• Chicki

Kuvertavgift fult ?!

Vi sitter i våra bröllopsplaner och mina föräldrar ska vara med och bidra. Och i ställer för dyra presenter. Tänkte vi ta en kuverts avgift på 100 kr per vuxen, och detta tyckte min mamma va fruktansvärt för är det bröllop ska man bjuda på maten. Nu är det så att vi är inte miljonärer och med mina föräldrars hjälp så får vi ihop ca 20-25,000 kr till bröllopet. Är det helt fel att ta en avgift?
    Vi tänkte då till maten, dryck och så sen tänkte vi ha en självkostnads bar på kvällen... Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Kuvertavgift fult ?!
  • Lippi

Skriver man ingen present, så får väl gästerna skylla sig själv om de inte "vågar" komma utan.

• Engäst

Jamen om ni skiver klart och tydligt att 100 kr kostar bröllopet och ALLA presenter undanbedes, då tjänar ju alla på det!

• Chilianna

Jo men då ska man ju vara övertydlig med att man på inget sätt vill ha presenter utöver det, annars kommer säkert de flesta att komma med present för "att man gör så".

• Agnesnille

Jag förstår helt enkelt inte varför det skulle vara "fult" eller på något sätt förnedrande 8som jag har fått intrycket att endel tycker) att ta ut en kuvertavgift.

Min bröllopsmiddag skulle helt utebli om vi skulle betala den själv. Vi har inga föräldrar som har de marginalerna att betala tusentals kronor för våran fest och att spara till den finns det inte utrymme för i våran vardag.

Ett bröllop delar man med de nära och kära, människor som man känner och som betyder mycket för en. Varför skulle de uppleva det som sniket att vara med och dela våran stora dag även om det som i vårat fall kommer att kosta dem 350 kr + bar? De ger oss det finaste vi någonsin önskar... deras närvaro och en underbar fest tillsammans.

Föstår helt enkelt inte varför det är så himla tabú att betala för sig? Tycker snarare det är sniket att förvänta sig en fest där allt ingår, hur många har gentligen råd att lägga ut 30 000 på en middag?

• Jema 26/11-2005

Självklart kan man ta ut en kuvertavgift!
    100 kr är ju "ingeting" för allt det man får; middag, dryck osv.

Är man som gäst INTE beredd att betala en så pass liten kuvertavgift, så behöver man inte heller sätta i sig en god middag med dryck utan "bara" medverka på vigseln.

Vi bjöd på allt; välkomsdrink, 3-rättersmiddag med vin, tårta/kaffe/avec, groggbord med tillbehör och sedan nattamat.

Så för oss var kuvertavgift _aldrig_ aktuellt och själv skulle vi gärna gå på ett bröllop där det var kuvertavgift.

Lycka till!
    Jema

• Engäst

Det här var ju jättebra och enkelt skrivet!!!!!!

"Ni har blivit inbjudna att med er närvaro fira våran stora dag & göra den till ett minne för livet för oss.
    Vi önskar att ni hellre betalar en kuvärt avgift i stället för att ge oss en gåva,eftersom vi efter xxx antal år redan har det vi behöver i våra skåp och hyllor.
    Ni behöver inte anmäla er till bröllopet.
    det gör ni genom att betala in xxx:- till kontonummer zzzzzzz
    Vi ser fram emot att träffas den 31/7-04
    hjärtliga hälsninga xxxx & zzzz "

• wintersaga

Eller denna:

Våra skåp är överbelamrade med ting,
    och vi känner inte för att göra någon resa med ving.

Men vi vill ordna en underbar bröllopsfest,
    och minnas denna dag mest.

Vi vill kunna bjuda alla våra nära,
    för att kunna visa att vi är så kära.

Ett litet bidrag vi oss nu önskar när denna dag stundar,
    så att vi i framtiden alltid kommer se denna dag när vi blundar.

• aprilbrutta

Jag kan tycka att det känns fel att ta ut kuvertavgift om man har ett litet bröllop. Är man upp mot en 50 eller fler kanske det är mer OK, men vi som bara blir 20 st, där gör en hundring var varken till eller från för vår budget.

• JAS

Här har jag börjat att tänka om. Jag har tidigare ansett att man bjuder in gästerna och då står man för mat, dryck osv. Men det är lätt om man har jobb och en fast inkomst. alla kanske inte kan stå för ett helt bröllop själv och oavsett om man har pengarna eller ej så kanske man hellre vill lägga pengarna på nåt annat?
    Tar man kuvertavgift tycker jag att gästerna inte ska behöva köpa någon bröllopspresent. Kuvertavgiften blir ju på sätt och vis en "gåva" för maten.

Svar på tråden Kuvertavgift fult ?!