• Belsebubblan

Någon som GI:ar?

Idag började jag mitt nya liv - som GI:are!
    Känner mig mkt tveksam till att detta kan fungera. Känns helt fel att äta massa fett...men men, sambon påstår att det funkar och han har ju gått ner i vikt.

Ngn som hållt på ett tag, med positivt resultat?

/Agnes

• Svar på tråden Någon som GI:ar?
  • tvillingsjäl

lindast: Du ska oxå tänka på att du med pulverdieter bränner en kombination av fett+ muskler, men när du sen slutar med pulvret så går du alltid upp nåt kilo, om inte alla kilon och då är det BARA fett du går upp!

• Ellte

Det där med pulverdieter och viktuppgång är lätt överdrivet måste jag säga. JA, om man tror att man kan äta pulver i fem veckor och sedan äta "som vanligt" igen är klart det inte funkar... Man går upp igen, precis som man gör om man tänker likadant med VV :?

Om man däremot lägger upp en kostersättningsdiet på ett sunt sätt och samtidigt lär sig äta rätt är det inte alls fel. Japp, man går ner fort i början och mycket av det är VATTEN...och när man återgår till vanlig mat kommer vattnet tillbaka. Att en pulverdiet bränner muskler vet jag inte vad du fått ifrån? Om man äter för lite (vilket man ju kan göra oavsett diet) och svälter kroppen går det illa åt musklerna ja...men om du äter som du ska och tränar som vanligt är klart att inte musklerna försvinner :? När jag gick på kostersättningsdiet ÖKADE jag min muskelmassa :?

Som sagt, det viktigaste är att man sätter sig in i vad och hur man gör och hur kroppen fungerar... Gör man inte det fungerar ingen diet ;)

• Ellte

Vad är förresten en GI-kur och vad är den här rivstarten ni pratar om? GI är ju ingen bantningsmetod?!

• Carma

Ok, det är ingen bantningsmetod men du förstår vad jag menar. Kan läsa mer om det på www.giviktkoll.se. Rätt så bra faktiskt & inte särskilt dyrt.
    Jag fick inte vara med på aftonbladets viktklubb eftersom jag är 165/55 & skulle jag gå ner 1 kg till så skulle jag anses underviktig enligt de!

• Pumpkin

Ellte

GI har ju blivit lite av en bantningskur, eller uppfattas som sådan i alla fall i början.
    Men som föregående talare säger: läs om rivstarten på www.giviktkoll.se

• Fröken Snurp

Jag har också börjat med hjälp av giviktkoll.se. Har bara kört i 11 dagar men tycker det känns jättebra. Hade problem med huvudvärk de första dagarna men det släppte snabbt. Det bästa: ingen magsyra! Det som jag haft problem med i flera år! Jag tycker redan att jag känner mig piggare och jag har inte hunnit på ner särskilt mkt i vikt än (1,5-2 kg) så tror jag att detta är något jag kan hålla mig till på längre sikt, eftersom det inte är ngn tokjakt på fett. Tror också att det i längden ska till lite kolhydrater, men tänket är jättebra, jag känner inte att jag ger upp särskilt mycket för chans till att gå ner och kunna hålla en bra vikt och framför allt må mycket bättre! (låter helt fanatisk, erkänner att jag kanske är ngt övertaggad.. )

• Pumpkin

Fröken Snurp

Ont i huvudet hade jag också - konstant dom två första veckorna. Men du verkar ha tur med energin, min kropp och mitt huvud orkade inget alls utan kolhydrater - ALLT blev jobbigt. Hela huvudet kändes som sirap...

• tvillingsjäl

Ellte: ja men det är ju det som är problemet, om man äter dåligt från början å sen kör man på pulver i några veckor, varför tror man att man efter det helt plötsligt ska kunna ändra sig radikalt?

Å vad gäller pulverdieter så är det ingen överdrift att ca 90% misslyckas och tom går upp mer efter dietens slut!
    Lågkaloridieter gör att du inte får i dig viktiga näringsämnen, tex viktiga fettsyror, upprepade bantningskurer stör insulinkänsligheten som faktiskt orsakar ännu mer fetma.

När man kraftigt drar ner på kaloriintaget, vilket man gör med pulver, vaknar kroppens genetiska överlevnadsinstinkt, kroppens ämnesomsättning minskar och försöker spara en del av det du sätter i dig som en fettreserv för att stå emot en eventuell svält. För att göra detta börjar kroppen bränna musklerna för att få energi, å då blir man ju glad över att man gått ner...inte så konstigt då muskler väger mer än fett...detta är absolut inget nytt vad gäller lågkaloridieter och det skrev du ju själv Ellte...

Kostersättningspulver varje dag då eller? Det är fortfarande att späka sig anser jag..

• lindast

Men ja har faktiskt inte gått upp efter att ja slutat med pluverdiet:)
    Men ja har det alltid hemma det kommer till användning:)

tvillingsjäl:jag vet inte faktiskt hur du har kommit på att "med pulverdieter bränner en kombination av fett+ muskler"

Dert enda som har hänt är att ja gick ner i vikt snabbt utan att må dåligt så det är bara positivt:)

• tvillingsjäl

lindast: Det är inget jag "kommit på" det är en naturlig reaktion på en lågkaloridiet..

Jag vet ju inte om du "bara" druckit pulver eller om du bytt ut nåt av dina mål/dag men det jag pratar om är det som händer om man byter ut alla sina måltider..förövrigt är det väl aningen svårt för dig att veta att du inte har bränt muskler..du vet bara att du gått ner i vikt...

Men huvudsaken är väl att du mår bra, hur du än väljer att göra..

Svar på tråden Någon som GI:ar?