• Miranda

Tips på vegetarisk mat önskas! OT

Hej!

Ett par kompisar till mig är vegetarianer. Alltid lika svårt att veta vad man ska bjuda på. Någon som har något tips på bra och god vegetarisk mat? Rätter med fisk funkar oxå (i alla fall äter en av dem det).

Blir mycket tacksam!

• Svar på tråden Tips på vegetarisk mat önskas! OT
  • Miranda

TACK allihop! Redan 20 svar i tråden

Ellte,
    Det är typ "vardagsmat" jag är ute efter, bröllopet är redan avklarat! Har lite svårt att lämna forumet bara..!

Hm, mina vänner är nog inte så strikta som en del av er verkar vara. Den ena äter inte kött av något slag, den andra äter fisk, men inget annat kött. De äter allt det andra, typ ägg och ost och mjölk osv. De kallar sig själv vegetarianer, så då kallar jag dem oxå det, eftersom jag inte är så insatt i det hela

Flera recept verkar goda tycker jag - blir testning i helgen! Mycket bättre att ta ett recept som man vet att någon (av er) gillar än att bara ta ett ur en kokbok!

Fyll gärna på mer om ni har!

ps elsa_carlsson , det var nog det längsta inlägg jag skådat

• agrolsy
    säg till om du vill ha fler recept, så fixar jag det... har hur många som helst... sen brukar jag iofs inte följa dem utan bara ha dem som inspiration, men det brukar bli bra iaf... om man bara har något att utgå ifrån så blir det ju lättare!
  • mammacatta

bara två små tips - fråga dem vad de tycker är gott eller om de har nån kokbok att låna ut och för gudruns skull; gör inte fyllda paprikor... ALLA gör fyllda paprikor som vegmat, lite trist att alltid äta ute liksom...:( som att få grillad fläskfile och potatisgratäng på alla middagar... inte för att d är äckligt utan för att man alltid får d...
    när vi gör stora sittningar så har vi oftast fisk eller kyckling till veg, för förvånandsvärt många äter bara inte kött...:D

amatör-sittningskocken catta

• f.d. Svart brud

ciccij

Nej, har aldrig ätit pigghaj. Och inga ungfödande tandkarpar heller som t ex guppy, black molly och svärdbärare heller... ;)

Men dessa räknas ju inte som däggdjur, heller... :)

• f.d. Svart brud

Jag är visst på "heller-humör" idag! :D

• Jennie med ie

Alltså är de INTE vegetarianer, i alla fall inte alla av dem.... vad de än kallar sig. Jag tycker det är rist när icke-vegetarianer kallar sig vegetarianer, de ställer till det för de som verkligen ÄR vegetarianer och skapar missförstånd och missuppfattningar.

Eftersom ingen verkar vara "strängare" än lakto-ovo-vegetarian så ärd et hela ganska enkelt. Man kan ta i princip vilket recept som helst och byta ut helt kött mot quornbitar eller filéer, köttfärs mot quornfärs eller gourmetfärs, korv mot sojakorv, köttbullar mot quornbollar eller gourmetbollar osv... Lite mer kryddning än vanligt behövs eftersom dessa vegetariska alternativ i sig själva oftast är ganska smaklösa.

• digital

Jag har en lättlagad bönröra som i alla fall har uppskattats av en vegan, och vi brukar röra ihop den själva ibland när vi inte orkar laga något mer avancerat:

1 skvätt matolja
    1 hackad rödlök
    1 burk bönor (ej i tomatsås)
    1 burk krossade tomater
    spiskummin
    chilipeppar
    vitlök
    salt
    timjan, rosmarin och/eller oregano

Fräs löken i oljan. Tillsätt bönor & tomater, smaka av med spiskummin, ordentligt med chili (färsk eller pulver) och vitlök, örtkryddor och salt. Låt puttra ett par minuter. Servera till tacos eller annat bröd, eller som tillbehör till någon annan mat... Funkar bra i bufféer också.

Vill man "lyxa till" det kan man även slänga i en skivad morot samtidigt som man fräser löken. Man kan ta gul lök i stället för rödlök om man vill. Av någon anledning tar jag gärna rödlök. Chilin får gärna vara Habanero (en av de starkaste sorterna som finns) om du råkar få tag på det. Den har en väldigt speciell arom. Ta då inte en hel frukt, typ en fjärdedel eller en åttondel räcker eftersom Habanero är väldigt starkt.

• Jennie med ie

Tofu är en helt vegetabilisk produkt som bl a är gott att skära i skivor, marinera och steka eller grilla. Max 1 cm tjocka skivor föredrar jag, och så gärna en extra smakrik marinad i minst ett par timmar innan stekningen. Gott t ex till ugnsstekt potatis och en rödvinssås eller kall sås (finns naturell sojayoghurt att göra kall sås på).

Några fler helt vegetabiliska recept finns på min hemsida
    medlem. spray. se/ jenpet75 (skriv ihop)

• blivande fru J

jennie med ie: vad bra att du står på min sida :) Hur ofta händer det inte att man går på restaurang och frågar om de har något vegetariskt och man får höra om deras fantastiska sjötunga, scampicrêpes och skaldjurssallad. skittrist...

Håller med om att fylld paprika är lite trist, väldigt vanligt på grekiska restauranger, men då är det oftast fyllda med ris, med någon ny spännande fyllning blir de betydligt roligare...

• Cybermamman

Hej alla grönsaksexperter, får man låna tråden lite? Vad skulle vara en god bröllopsmiddagsrätt som alternativ när några äter traditionella helstekt fläskfile och potatisgratäng med kantarellstuvning. Gärna något som passar till samma gratäng och kantarellstuvning men ändå festligt.

Svar på tråden Tips på vegetarisk mat önskas! OT