• Lindux

Psalmer utan för mkt anknytning till Gud

Hej på er! Om 4 veckor smäller det och vi ska träffa prästen inom kort. Jag är i behov av förslag på psalmer som inte är allt för relaterade till Gud och Jesus. Finns det några fina vårpsalmer el dyl? Enormt tacksam för alla förslag!
    Kram kram

• Svar på tråden Psalmer utan för mkt anknytning till Gud
  • Tant Pernilla

WhiteBride: Det var en "liberal" präst! Det är nog inte så många som resonerar så.

För vår del kändes det inte så besvärande. Jag gillar psalmer fast jag inte är så väldans religiöst lagd. Vi hade, som sagt 411 plus En vänlig grönskas... Kändes som bra val, för oss!

• WhiteBride

Tant Pernilla: Inte många som resonerar så? Det har det även blivit sagt om de präster som inte låter pappor leda in deras döttrar. Alltså att det inte är så många präster som tillåter det menar jag. Men det är tvärt om. Många tillåter det.

• WhiteBride
    Min smiley försvann. Men här kommer den Den skulle vara med i mitt inlägg här ovan.
  • WhiteBride

Vi valde inte bort psalmerna för att det är mycket anknytning till gud utan vi ville att vigseln skulle bestå av "vår" egenbestämda musik. (nu kom den med)

• fader mats

självklart får väl pappan leda in sin dotter om han och hon vill det!
    ja, jag vet att det härstammar från en väldigt skev kvinnnosyn, men många förknippar det inte med just detta och det blir väl vad man gör det till
    trevligt vore det ju också om mamman till brudgummen ledde fram honom också, eller vad säger ni tjejer, är det inte lika jämlikt då...? (ironi)

• WhiteBride
    Ja det är också en sen som börjar krypa fram. Men många väljer ändå pappan eftersom han har inte så mycket annat att göra och säga till i ett bröllop annars.
  • fader mats

förutom att betala då...

• Ellte

Vad tusan har mammorna att göra i ett bröllop annars då? ;)

• fader mats

själv kommer jag stolt att leda fram min dotter till altaret, när och om hon vill, oavsett om jag är präst eller inte och stackars den kollega som skulle neka mig det...

• Sunshine Girl

fader mats!
    Vad bra att du kikade in här
    *f'låt att jag stjäl tråden lite*

Jag undrar över just psalmer, hur många är det "vanligast" att man har?
    Vi vill ha en diktuppläsning och helst 2 sånger utöver psalmerna.. Går det?
    Sen undrar jag också över ingångsmarschen - där vill vi ha säckpipa..
    Vad är din reaktion på det??

Svar på tråden Psalmer utan för mkt anknytning till Gud