycker inte att man ska ta allt för hårt på det...

Hoppas det går bra för er

• lindast

Hej! Jag har prövat det också men fick ont i magen sedan dess har ja slutat med det. Men har börjat istället med pluverdiet som ja tycker att den är väldigt bra metod ja mår varken dåligt av det eller tycker att det är jobbigt. Tvärtom faktiskt ja tycker att det är jätte lätt och dessutom pluverdiet smakar jätte god..:)Sedan äter ja ändå en vanlig lunch men ändå gått ner 5 kg på två veckor :) ja är jätte nöjd faktiskt med de resultaten så ja kommer att fortsätta anväda pluverdiet.

• Pumpkin

lindast

Tänk bara på att det du går ner med pulverdieter har en tendens att komma tillbaka när du börjar äta vanlig mat igen

• Carma

Hej,

Jag har gått med i GIviktkoll. GI-filosofin är bra tycker jag. Jag håller med dock med andra att man ska inte ta det för hårt. Tror inte att kroppen mår bra av det.
    Jag provade s k rivstarten & det funkar inte alls för mig. Jag måste få äta kolhydrater med!Dessutom är jag vegetarian så det är omöjligt att enbart äta ägg, keso, etc.
    Nystarten som det heter däremot kan fungera bra. Det är en sundare variant på GI-metoden.

Kram
    Carma

Svar på tråden Någon som GI:ar?