• Chicki

Kuvertavgift fult ?!

Vi sitter i våra bröllopsplaner och mina föräldrar ska vara med och bidra. Och i ställer för dyra presenter. Tänkte vi ta en kuverts avgift på 100 kr per vuxen, och detta tyckte min mamma va fruktansvärt för är det bröllop ska man bjuda på maten. Nu är det så att vi är inte miljonärer och med mina föräldrars hjälp så får vi ihop ca 20-25,000 kr till bröllopet. Är det helt fel att ta en avgift?
    Vi tänkte då till maten, dryck och så sen tänkte vi ha en självkostnads bar på kvällen... Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Kuvertavgift fult ?!
  • Ettolrach

Det där med tant var sagt med glimten i ögat.

När min äldste bror gifte sig för andra gången i mitten på 80-talet togs avgift ut, de hade lånat lada för festen, brudens dotter sydde klänningen, min bror hade befintlig finkostym e t c så kuvertavgiften var för att de skulle kunna ha fest med enkel mat, överhuvudtaget. Den som gruffade då var jag, inte min mamma som då var i 60-årsåldern (hon hade varit 80 om hon levt i dag).

Kanske man ibland blir lite mer förstående och vidsynt när man blir äldre och har levt igenom både tuffare och godare ekonomiska förutsättningar för en själv... Eller så är det ingen generationsfråga alls utan handlar om helt andra saker...

• okt2006

Tycker inte alls att det är snålt, 100 kr är billigt för att få fira sina vänner/släktingar med en härlig kväll!

• Storasystern

Så länge alla inbjudna är medvetna om att ni tar ut ett kuvertpris när de tackar ja, så är det OK tycker jag. Då är det ju gästernas val att komma eller stanna hemma!

• Hedros

En så modest kuvertavgift är verkligen helt okej! Tycker inte ni ska ta åt er av din mammas kommentarer.

Och precis som Storasystern sa så är ju det viktiga att gästerna får reda på att det tas ut kuvertavgift i inbjudan så de har ett val.

• Chicki

Ja naturligtvis ska de få reda på det, vi hade tänkt skriva det i inbjudningarna men som ett festbidrag...

• Johanna85

Här kommer jag med en annan åsikt... Jag skulle aldrig ta ut en kuvertavgift och dessutom ta betalt för baren. Skulle istället fundera på om vi kunde skära ner på några kostnader eller vänta lite med bröllopet och spara mer pengar.

Men självklart ska du/ni göra det som känns bäst för er och det ni tror gör att ni får det bröllop som ni vill ha.

Lycka till!

• Chilianna

Jag skulle aldrig ta kuvertavgift när jag bjuder in till fest och utöver det ta ett enda öre betalt för dryck i baren. Men 100kr är ändå en rimlig summa om ni tänker göra det! MEN ta INTE betalt för dricka oxå. Välj i alla fall om det ska vara fri bar ELLER 100kr kuvertavgift tycker jag.

• Chilianna

välj på betalbar eller kuvertavgift skulle det såklart stå!

• Engäst

Vill inte gästerna betala får de väl stanna hemma då! En kuvertavgift på en hundring är ju billigare än att köpa en dyr present! Det kan ju liksom bli er present!

• Chilianna

Jo men om någon tog 100kr skulle jag ändå känna mig tvungen att köpa en normaldyr present oavsett om jag hade råd eller inte det skulle kännas snålt annars. Så tror jag inte jag är ensam om att resonera!

Svar på tråden Kuvertavgift fult ?!