• Blivande fru Olsen (17/6-06)

PMS!

Den här gången är jag iallafall medveten om att jag har PMS. Igår var jag överkåt och stingslig, idag är jag orolig och rastlös. Det hör ju till undantagen att ha den insikten, men det är inte mindre jobbigt för det.

Fanskapet sätter igång uppemot två veckor innan mens. Jag blir deppig, lättirriterad, trött, öm, seg, uppsvälld. Ju närmare mensen jag kommer, desto värre blir det. Dagarna innan kan jag bli helt förstörd, ligga och gråta i flera timmar för ingenting, och det är inte helt ovanligt att jag är så nere att jag vill ta livet av mig.

Jag medicinerar sedan 10 mån. tillbaka mot depression och panikångest. Medicinen hjälpte tidigare mina psykiska PMS-problem, men inte nu längre. Tanken har slagit mig att problemen kan bero på mina mini-piller, men kan/vill inte byta, då jag provade tre sorters p-piller, och tre sorters minipiller, innan jag hittade de jag äter nu, som är de enda som inte tycks ge mig samma problem som de tidigare (p-piller: huvudvärk, depression, synproblem. Minipiller: blödningar varannan vecka.).

De fysiska problemen kan jag leva med, men det är jobbigt att bli så lättretlig och deprimerad. Vad kan man göra åt saken?

• Svar på tråden PMS!
  • fikonet

Ingen som har testat Femal som finns att köpa i hälsokostbutiker? Det fungerar otroligt bra för tjejer/kvinnor som lider av pms och reducerar och dämpar allt från viktuppgång till humörssvängningar mm. Det är bevisat i studier att upp till 80% av kvinnorna blir hjälpta av Femal.

Kanske är värt att testa?

• Bridezilla K

Blomman: Yep, har bytt nick! :) Jag räknade rätt med två veckor den här gången också - fick mens idag. Det börjar alltså med ägglossningen. *suck* Har mått rätt OK, bortsett från gråtattacker igår och imorse. :-S

Fikonet: Jag ska definitivt ta en titt på Femal!

• *Blomman*

fikonet
    Tack för tipset! Det är ju dock en nackdel med hälsokost. Läkare brukar varna för sådant om man äter mediciner eftersom det inte har gjorts några studier som visar hur hälsokost påverkar olika mediciner. Så om jag inte åt p-piller skulle jag testa. :)

Bridezilla K
    Två veckor, det är ju förjävligt rent ut sagt! Med mina nuvarande p-piller kanske jag har upp till 10 dagars PMS, men nästa månad ska jag byta p-piller och då börjar PMS:en precis en vecka innan och är inte så långvarig.

Gråtattacker är inget vidare. Hoppas att du mår bättre imorrn. :)

• Pysen

Jo jag!

Jag använder Femal Balans. Det funkar!

Var ett nervknippe förut men nu går det jättebra - så bra att jag måste hitta på knep för att komma ihåg att ta dom!

• *Blomman*

Usch, det är PMS-dags igen. :( Får hoppas att mina nya tabletter hjälper. Igår var en mindre rolig dag i alla fall.

Bridezilla K
    Du borde väl också ha PMS nu. Hur har det gått för dig?

• Diddisen

hej
    har de senaste 8 månaderna haft PMS när det var som värst i våras kände jag precis som Blivande fru Olsen det började 2 veckor innan mens och jag var ett monster som periodvis bara ville ställa mej framför tåget, ju närmare mens ju mer grät jag för absolut ingen och jag såg inget ljus alls. Jag kunde liksom inte förklara för min sambo varför jag skällde på honom så fort han kom innanför dörren.
    Vårat förhållande var på bristnings gränsen och jag var tyvungen att göra nåt så jag plockade ur min P-stav. Och redan efter nån vecka hade jag mycket bättre självförtroende. jag kände mej inte värdelös längre, och jag kunde uppskatta min sambo på ett annat sätt och såg inte bara fel, och jag kunde få mens utan att gråta i flera dagar innan.
    Men nu har jag ett annat problem . Har börjat äta minipiller för 3 månader sen. egentligen bara för att vi inte vill ha barn än. Vi är helt enkelt inte mogna för det, och eftersom jag har väldigt sköra slemmhinnor i underlivet är kondom inte att tänka på eftersom jag får ont av det.
    Mår rätt bra av dessa minipiller är inte ett riktigt lika stort monster men visst finns det tendenser till det. Å inte blir det bättre av att jag vet hur bra jag mår utan hormoner.
    Det är så skönt att tala med några som vet hur det är. Tack för att ni finns.

• *Blomman*

Diddisen

Fy tusan. Jag vet hur det är och det är inte kul att ha det så där. Livet är för kort för att behöva lida av PMS.
    Har du provat p-piller och var det någon skillnad? Det kanske är gulkroppshormonet som spökar. Så var det för mig och jag mådde mycket bättre när jag bytte till p-piller med låg halt av gulkroppshormon (tex. Yasmin och Desolett).

