• Chicki

Kuvertavgift fult ?!

Vi sitter i våra bröllopsplaner och mina föräldrar ska vara med och bidra. Och i ställer för dyra presenter. Tänkte vi ta en kuverts avgift på 100 kr per vuxen, och detta tyckte min mamma va fruktansvärt för är det bröllop ska man bjuda på maten. Nu är det så att vi är inte miljonärer och med mina föräldrars hjälp så får vi ihop ca 20-25,000 kr till bröllopet. Är det helt fel att ta en avgift?
    Vi tänkte då till maten, dryck och så sen tänkte vi ha en självkostnads bar på kvällen... Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Kuvertavgift fult ?!
  • Sagan

Tror att de flesta är rädda för att det ska uppfattas som snålt!

• Lapinette

Den här diskussionen har varit uppe här så många gånger att jag inte vet vad jag tycker längre. Men jag är lite så att bjuder jag på fest så bjuder jag, jag menar man får väl då anpassa festen efter plånboken.

• Chilianna

Alltså jag tycker oxå att det är en ära att bli bjuden på bröllop och att det är roligt att gå på bröllop. Men om man bjuder in till fest/bröllop tycker jag att man får anpassa festens former efter sin plånbok. För om man blir inbjuden till en fest antar man ju att man blir just inbjuden inte är välkommen om man betalar för att vara där. Om den där stora festen är så viktig för en anser jag att man får spara de små medel man har tills man har råd. Det tycker jag inte är gästernas problem över huvud taget! För som jag redan skrivit är det inte obligatoriskt med mat på bröllop och om man ändå vill servera det, finns det billiga alternativ som funkar alldeles utmärkt.

• ylva74

Vi har gjort så här dels för att vi är straxt över 30 och har det mesta ett hushåll behöver och sen är vi inte så rika heller.Vi har tagit ut en kuvertavgift på 200 kr/vuxen och 100 kr/barn.Detta istället för bröllopspresenter!
    Det är väldigt uppskattat bland våra nära och kära.Då behöver dom inte springa och leta present och vi får ihop till cateringen!

• Hjukenia

Olika åsikter om de däringa kuvertavgifterna

Jag tycker inte det är snålt på något vis att ta ut en "rimlig" kuvertavgift, vilket 100kr definitivt är. Tycker också att det är helt ok att ha "betalbar". Man har ju alltid möjligheten som gäst att stanna hemma, eller bara närvara vid själva vigseln.

Jag och min sambo har bestämt oss för en kompromiss. Efter vigseln bjuds ALLA inbjudna närvarande på kaffe med dopp och bröllopstårta, sedan har vi tänkt att de som vill äta bröllopsmiddag tar vi ut en kuvertavgift ca 150-200/vuxen. I inbjudan kommer detta att framgå, och att vi hellre vill att gästerna äter middag med oss än köper presenter. Om någon ändå blir stött över vår "snålhet" så kan de gott stanna hemma!

• Chicki

Tacksam för era svar, kom aldrig i väg i tisdags, men ska dit i morgon.. Det ordnar sig nog hoppas jag
    Nog mest mamma som opponerar sig..

• Snuffen

Tycker inte att det är fult med kuvertavgifter, men tycker då att ni ska avböja presenter.

• Janiz

Jag tycker det är larvigt att ta en kuvert avgift på 100 spänn det får man ju ingenting för ta 200 kr istället.

• tärnabrud

Men kan ni inte önska er "festbidrag" istället. Det är ju så gott som samma sak, men det låter inte lika illa tycker jag. Många önskar sig ju resebidrag, så då kan man väl önska sig bidrag till festen också, och jag tror säkert att fler kommer att sätta in mer än 100:- på erat konto då.

Annars får ni väl helt enkelt göra som oss, skjuta upp bröllopet 1 år och spara, spara, spara.. vi kommer att behöva spara ungefär 1½ år för att få ihop vår budget till det bröllop vi vill ha, och den budgeten ligger på ca. 35.000:- Visst skulle vi kunna spara undan mer varje månad, men det är vad vi är beredda att undvara.

Lycka till

• Swedie

Jag personligen aldrig ta ut en kuvertavgift. Jag vill bjuda mina gäster på bröllop, inte att mina gäster bjuder mig på mitt bröllop.

Men, detta är naturligtvis ett personligt val och de som vill ta ut kuvertavgift får väl göra det. Om en av mina nära vänner bjöd på ett kuvertbröllop skulle jag snällt betala och gå dit, men jag skulle nog tycka det var aningen märklit.

• Swedie

hoppsan, texten blev lite märklig. "Jag SKULLE personligen aldrig" skulle det vara..

Och märkligt istället för märklit

• Jenkizen

Vi hade en kuvertavgift på 250:- för vuxna istället för presenter och vi fick bara positiva reaktioner från våra gäster. För hur svårt är det inte att köpa en bröllopspresent så vi sparade det bekymret åt dom
    Lycka till på den stora dagen

Svar på tråden Kuvertavgift fult ?!