• Miranda

Tips på vegetarisk mat önskas! OT

Hej!

Ett par kompisar till mig är vegetarianer. Alltid lika svårt att veta vad man ska bjuda på. Någon som har något tips på bra och god vegetarisk mat? Rätter med fisk funkar oxå (i alla fall äter en av dem det).

Blir mycket tacksam!

• Svar på tråden Tips på vegetarisk mat önskas! OT
  • Jennie med ie

blivande fru J. Eller den här "Men denna kycklinggrytan kan du väl äta, kyckligen är ju finfördelad"....

Cybermamma, jag är vegan men ingen grönsaksexpert *s*
    Som alternativ till skivad helstekt fläskfilé kan jag rekommendera just skivor av tofu som marinerats och stekts.

• melie

Jennie med ie och blivandu fru J, är ni "riktiga" vegetarianer ;) eller veganer. Jag är vegan och det är alltid lika trevligt att prata med likasinnade!

• Ellte

*rodnar* Vad ÄR det nu för skillnad på vegan och vegetarian... En riktig vegetarian äter inte heller mjölk & ägg som jag fattat det...medan en lacto-/ovovegetarian gör det... Vad är det då mer som en vegan tar bort?

• Carrie

gud vad ni är fåniga!

Spelar roll vad man kallar sig?
    lampar man in på paragrafryttarnas område verkar det bli kaos.

Jag är vegetarian, men äter fisk ibland.

svara på frågan om recept istället vetttja!

• Jennie med ie

Ja det spelar roll vad man kallar sig, begreppen finns ju för att kort förklara en kostinriktning, för att underlätta helt enkelt. Att kalla sig vegetarian fast man äter djur (fisk och kyckling är lika mycket ett djur som gris är, surprise!) är lika galet som att kalla sig absolutist om man dricker öl men inte vin och sprit...

melie, jag är vegan.

Ellte. Vegetarian, utan nåt framför, betydde ursprungligen att man inte åt NÅT från växtriket. Dvs så som en vegan äter. Med tiden har ordet vegetarian snarare dels kommit att bli ett samlingsbegrepp för olika typer av vegetarianism och dels ofta blivit synonymt med lakto-ovo-vegetarian eftersom de är den vanligaste vegetariska inriktningen. Men egentligen betyder de alltså att man bara äter sånt från växtriket, och är ett livsmedel märkt med "vegetariskt" så får det inte innehålla mjölk eller ägg t ex, då ska det stå t ex ovo-vegetarisk eller lakto-vegetariskt.

En person som inte äter vanligt kött men äter fisk heter pescatorian.

• blivande fru J

Carrie: Jag tycker resonemanget "jag kallar mig för vad jag vill" är lite likt Lars Ohlys "jag är kommunist, men för mig betyder det..."

Begreppen finns som sagt där för att förenkla, men alla som kallar sig saker de inte är förvirrar och förstör för oss andra. Jag var tidigare laktovegetarian (dvs jag åt inte ägg och kött mm) och det blev alltid problem. Var på sittning två helger i rad och hade anmält mig som laktoveg. Andra middagen försökte de servera mig quorn och jag protesterade eftersom jag inte ville äta ägg, då fick jag äta ris och currysås och började seriöst fundera på vad jag hade ätit veckan innan...

Just nu äter jag selektivt; i stort sett bara laktovegetariskt, men ibland älg eller viss fisk (som är okej enligt mig av miljömässiga skäl) när jag går på middag hos släktingar mm. Däremot kallar jag mig ALDRIG vegetarian så länge jag äter som jag gör just nu.

• Carrie

jag tycker lars Ohlys resonemang funkar utmärkt.

Dessutom tycker jag att en gris är annorlunda en än fisk.
    Varför? fisk har inget centralt nervsystem och kan därför inte känna smärta på samma sätt som en gris eller kyckling. Men odlad fisk låter jag bli.

däremot så äter jag inte jätteräkor för att den fångsten utarmar övriga fiskevattnen i asien.

varför är det ok att äta älg av miljömässiga skäl?
    Anledningen till att jag skulle kunna tänka mig att ät älg i framtiden beror på att den strövat fritt och inte varit instängd i baracker och känt ångest och åkt långa transporter etc.

• Neroli

Miranda!
    Berätta gärna vad köttätarna ska äta först så kan vi veggisar klura på vad som passar till det?

• Ejla

En sak som jag undrat länge... Ni som äter fisk och/eller kyckling och ändå säger att ni är vegetarianer, varför gör ni det? Varför är det så viktigt att kalla sig vegetarian?

• blivande fru J

Carrie: jag skrev älg eller viss fisk (av miljömässiga skäl), hade jag skrivit och fisk hade jag fattat din kritik, men med eller markerar jag att min parentes gäller fisken, inte älgen.

• ciccij

blivande fru J jag har valt att avstå från rött kött pga att jag är reumatiker och lederna ska påverkas negativt av rött kött. Kyckling är i gråzonen och fisk är jätte bra för reumatiker.

• blivande fru J

ciccij: jag har hört att glutenfri vegankost ska vara det allra bästa för reumatiker, men jag antar att olika kostrekommendationer gäller för olika reumatiska sjukdomar.

• Mrs. Simon

Gor farsk pasta. Tex fylld tortellini.Till degen behover du ca 5 agg till 500 gramm mjol och ett kryddmatt salt. Blanda degen lat den vila lite kvalva sedan ut den eller kor den i din pastamaskin. Skar degan i fyrkanter lagg pa fyllningen och forma till tortellini (vika over till en trekant och fast "andarena". Fyllning som ar god ar en blandning av ricottaost, farsk basilika, parmesanost, svartpeppar som mixas. Pastan behover bara sjuda ca 3-4 min och serveras med farskriven parmesan , olivolja extra vergine och svartpeppar.

• myself

Vad ska övriga gäster äta? Kanske kan man göra ngt liknande fast med fisk. Vi kommer att inbakad oxfile till våra gäster o de som äter fisk får inbakad lax. Enkelt o bra,

• mli_b

Jennie med ie, menar du verkligen det här? "Vegetarian, utan nåt framför, betydde ursprungligen att man inte åt NÅT från växtriket."

Jag har nog missuppfattat vegetarianer helt om de inte äter grönsaker :D

/mli_b - besserwisser

• Jennie med ie

mli_b. OJ hur kunde jag missa det där felet? Måste vara för att jag inte äter fisk och därför inte är smart va?

Inte äter nåt från djurriket ska det såklart stå.

• Johanna = en lat kock

gillar Mrs Simons förslag

Fast jag brukar fuska och köpa färdig ostfylld tortellin.
    Sen har jag gjort en god sås till av grönsaksfond, vit balsamvinäger och en massa örter(oftast basilika och bladpersilja) och schalottenlök som fått fräsa i lite smör eller rapsolja

Svar på tråden Tips på vegetarisk mat önskas! OT