• elinb

Decemberbrudar 2005!

Hej!
    Jag och min sambo ska gifta oss på nyårsafton! Finns det fler här som ska gifta sig i december 2005?

Berätta om era bröllopsplaner, hur långt har ni kommit i planeringen? När, var och hur kommer er vigsel att äga rum?

Vi kanske kan följas åt i planeringen och dela med oss av våra olika idéer under året!

// Elin

• Svar på tråden Decemberbrudar 2005!
  • dala82

Elin B
    Nu hittade jag dukningen, om den är den du menar fanns den på brudobrollop . se
    Jättefin!

• Elin B

dala82, det var den jag menade. Lätt att blanda ihop de olika sajterna....

Vad kul att du är född i Katrineholm! Jag och min blivande träffades där när han pluggade på KTS (Katrineholms Tekniska Skola) och en av mina kompisar dejtade en kille i hans klass. Så det första halvåret av vårt förhållande så bodde jag hos honom i K-holm varannan helg. Sen flyttade han till mig i Södertälje och här har vi bott sen dess.

Var bor du nu?

• dala82

Jaha, vilka tillfälligheter!
    Nu bor jag i Uppsala där jag pluggar till lärare. Flyttade från Katrineholm (eller rättare sagt Sköldinge) när jag var 3 år, så jag kommer inte ihåg så mycket. Flyttade till ett litet samhälle utanför Uppsala.

Ska ni gifta er i Södertälje? Bokat kyrka?

• dubbelbröllop05

Jag och min syster ska ha dubbelbröllop på nyårsafton iår. Vi har inte hunnit så långt i planeringen ännu men det är så spännande!

• dala82

Dubbelbröllop05
    Åh vad kul!!! Vart ska ni gifta er?

• Julan

ElinB
    Vi träffades på en julfest där min blivande var en vääääldigt kramig Jultomte. När man minst anar det kan man väl konstatera....

Gillar också pepparkaksvarianten på placeringskort, frågan är om man fixar att göra 60st...

Håller med dig dala82, det hade varit sååå mysigt med släde till kyrkan och festen. Det får jag nog bara drömma om dock, bor ju Skåne och det var mååånga år sedan vi hade så mycket snö i juletid. Har jag tur blir det kanske lite vitt iallafall. Men det blir mysigt ändå och som du skriver kan man ju ha massa levand ljus i kyrkan.

Vi har bokat kyrka och festlokal. Sen har jag funderat lite på lite av varje men inte direkt kommit så mycket längre. Dukningen har jag dock bestämmt mig för. Men man kan ju ändra sig. Det är ju ett tag kvar så man kan ju ändra uppfattning om det mesta. Jag har just nu lite bryderier kring ringvalet. En sten eller alliansvariant?! Har hängt upp mig på det där, lutar dock åt en sten. Tror det är det där med att ha den hela livet som spökar. Jag vill ju att den skall vara praktisk och att jag skall gilla den även om 15 år.

• Elin B

Tack för länktipsen, dala82! Buketten med de mörkröda rosorna var superläcker!

Vi pratade lite igår om hur vi ska göra med transport för oss två från kyrkan till restaurangen. Det vore ju som sagt supermysigt med häst & släde!
    Men vi ska ju gifta oss i Trosa och nog för att det brukar kunna vara iskallt och snöigt på nyårsafton i sörmland, men vi vågar nog inte räkna med det... Och tänk vad snopet det skulle kännas när man bokat häst & släde och så är det barmark eller slaskväder. Det vore ju hemskt. Så eftersom kyrkan bara ligger ca 500-600 m från restaurangen så har vi bestämt oss för att vi promenerar dit tillsammans med våra gäster i ett litet fackeltåg.
    Vad tror ni om det? Blir det "för mycket" eller perfekt? Ibland är gränsen hårfin mellan vad som blir jättemysigt och vad som bara blir fånigt.

