• Stefans fästmö

Är det här en rimlig budget?

Behöver er hjälp tjejer! :)
    Har börjat knåpa på en budget för vårt bröllop, men vet inte om den är rimlig... Vi gifter oss söder om Göteborg. Vi ska ha ca 80 gäster, catering, förmodligen buffé som huvudrätt. Jag har gjort upp följande:

lokal 3000
    personal, städning 5000
    catering 20000
    dryck (köpa Tyskland) 5000
    transport från kyrkan 1000
    brudbukett, tärnbukett 2000
    bordsdekorationer 500
    trycksaker 2500
    klänning 3000
    underkläder 1000
    skor 500
    smycken 500
    hår o smink 2000
    hyra brudgummens kläder3000
    bröllopsnatt 2000
    presenter tärna,
    marskalk, m fl 2000
    ringar 10000
    fotograf 2000
    bröllopstårta 4000

Summa 69000

Har jag missat nåt? Är nåt för lågt satt?
    Om slutsumman blir det jag räknat ut är det ok, jag bara undrar om den är rimlig...
    Tack för hjälpen!! :)

• Svar på tråden Är det här en rimlig budget?
  • Stefans fästmö

junibrud: studiofotografen menar jag...

• Stefans fästmö

OK, nu har jag uppdaterat lite, höjt priser för klänning, skor, fotograf, hår, lagt till manikyr, engångskameror o så, samt ett personligt brudpar till tårtan, som jag såg i en annan tråd! :)

lokal 3000
    personal, städning 5000
    catering 20000
    dryck (köpa Tyskland) 5000
    transport från kyrkan 1000
    brudbukett, tärnbukett 2000
    bordsdekorationer 500
    trycksaker 2500
    klänning 4000
    underkläder 1000
    skor 800
    smycken 500
    hår o smink 2500
    manikyr 800
    hyra brudgummens kläder 3000
    bröllopsnatt 2000
    presenter tärna, marskalk, m fl 2000
    ringar 10000
    fotograf 4000
    bröllopstårta 4000
    personligt brudpar till tårtan ;) 300
    engångskameror, ris, rosenblad 500

Summa 74 400

Summan är ok, blir kanske en liten bröllopsresa oxå... Fler åsikter, något som ni tror blir billigare :D /dyrare :( ?

• Stefans fästmö

ok, jag gifter mig ju i göteborg så det blir lite långt... ;) Tack ändå!

• Stefans fästmö

Någon som vet om personalkostnaden är rimlig, alltså för servering o städning? Chansar bara på 5 000...

• Chilianna

Vi ger för 3 utbildade servitriser 100kr/pp i timmen. Det blir en totalkostnad på 2500kr. Sen städar våra föräldrar. Om ni har bordsservering räcker säkert 3 servitriser, kanske 4. Men på restaurang/motsvarande brukar städning ingå och om ni är i en hyrd lokal borde väl föräldrar och någon vän kunna städa gratis??!!!

• Lady Marmelade

Vi betalade också 3 personer som var utbildade som serveringspersonal 100kr per timme och person. Detta var dock svart. Ska du ha det vitt får du kanske räkna med 250 kr per person och timme. Betalar du vitt får du också räkna med ett minimum antal timmar oftast samt transport tiden för personal till och från lokalen.

Det bästa är att försöka hitta en lokal där det ingår serveringspersonal och möjlighet till städning men som ni ändå får ta med egen dricka till.

När jag tittar på din lista tycker jag att är det nåt ni kan spara in på så är det present till tärna, marsalk mfl. Det är faktiskt inte nödvändigt att ge presenter till dessa eftersom detta anses som ett hedersuppdrag. Men ni ska naturligtvis göra det som känns bäst för er.

Ni skulle också eventuellt kunna spara in kostnaden för engångskamerorna. Ofta blir det inte så jättebra kort från dessa och det kostar en hel del i framkallningskostnader. Istället kan man under fest och middag dela ut i uppdrag till vissa personer att fota med sina digitalkarmeror eller lägga ut ett antal digitalkameror som man lånar ut så får folk själva ta kort med dessa. Då kan du välja ut att bra trycka ut kort som verkligen blev bra och roliga.

• Stefans fästmö

Chilianna: tänkte ha buffé så det sparar ju in lite på personalkostnaden. Vill inte be nån städa åt oss, känns lite tråkigt, betalar hellre nån för det. Men det verkar ju inte som att 5000 kr är för lite!

Lady Marmelade: nej det har du faktiskt rätt i, man måste ju inte ge presenter... Kanske nåt litet bara! Och du har säkert rätt om engångskameror, bättre som du säger att be folk ta med digitalkameror, det har ju så många nu för tiden!

• Chilianna

Jag fattar. Jo vi har oxå buffé och har 3 personer som servering till det- på ca 70gäster. Men om ni hyr in någon för enbart städning så borde ju det gå att fixa för en 500 extra?!

• Stefans fästmö

Javisst, det borde ju inte vara så dyrt! Vad skönt, nåt som är billigare än jag troddde! :D Få se, *räknar*, 3 personal à säg 7 timmar, à 100 kr, blir 2100 kr... Kanske vågar skriva ner personalkostnad till 4000 kr... Så har jag ju ändå marginal!

• Chilianna

Det tycker jag låter rimligt! Ni har ju redan lagt ganska mycket på lokalhyra i era beräkningar! Sen kostar ju alltid mat och dryck bra med pengar. Drar ju lätt iväg och en insparad tusenlapp här och där har då sparat säkert 5-10 000kr åt oss!

• Lindha

Tycker det låter mycket med 3 personal när ni har buffé. Eller är det annat som ska serveras vid borden? Vi har oxå buffé och har hyrt in tjejen från cateringfirman under middagen. Hon tar 200:-/tim och då fyller hon på buffébordet under middagen. Sen ska min m2b´s bestmens mamma hjälpa oss i köket (hade bokat cateringtjejen innan vi frågade mamman). Hon ska ta hand om disken, sätta på kaffe, ta fram tårtan, osv. Mina föräldrar kommer hjälpa oss att städa dagen efter. Din mamma kanske har några vänninor som kan hjälpa er att servera? Har du tur gör dom det gratis eftersom det är du. :)

• Mattiaslover

hej d ändå jag kan tänka på är musiken..eller ni ska kanske inte ha något band eller dj..

• Stefans fästmö

Lindha: Ja, kanske kan kolla med mammas väninnor.. Vill inte be mamma eller nån annan av gästerna, de ska inte behöva jobba på festen tycker jag! Men nån som ändå inte skulle ha blivit bjuden kanske...
    Vilken catering ska ni ha? Har du telnr eller webbadress till henne?

Mattiaslover: musik i kyrkan o på festen blir av vänner, så det blir gratis... Skönt med nåt som är gratis i af! :)

• Stefans fästmö

Någon mer som har synpunkter på nya uppdaterade budgeten?
    Underbart med såna här sidor där man kan få så mycket hjälp!! Tack tjejer!! :D

Svar på tråden Är det här en rimlig budget?