• perssonskan

Chokladpudding - ofint??

Båda jag och fästamannen älskar chokladpudding och grädde samt någon god, exotisk frukt... Tänkte ha det som efterrätt, upplagt lite finare (kankse i små formar el. ngt). Är ju både både billigt och lätt att göra själv!

Undrar dock om det är FÖR billigt? Kan det anses som inte tillräckligt festligt?

• Svar på tråden Chokladpudding - ofint??
  • HelleBelle

Jag tror Ica har hjärtana i en påse eller burk vid bak sakerna. Ibland vid glassen.

• robbans flicka

choklad pudding är ju dögott, särskilt om man har grädde o lite frukt till, så jag tycker att ni ska köra på chokladis, dessutom det är er dag så ni bestämer vad ni tycker ni vill bjuda på!!

• EhjärtaK = sant

Sådan där pulver-pudding som finns i affärerna skulle jag inte bjuda på. Däremot tycker jag att hemgjord chokladpudding eller chokladmousse är jätte gott. Det tycker jag passar utmärkt på ett bröllop .

Det är ju Er dag, så välj det som ni tycker är godast!

• perssonskan

Vet ni va? Visade den här tråden för min m2b och han skrattade å sa att vi absolut måste prova ALLA tipsen i helgen! Vi ska alltså ha en helkväll med hur många varianter av chokladmousse och chokladpudding som helst! Det är ju helt enkelt för bra för att vara sant!!!

Vi har annars försökt dra ner på allt det där nu, även om det är ett tag till bröllopet... Och att vi får frossa i helgen är tack vare er kreativitet!

Vi både bockar och niger om vartannat!

• Claes blivande fru

Måste ge ett tips till om ni skall ha puddingprovning i helgen: hemgjord chokladpudding med vispgrädde och hjortronsylt. Otroligt gott. Lycka till!

• EhjärtaK = sant

Haha vad roligt .

Vad underbart ni kommer att få det till helgen!!

• bröllopsdags

Sicken GOD helg ni kommer att ha! Jag blir riktigt avundsjuk...

• Rystall

Perssonskans: Har du något bra recept, annars har jag ett som är enkelt och som det blir jättemycket av.

• StinaJ

Rystall- Skriv gärna ut receptet. Jag läste tråden nu och blev jättesugen. Jag är själv ingen Chokladfantast men M2B bara ääääääääälskar chokladpudding.

• M-M

Jag måste fråga er som skall ha chokladpudding/mousse kommer ni att göra dem dagen innan? Det blir inte lite vattnigt på bröllopsdagen då? Hur kommer ni att göra, blev med lite sugen på det

• Tramsiga tösen

Kalla det för mousse, säkert jätteuppskattat, alla älskar ju chokladpudding!

• Klematis

Vi tänker också ha chokladpudding på vårt bröllop. Vi älskar båda choklad så varför skulle vi inte bjuda på det bästa vi vet

• Johanna = en lat kock

har reagerat lite på att folk säger att man ska kalla chokladpudding för mousse

Det är ju enormt skillda saker

Jag hade blivit ledsen om jag fått chokladpudding när det står mousse i menyn eller om jag hade fått mousse när det står hemlagad chokladpudding.

• Rystall

Recept: (enkelt att göra och blir jättemycket)

Koka upp:
    2,5 dl mjölk
    2,5 dl grädde
    1 vaniljstång

Rör ihop:
    6 äggulor
    1 dl socker

Häll lite av gräddmjölken i äggröran och rör tills sockret smält. Häll i resten/lite i taget (annars koagulerar äggen). Koka upp och låt skjuda under omrörning tills dess att smeten tjocknat. Ta upp vaniljstången.
    (Nu har man en underbar vaniljsås)

Hacka 400g mörk choklad (det går ju att ha med lite smak i om man vill variera). Blanda ner i den varma vaniljsåsen och rör tills dess att chokladen smält. Vispa 5 dl grädde lätt och vänd ned i chokladsmeten. Låt kallna i kylen! Den går utmärkt att spara till dagen efter.
    Färdigt! Akta magen bara

• perssonskan

Rystall:

Tack för receptet, verkar helt underbart! Till ungefär hur många är det till?

• perssonskan

M-M:

Nej vi kommer inte göra det dagen innan. Mardörmmen är att man serverar ngn chokladsoppa!! Vi har beställt lite mat från catring men ska göra en del själva så vi har fixat personer som ska hjälpa till och de ska även göra chokladpuddingen samma dag som bröllopet. Den är ju inte så svår och inget man behöver passa i ugnen eller så... Jag hoppas att de klara det, "chefen" i gänget är pensionerad skolmattant så jag tror det går bra!

• Rystall

Du kan nog lätt ha det till 8-10 personer. Dekorera med lite exotiska frukter.

Svar på tråden Chokladpudding - ofint??