Tänkte bara... Ingår allt porslin i priset av lokalhyran? Och dukar och servetter?
Vi har hyrt en jättebillig lokal, kom undan med drygt 2000 och då ingår allt porslin, men inga dukar eller sånt, så jag har köpt 30 m bomullstyg på IKEA för 19 spänn metern och tänkte ha som duk, och jag håller på att kolla upp hyra av servetter, för vi vill gärna inte ha pappersservetter, utan i linne eller bomull och då alternativt sy dem själv (som om jag inte hade annat att göra...) eller hyra. Hyra kostar runt 7 kr servetten, men det är ju för att de kemtvättas sen.
Vi hade budget 10.000 också för våra ringar, men den sprack, fast det gills väl inte egentligen eftersom vi även beställde förlovningsringar. (Har inte kommit oss för att göra det tidigare...)
Klänning håller jag på att leta efter, och den billigaste jag gillat att hyra kostade 4.100. Sedan ligger priserna på att köpa från drygt 4500 och uppåt, och jag kollar alltså även på nätet. Nu utgår jag ju från dem klänningarna jag gillar!
Angående underkläder så kanske du inte ens behöver några, många klänningar har inbyggda korsetter. Då räcker det ju med sexiga trosor och strumpor...
Och som andra sagt, fotografen låter väldigt lågt räknat.
När jag pratat med andra vänner som gift sig så säger flera att de ångrar att de inte lade mera pengar på fotografen, eftersom det är en av de saker man har kvar efteråt. Vi lägger runt 2000 men då har vi turen att en nära vän till mig är fotograf så hon tar bara matrialkostnader (det är dyrt med hasselblad) och hon följer mig/oss hela dagen.
Dessutom ska vi köpa ett par fina champagneglas som vi brudparet ska skåla brudskålen i. Och tanken är då att vi sen ska skåla i dem varje årsdag...
Jag tycker nog att bordsdekorationerna är lite lågt räknade, vi kommer till exempel att ha "treats" till gästerna i form av små påsar med några minkarameller i och fästa en ettikett på den med gästens namn på som bordsplacering. Och det kostade ju några hundra.
Däremot tycker jag inte att hyrkostnaden för hans kläder är för mycket, för allt ska ju ingå, skjorta, frack eller liknande, manchettknappar, skor typ fluga eller kravatt och alla andra små detaljer.
Annars håller jag med om vad tidigare inlägg sagt.