• Chicki

Kuvertavgift fult ?!

Vi sitter i våra bröllopsplaner och mina föräldrar ska vara med och bidra. Och i ställer för dyra presenter. Tänkte vi ta en kuverts avgift på 100 kr per vuxen, och detta tyckte min mamma va fruktansvärt för är det bröllop ska man bjuda på maten. Nu är det så att vi är inte miljonärer och med mina föräldrars hjälp så får vi ihop ca 20-25,000 kr till bröllopet. Är det helt fel att ta en avgift?
    Vi tänkte då till maten, dryck och så sen tänkte vi ha en självkostnads bar på kvällen... Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Kuvertavgift fult ?!
  • knubbsälen

Jag tycker att kuvertavgift är helt ok! Jag skulle aldrig ta illa upp över en sådan inbjudan, de som kommer på ert bröllop känner väl er och vet vilken situation ni befinner er i? Vi ska bjuda på en enkel buffé och så tar vi betalt i bar ( för öl köpt i tyskland ) det kommer vi göra en liten vinst på, men vi tror eller nästan förväntar oss att alla tycker att de är ok eftersom vi båda är studenter och har mkt ansträngd ekonomi.

Lycka till!

• Tiger72

jag är 28 och jag håller med dina mamma, tycker också det är helt fel.

Ni ska bjuda till bröllop men gästerna måste betala för att få komma.

Då tycke jag man får väta tills man sparat ihop de pengarna som behövs.

Vi är inte heller miljonärer. själva börja vi spara i november 2005 och ska inte gifta oss förrän 26 maj 2007. hade vi inte fått sparat ihop pengar tills dess hade vi fått flytta det ytterligare ett år.

våra gäster behöver inte ta med present. det är upp till var och en hur de vill göra.

• lovanf

Hej!

Jag tycker verkligen inte att det är fel att ta en kuvertavgift!! De som tycker att en hundring är för mycket kan man ju fråga sig hur mycket de egentligen bryr sig ...!
    Det blir ju alltvanligare att ta ut kuvertavgifter både vid bröllop och vid andra festliga tillfällen som disputationsfester och liknande och allt detta är ju stora dagar i livet.
    Saker hinner man samla på sig ändå, dessutom det man vill ha istället för någon kristallskål som blir stående i ett skåp.
    Lycka till!

• Chicki

Ja kristall skålar har jag 3 st som står redan och vi har varit tillsammans i 6 år och sambos i 4 år, så vi har hela vårat hem redan. Det kommer att bli ca 60-70 personer på festen då vi har bjudit hela släkten enl tradition.
    Och 75% av gästerna är långresande, så de måste ju ha ett boende med och det kostar även det, men nu ska vi prata med catering firman på Tisdag så får vi se hur det blir med maten och om det blir en kuvert avgift lr inte.

Vi hade haft tillräckligt med pengar om det inte hade hänt en olycka med våran ekonomi så vi var tvungna att ta spar pengarna och då hade vi kunnit bjuda på maten m,m Men vi vill inte skjuta upp bröllopet i heller för vi vill inget annat än gifta oss MEN med släkten...

• Chilianna

Agnesnille! Måste bara säga att det inte är nödvändigt med föräldrar som kan betala festen för att kunna få ihop det ekonomiskt! Och jag är student och m2b tjänar rätt dåligt så vi har knappast något överflöd. Men väljer att bjuda till en fest (med mat) som passar vår plånbok.

Ingen förväntar sig automatiskt mat på ett bröllop men om det serveras tycker jag det är fult att kräva att gästerna ska betala för en fest man är inbjuden till.

Skulle personligen inte lägga 350 kr/pers om jag blev bjuden på bröllop- då skulle den personen stå mig väldigt nära. För annars kommer ju inte det i närheten av vad vi skulle ansett oss ha råd att köpa i present.

• Sagan

En kuvertavgift på 100:- är helt OK tycker jag. Pratar man högre summor får man kanske kolla på vad som är brukligt i bekantskapskretsen och vilka som är bjudna. Alla har ju inte samma ekonomiska resurser och jag skulle tycka att det var tråkigt om någon inte kom p.g.a för hög avgift, eller att själv inte kunna gå av samma anledning.

• Chilianna

Ja summan i sig när man pratar om 100kr är ju ingenting. För min del är det mer principen. Men om man tar kuvertavgift tycker jag att man på ett mkt tydligt sätt bör avsäga sig övriga presenter.

• Agnesnille

Chilianna;

Jag ser det egentligen som en form av knytkalas. Bara det att jag fixar lokal, personal, mat och dryck därtill. Bara för att det kallas att man bjuder till bröllop så tycker inte jag att det automatiskt innebär att allt är gratis. Blir jag bjuden på vanlig fest så kollar jag alltid upp vad jag ska ta med mig (inte om) och tar alltid med mig eget dricka. Förutsätter inte alls att värden ska stå för det. Jag bidrar så gärna med vad det nu kan vara (mat/dricka/kuvertavgift) när någon har taigt sig tid att ordna en härlig fest! Och sedan tycker jag faktiskt att det är lite ärofyllt att bli bjuden på ett bröllop. Någon tycker så mycket om mig att dom vill dela en av deras viktigaste dagar med mig! Om jag då måste bidra med pengar för att det ska vara genomförbart så ser jag det som självklart.

Men naturligtvis måste man se till sin egen ekonomi och hur mycket man värderar en fest. Det är upp till var och en.

• Galet lycklig!

Ja, jag tycker att det är helt fel.

Det är gratis att gifta sig, anpassa festen till den budget ni har.
    Oavsett hur mycket pengar ni spenderar kommer ni att ha ett fantastiskt bröllop!

• Agnesnille

Jag kan få känslan av att de som är helt emot någon form av kuvertavgift nästan ser det som något jobbigt att behöva gå på ett bröllop... Lite granna som "jaha, nu ska dom gå och gifta sig och VI ska behöva betala för det" Jag hoppas verkligen att jag har uppfattat känslan helt fel.

Om någon på mitt bröllop tycker det känns så himla fel med kuvertavgift så... ja stanna hemma!

Svar på tråden Kuvertavgift fult ?!