Min gynekolog rekommenderade p-ring (NuvaRing). Fördelen, enligt honom, var att hormonerna blir koncentrerade till området där ringen sitter och påverkar inte hela kroppen som de flesta andra preventivmedel.

Sista utvägen kan ju vara att börja ta antidepressiva tabletter under din PMS.
    Har du pratat med din gynekolog om din PMS? Jag hoppas verkligen att du hittar en lösning som passar just dig. Det tråkiga är bara att det kan ta sån tid, men å andra sidan är det så härligt när det äntligen funkar.

Lycka till! :)

• Diddisen

*blomman*

Tyvärr är det östrogenet som jag inte tål och därför är det ju inte bra med P-piller. Har ju lite svårt med gulkroppshormonet med så det är lite jobbigt.
    Ingen i min familj kan äta P-piller, blir konstigt allihop (mest min ena lilla syrra) så det är väl kanske ärftligt.
    Har ej pratat med nån gynekolog, har försökt att prata med en Barnmorska men jag tror inte hon förstod problemet, sa bara att minipiller nog funkade bättre. Kände mej lite dum faktiskt.
    Vet inte hur jag ska gå tillväga för att komma till en gynekolog. Ska man ta kontakt med dem direkt eller går man genom läkare??

• *Blomman*

Diddisen

Aha, vilken otur. :( Sånt där är säkert ärftligt. Både jag och min mamma tål inte gulkroppshormon så bra.

Det bästa är att bli rekommenderad en gynekolg. Känner du ingen där du bor som du kan fråga? Annars är det bara att slå i telefonkatalogen, eller söka på eniro. Sjukhus brukar alltid ha en gynekolog. Ring dit om du inte hittar nått annat ställe. Annars kan de hänvisa dig vidare.

• Diddisen

ska ringa till sjukhuset på måndag och prata med dem på gyn mottagningen där får vi se vad de säger.. Dom måste ju veta vart man ska vända sej iallafall..

• Bridezilla K

*Blomman*

Inga PMS-tendenser, även om jag borde ha sådana. Mens beräknas om tio dagar.

Äter sedan två veckor tillbaka Seroxat ist. för Efexor, något som kanske påverkar. Uppdaterar framöver. ;)

• *Blomman*

Diddisen
    Hur har det gått?

Bridezilla K
    Vad härligt! Själv äter jag Fluoxetin nu. Hade PMS första dagen, men dagen efter dubblade jag dosen och har inte haft PMS sedan dess. Äntligen är jag mig själv! :)

• Diddisen

Helt ärligt har jag inte ringt till Gyn är lite rädd för vad dom ska säga.. Vill ju absolut inte äta några tabletter..
    Har haft ett riktigt djup snack med min sambo om detta oxå och fått reda på att han inte alls tycker att det är jobbigt när jag har PMS, han tyckte att jag blivit mycket bättre sen jag tog ut Pstaven och började äta minipiller.
    Fast självklart mår jag ju inte själv bra när jag är som mest PMSig, tycker att jag är riktigt jobbig faktisk. Måste verkligen tänka över detta, Vad jag vet inte riktigt vad jag ska göra måste nog tänka över detta lite.. Tack för att ni finns.

• *Blomman*

Diddisen
    Var inte rädd. Det finns ett antal lösningar och gynekologen är till för att hitta den lösning som passar bäst för dig. Jag håller tummarna för dig!

• soffan80

vad jag känner igen mig usch har lidit av nedstämdhet, deppig och lätt retlig, har tom med som nån sa självmordstankar... har bytt ppiller flera gånger nu... testade female hjälpte inte, har nu bytt ppiller till cerazette har mens hela tiden men ska ge det 2 månader till.. ett under att sambon har stannat kvar

• Julija

hej allihop jag har inte läst hela tråden men tänkte dela med mig att sen jag började äta magnesium tillskott har mina pms besvär nästan försvunnit från att tidigare varit ett monster med migrän som vill bryta kontakten med alla i min omgivning en gång i månaden...:)

• Julija

soffan 80

jag äter oxå cerazette jag blev av med mensen när jag började ta dom på exakt samma tidpunkt varje dag trots att sköterskan sa att det inte var viktigt med den sortens minipiller du kan ju alltid prova om du inte gör det redan

• soffan80

Julija :
    jaf försöker och ta dom vid samma tid... min sköterska sa att jag skulle inte få nån mens så jag var glad för stunden hehe tills jag fick den.. har haft den i 10 dagar nu....

• Bridezilla K

Nu börjar min PMS komma igång, misstänker jag. Har varit nere i två dagar och mensen är beräknad till den 22:a, så det är mildare den här gången. Kanske p.g.a. de nya antidepressiva.

Har ätit Mini-Pe i tre månader, tillfälligt p.g.a. att Follistrel var slut hos leverantör. Nu ska Follistrel avregistreras, så idag ska jag till barnmorska och diskutera preventivmedel. Ska då även ta upp det här med min fruktansvärda PMS.

Svar på tråden PMS!