• Miranda

Tips på vegetarisk mat önskas! OT

Hej!

Ett par kompisar till mig är vegetarianer. Alltid lika svårt att veta vad man ska bjuda på. Någon som har något tips på bra och god vegetarisk mat? Rätter med fisk funkar oxå (i alla fall äter en av dem det).

Blir mycket tacksam!

• Svar på tråden Tips på vegetarisk mat önskas! OT
  • Frango

Här är en till med exakt samma problem, så jag undrar också

• blivande fru J

fyllda parikor är en klassiker (bönor, linser, gryn eller dyl) eller fylld aubergine eller zuccini, men jag brukar anpassa till den övriga menyn. vad är ditt huvudalternativ? Om jag ska bjuda på kött och potatisgratäng så gör jag något vegetariskt som fungerar till gratängen och inte vegetarisk lasange tex..

• mli_b

Vegetarisk lasagne.
    för 4 personer.
    259g mangold, färsk spenat eller frysta hela spenatblad (jag brukar använda fryst.)
    300 g färskostmassa (tex Kesella eller Keso)
    lite riven muskornöt
    salt + vitpeppar
    10-12 lasagneplattor
    2 gula hackade lökar
    3 hackade vitlöksklyftor
    1 burk (400g) hela tomater (eller krossade)
    ca 1 tsk torkad basilika eller oregano
    ca 3dl lagrad nyriven ost
    ca 2 1/2 dl mjölk

Förväll spenat eller mangoldbladen (Behövs inte om man använder fryst), krama ur bladen noga. Hacka grovt. Krydda med salt, peppar och lite muskot. Blanda med färskosten och 2 dl av den rivna osten.
    Gör tomatsås av tomaterna, löken, vitlöken och örtkryddorna.

Varva spenatfyllningen med lasagneplattor och tomatsås i en smord form. Underst den gröna fyllningen och överst tomatsås. Slå till sist mjölken runt formens kanter och strö över resten av den rivna orten. Gratinera i 225 grader i 30-35 min.

• marian

Sist jag hade vegetarianer hos mig bjöd jag alla på risotto och quornfilé. Mycket gott. Det är väldigt gott med vegetarisk lasagne också, i synnerhet om man gör en god tomatsås och har spenatplattor. Pasta är i överhuvudtaget en höjdare tycker jag, jag brukar exempelvis göra en typ av pastagratäng där jag rullar in en blandning av stekt lök och babyspenat, riven mozzarella och ricotta i färska pastaplattor, häller på en tomatsås och bechamelsås samt toppar med parmesan och gratinerar dem.

Jag brukar föredra att göra samma mat till alla när jag har vegetarianer på besök, det är definitivt lugnare än att stå och laga olika maträtter till olika personer.

• mli_b

Vi brukar göra en väldigt god pastasås.
    2-3 pers
    250g hel fryst bladspenat (Det är viktigt att bladen är hela och inte hackade)
    2 dl créme fraiche (går med lätt- eller minifraiche)
    2 tomater i tärningar
    1 pressad vitlöksklyfta
    salt
    cayennepeppar
    margarin
    (räkor)

Tina spenaten och låt rinna av. Fräs spenat, tomat och vitlök i margarin. Tillsätt créme fraiche, lite cayennepeppar och mycket salt. (Lägg i räkor precis innan servering.) Servera med tagliatelle och sallad.

• ciccij

Jag är oxå vegetarian men jag äter fisk och kyckling så vi ska ha skaldjur till förrätt och kyckling till varmrätt.
    Däremot så är min syster, faster och farmor hel vegetarianer.
    Ska ha catrad mat så de har gett lite förslag på veg mat som passar till vår mat.
    Förrätt: vi kommer att ha lime marinerade laxskivor på salladsbädd garnerat med chili och vitlöksmarinerade kräftstjärtar, till det en krämig dressing med färska örter.
    Vegosarna kommer nog att ha: salladsbädd och dressing som oss men med chili och vitlöksmarinerade aubergine och spuach skivor.

Varmrätt: vi ska ha kyckling movits som är en rökt kyckling som serveras varm, till det ska vi ha potatistorn (mosad potatis som pressas samman och skärs i 3-kanter som sedan ugnsbakas och byggs på höjden) till detta saffran och pepparsås.
    Vego: potatis och sås samma men troligen gratinerad fårost istället för kyckling.

De kommer att ha väldigt likt vår mat både till smak och utseende vilket är trevligt.
    Vet själv med mig att det lätt blir att man får dessa vanliga quorn fileerna på alla kalas. Inget fel på quorn men tänk på att vi vegetarianer äter det till middag en vanlig tisdag så det blir inte lika festligt.

• marian

Jag äter kyckling till middag en helt vanlig tisdag också, men det hindrar mig inte från att servera det till fest. ;) Jag tycker att tillbehören och kryddningen sätter nivån på hur festligt någonting är. En välsmakande, vällagad risotto med karamelliserad balsamvinäger och smörslungad grön sparris, svartrötter och babymorötter gör mycket för festligheten. Det är ju liksom inte en vanlig grönsallad och kokt potatis.

• ciccij

Nej visst kan man göra quorn hur festlig som helst men jag menade bara att vegetarianer ofta får det på de flesta kalas och det finns ju inte så mycket variation för oss. Du blir väl inte serverad kyckling på alla kalas du går på.
    Nu menar jag inte att jag skulle tycka det var hemskt om jag blev serverad quorn på ett bröllop för jag äääälskar quorn, men vill man att vegogästerna ska minnas maten som en annorlunda upplevelse så är inte quorn att rekomendera.

• marian

Åh, okej, då förstår jag hur du menar! :)

Svar på tråden Tips på vegetarisk mat önskas! OT