• Lindux

Psalmer utan för mkt anknytning till Gud

Hej på er! Om 4 veckor smäller det och vi ska träffa prästen inom kort. Jag är i behov av förslag på psalmer som inte är allt för relaterade till Gud och Jesus. Finns det några fina vårpsalmer el dyl? Enormt tacksam för alla förslag!
    Kram kram

• Svar på tråden Psalmer utan för mkt anknytning till Gud
  • Lindux

Japp Tolin, det är min tanke. Vill bara ha en plan B och veta om man kan byta kantor om det inte känns rätt.

• Tolin

Lindux, vad bra. Jag tolkade din smiley som att du blev väldigt förfärad och då försökte jag leka "fru duktig" och lugna ner dig lite... Sorry!

• Ellte

Jorå man kan byta kantor... Du får bara ta kontakten själv och eventuellt betala en slant :)

• Lindux

Helt ok Tolin! Tack för omtanken!!

• Sunshine Girl

Tack för svaret fader mats

• fader mats

väl bekomme sunshine girl, men jag satt i dopsamtal ett tag nu på eftermiddagen och kom inte åt tangentbordet

men vad jag kan se har andra svarat i mitt ställe och det helt korrekt

det är svårt att byta kantor, jag blev bara så förskräckt när jag hörde om det hela och måste tro att den aktuella kantorn varit lite förvirrad i sitt svar

det är klart att känner man någon annan kantor eller kan ordna via kontakter så brukar det gå bra att byta, precis som med präst, men alla kantorer skall ha noter och skall kunna spela alla psalmer i psalmboken, annars bör de snarast byta jobb
    den samlade kantors- och organistkåren här i min församling hälsar detsamma

• emipon

Men snälla nån, vad är det för en tomte till kantor som inte kan titta i en vanlig psalmbok och spela? Jag förbluffas. Jag håller med någon som skrev tidigar om att det MÅSTE väl ändå vara ett missförstånd? Måste berätta det för kantorn här när jag träffar honom på jobb i morgon. (Eller inte. För så hysteriskt pinsamt om det skulle vara han. ;) )

• aco

Fader Mats!
    Skrattade HÖGT när jag läste dina kommentarer om brudar som gar in med sina pappor! Var har du hallit hus under alla höstens diskussioner i just det ämnet?!?! Det har varit HETA diskussioner...
    Underbart att höra fran en präst som inte genast säger att det är förlegat, förnedrande osv, osv...!

Tack!

• fader mats

tack aco
    ja, det är ju inte min vigsel utan brudparets och hur dom går in är ju irrelevant, så länge dom bara är överens och så länge dom bara kommer fram till altaret, för det är först då som min insats börjar ju...
    jag har sett en brud som gick in ensam, utan brudgum, till tonerna av "han går som en man"
    sedan stannade hon på mitten och inväntade sin brudgum, till allas förvåning och brudgummen kom sist insläntrande och tillsammans gick de sista biten
    lite "spexigt" kanske, men det funkade för dem och i just den vigseln

och det blev lite förvirrat det sista
    sunshine girl har jag ju faktiskt svarat redan
    och det var lindux som hade problem med kantor men som nu, hoppas vi, förstått det hela (hoppas kantorn också förstår...)

• Sunshine Girl

fader mats, lite OT här MEN...
    Kan man "anlita" dig till en vigsel i sofia kyrka?

• fader mats

sunshine girl

vill du diskutera din egen vigsel så följer vi reglerna och tar detta ur forumet och du kan mejla mig på nedanstående adress

kyrkjouren@usa.net

vi hörs

• Sunshine Girl

ooops.. sorry.. blev ivrig = korkat av mig.. mailar nu

Svar på tråden Psalmer utan för mkt anknytning till Gud