Vi ska gifta oss i Skåne på vintern, och vädermässig är det nog jämförbart med Gbg. Vi hoppas ju att vi slipper spöregn, snö är nog bara att glömma. Jag har en känsla av att hästarna kommer att få ett drygt jobb om vi inte sätter hjul på medarna, men förhoppningsvis kanske man kan hitta regnbeständiga facklor?
Nej, skämt åsido så finns det väl minst lika många skäl att gifta sig på vinern som på sommaren, man kan ha det jättemysigt i vigsellokalen med tända ljus, marschaller mm. Vi ska ha tända värmeljus i mängder på trappan upp till koret där vi ska stå och marschaller utanför och prästen har lovat att de ska tända alla ljusen i lampkronorna.
Man kan välja en annan typ av klädsel, man kan frossa i långärmat, caper, mössor/hattar, vantar/handskar allt efter vad som passar ens egen smak. Själv har jag en kort fuskpälscape som slutar vid armbågen, och ett par tumvantar som har jättelånga skaft som ytterkläder. Lite svårt att förklara, men det blir bra.
Man kan välja mat efter årstiden, varma soppor, kryddstark mat, vad man vill. Det är kul med tema, och vintertema är rätt tacksamt.
En, mycket stor tycker jag, fördel är också att det är upplyftande med ett rejält partaj i januari, sådär lagom när post-jul-depressionen rycker in och våren är långt borta är det trevligt att ha nåt kul att se fram emot!
Dessutom riskerar man inte att ens bröllopsdag försvinner i allt semestrande, som mina föräldrars exempelvis. Den infaller mitt i sommaren, under semestern, så det var ju alltid när vi var små släktbesök och annat semesterrelaterat, så de fick nog inte vara själva och fira sin bröllopsdag förrän vi var i tonåren
På vintern får man ha den ifred!
Lycka till med planeringen!
/Heff