Vi har fått ett glatt besked från guldsmedsaffären idag förresten!
    I helgen så bestämde oss för att vi kommer att göra en ring till mig av våra förlovningsringar och sen köpa en ny till Daniel (min blivande). Anledningen är att den vigselring jag vill ha inte alls passar ihop med min förlovningsring och då vill jag hellre ha en helt ny ring som jag trivs med, än en som jag inte riktigt gillar men som passar ihop med min förlovningsring. Och Daniel tycker att hans ring är lite tjejig så han vill hellre ha en ring i vitguld med lite rakare linjer. Så vi lämnar in våra förlovningsringar och så gör guldsmeden min ring av dem.
    Och den glada nyheten är att min ring bara kommer att kosta oss 3200 kr för arbetet och två stycken 0,15 carats diamanter. Och av de 3200 så är 2600 kostnaden för diamanterna, vi behöver alltså bara betala 600 kr i arbetskostnad!! Det är betydligt mindre än vi hade räknat med! Och Daniels ring kommer att kosta 2500 så totalt hamnar vi på 5700. Känns kanon.

Min ring kommer att se ut som Schalins ring "Bern" men den kommer att vara 6 mm istället för 5 mm (standardmåttet). Sen kommer min att ha runda diamanter istället för fyrkantiga. Det skiljde nämligen 3900 kr (!!!!!) mellan fyrkantiga stenar och runda. Och i och med att guldsmeden ramar in stenarna så att det ser fyrkantigt ut ändå så känns det som att det inte spelar någon roll. Jag tror att den blir fin med runda diamanter också.

Daniels ring finns också med på Schalins hemsida. Den finns under rubriken Glaciär och heter 237-6.

Oj vilket långt inlägg det här, nu får jag sluta skriva... Hej sålänge.

• dala82

hihi, jag gick in på schalin . se först, det va någon jujutsu-sida. Tänkte det här kan inte stämma...
    Båda ringarna var verkligen jättevackra! Och du, vad billigt ni kom undan!

Va kul att ni ska gifta er i Trosa. Mina föräldrar har goda vänner där och jag har varit där varje sommar och ibland på nyår sedan jag var liten! Älskar Trosa!!! Det är så charmigt och mysigt, även på vintern. Vart ligger Bomans resturang? Jag har bara varit på fest på Trosa Stadshotell. Jag tycker absolut att ni ska ha fackeltåg. Det är någonting som jag själv har tänkt på och drömt om. Passar bra när kyrkan och festplatsen ligger nära varandra. Jag tycker inte att det blir för mycket, lite mysighetskänsla för gästerna. Speciellt när ni gifter er på nyårsafton!

Vad har du tänkt ha för klänning? Jag skulle vilja, om jag nu blir gift till vintern, ha ärmlös klänning. Men det blir ju lite kallt kanske? Det finns ju annars jättefina modeller med ärmar. Snyggt också om man har en vit kappa, cape eller liknande när man åker till festplatsen.

• Elin B

Ja visst är Trosa mysigt! Jag är född där och jag bodde där under mina första 10 år, så den lilla staden är mycket speciell för mig.

Mina föräldrar gifte sig dessutom i stadskyrkan och jag & mina systrar är döpta där. Så att gifta sig i den kyrkan känns jättebra!

Bomans är ett rött (och lite gult) stort hus som ligger nere vid hamnen och har en stor glasveranda på ena sidan av huset. Entrén ligger mittemot pizzeria Marina. Då kanske du vet var det är?

Jag har också funderat på det där med klänning, jag skulle himla gärna vilja ha en utan axelband. Tycker att det är så himla fint. MEN, det är ju inte det mest lämpliga på ett vinterbröllop. Det lär ju bli kallt som sjutton... Fast det blir nog utseendet som vinner över bekvämligheten, så brukar det bli när jag ska köpa saker. Så jag står nog där på nyårsafton med gåshud och huttrar! Får ha mycket levande ljus i kyrkan och på restaurangen så att det blir ordentligt varmt!

Har du sett någon klänning som du tycker är extra snygg? Jag gillar de axelbandslösa klänningarna som Nixa har, klassiska och snygga - precis min stil.

Har du/ni någon idé på var man ska hitta en snygg cape eller päls som man kan ta på sig när man går till restaurangen? För att inte frysa ihjäl alltså... Jag skulle kunna tänka mig en vit, lång fuskpäls. Den kan man ju sälja sen. Men var hittar man en sån??

// Elin

Svar på tråden Decemberbrudar 2005!