• sara72

Någon flygvärdinna här inne?

Hej!
    Jag är väldigt intresserad av att börja jobba som flyvärdinna, men tycker det verkar svårt att "få in en fot". Någon som jobbar/ har jobbat som flygvärdinna här? Jag skulle uppskatta all information jag kan få. Krav, utbildning, löner, arbetstider mm.
    Skulle vara guld värt om någon ville upplysa mig lite.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon flygvärdinna här inne?
  • sara72

*flyttar upp och hoppas på svar*

• cherlindrea

Läs under "utbildning/yrke" eller vad rubriken nu heter, på Arbetsförmedlingens hemsida. Där kan du läsa om olika yrken och löner, utbildning som krävs o.s.v.

• sara72

cherlindrea:

Tack, ska gå in och kolla där, men jag skulle verkligen vilja höra lite från någon som verkligen jobbar med det också. Det brukar ge den bästa informationen!

• Soffa

Hej !

Jag ar flygvardinna, jobbar for British airways i england, har jobbat i 7 ar snart. Ska foroka svara lite, men har ju aldrig jobbat i sverige.Krav, gymnasie utbildning, samhallsprogram el likn.
    2-3 sprak flytande, Minst 20 ar gammal och minst 158 cm lang. Detta va kraven for mig, kan ha andrats nu !
    Lonen ar bra, men jobbar gor man nar det passar foretaget, inte mycket att saga till om dar. Jul, roda dagar etc.
    Men ett kul jobb, mest som vilket jobb som helst , om du ar Ok med att vara borta hemifran i langre perioder, sa kommer det sakert passa dig.
    Jag svarar garna om du har mera fragor !
    Ang jobb i sverige sa ar det nog charter bolagen som galler. Utomlands finns det lite mera jobb. Lycka till !

• Soffa

Oooppps glomde, utbildningen tar ca 6 veckor.

• sara72

Åh tack Sofia för ditt svar! Jag uppfyller alla krav förutom det där med språken..Räcker det inte med svenska och engelska? Jag tänkte börja med inrikesflyg kanske..Hur fungerar det mellan flygningarna? Får man boende betalt? Och hur är arbetsmiljön tycker du? Jag menar flygvärdinnor emellan..Har fått för mig att det är en lite snobbig stämning, men det kanske är fel?
    Så utbildning kan man få via ett charterbolag?

Tack än en gång för hjälpen!

• Soffa

Hej sara72

Utbildningen far du av det bolag som anstaller dig. Nar du ar borta och bor pa hotel far du betalt, inte massvis, men nog for att ata etc. Kanske racker det med svenska och engelska pa vissa stallen.
    Soker man tex Ba i dag sa racker det.
    Skulle inte beskriva arbetsmiljon som snobbig, mera som ytlig. Man jobbar ju med nya manniskor varje dag och far inga riktiga arbetskamrater, sa det ar ju svart att bli basta vanner pa 2-3 dagar.
    Men det passar mig helt perfekt.
    Ring runt till olika bolag och hor nar de ska interjuva, de kan ge dig mera specifik information.
    Prova pa att soka, trivs du inte kan man ju alltid sluta, det ar en kul erfarenhet, det lovar jag !

• Grönöga

Det var i och för sig ett tag sen jag såg att Flyme sökte kabinpersonal. Men kolla på deras hemsida, där står det om utbildning m.m. www.flyme.com tror ja att det är.

• sara72

Tack så jättemycket för ditt svar soffa! Nu känner jag ännu mer att det är något jag vill prova!

Grönöga:
    Tack för länken, det verkar som att de tar emot ansökningar hela tiden! Tack tack tack tjejer!

• StinaGerman

Hej
    Jag har också tänkt på detta yrke, och även varit med på två intervjuer. Ett danskt flygbolag, plus Emirates (Saudiarabien..) Det gick bra på deras tester, men det är jättemånga som söker!! Kolla upp flygbolagens hemsidor, så står det där hur du ansöker. Lycka till!

Svar på tråden Någon flygvärdinna här inne?