• Blivande fru Olsen (17/6-06)

PMS!

Den här gången är jag iallafall medveten om att jag har PMS. Igår var jag överkåt och stingslig, idag är jag orolig och rastlös. Det hör ju till undantagen att ha den insikten, men det är inte mindre jobbigt för det.

Fanskapet sätter igång uppemot två veckor innan mens. Jag blir deppig, lättirriterad, trött, öm, seg, uppsvälld. Ju närmare mensen jag kommer, desto värre blir det. Dagarna innan kan jag bli helt förstörd, ligga och gråta i flera timmar för ingenting, och det är inte helt ovanligt att jag är så nere att jag vill ta livet av mig.

Jag medicinerar sedan 10 mån. tillbaka mot depression och panikångest. Medicinen hjälpte tidigare mina psykiska PMS-problem, men inte nu längre. Tanken har slagit mig att problemen kan bero på mina mini-piller, men kan/vill inte byta, då jag provade tre sorters p-piller, och tre sorters minipiller, innan jag hittade de jag äter nu, som är de enda som inte tycks ge mig samma problem som de tidigare (p-piller: huvudvärk, depression, synproblem. Minipiller: blödningar varannan vecka.).

De fysiska problemen kan jag leva med, men det är jobbigt att bli så lättretlig och deprimerad. Vad kan man göra åt saken?

• Svar på tråden PMS!

Trancequeen:

Jag har hört att det dels gör ont att sätta in, och dels att det kan förvärra menstruationerna vad gäller värk och blödningsmängd. :-O

Den ökade dosen Efexor tycks fungera. :) Det här är andra dagen i rad som jag faktiskt mår riktigt bra större delen av tiden, även om jag är trött. :D

• fru C. fd frk S.

Har inte PMS - jo jag blir uppsvälld (och får ökat matbegär dagen före mens - men inget fö). Jag undrar om man verkligen kan skylla så mycket som görs på menscykeln - tror att det är andra faktorer som spelar in.

Vilka faktorer tänker du då på?

• fru C. fd frk S.

Smilesyn var inte avsedd där. Ber om ursäkt.

Det klart att man bör välja en annan form av preventivmedel om p-piller får en att må dåligt. Då är ju inte p-piller ett altenativ öht.

• *Blomman*

Blivande fru Olsen

Vad härligt att det verkar funka? Hur har det varit resten av veckan? :)
    Nästa tisdag ska jag prata med min gynekolog och troligtvis få något serotoninhöjande.

fru C. fd frk S.

Självklart kan det vara många faktorer som spelar in. Det gäller att vara observant och se mönster. :) Själv kommer min pms exakt samma dag i varje menscykel.
    Ibland är det inte så enkelt att sluta med p-piller trots att man mår dåligt av dem. Där är det också många faktorer man måste ta hänsyn till. :)

• Swing

Jag kände mig lite konstig i början på veckan. Fick mens i onsdags och var på ett jävla humör hela dagen och hatade alla. Från och med i går känner jag mig rätt balanserad. Tack och lov!

• *Blomman*

Swing

Vad skönt att inte ha pms så många dagar i alla fall, även om det kan vara ett helvete. Med mina p-piller jag äter nu har jag pms i runt 10 dagar. Det känns som slöseri med tid. :)

• Bridezilla K

Blomman:

Resten av veckan har varit helt OK, jag har mått jättebra större delen av tiden. :D Nu väntar jag bara på att få mens, den borde ju vara på G. :)

• *Blomman*

Bridezilla K

Har du bytt nick? :)
    Vad skönt att du inte mådde så dåligt resten av veckan. Får du din PMS så långt innan du får din mens? Det måste vara oerhört jobbigt.

Igår fick jag nya p-piller och ska börja att äta antidepressiva tabletter under min PMS. Det ska bli spännande. Jag hoppas innerligt att det funkar.

Svar på tråden PMS!