• ciccina

VAd är vacker och vad är snygg?

Kan ni ge ett exempel? Vad är bäst att vara? Jag har bara en gång i mitt liv hört att jag är vacker; annars är det nog mest söt och ibland snygg. Men hur kan folk säga så olika saker? Jag har en kropp som Paris Hilton och ett ansikte som är en blandning mellan Jennifer Aniston, Goldie Hawn, Cameron Diaz, Bo Derek och prinsessan Diana...ha ha....mina ögon ser ut som Cameron Diaz, håret som Jennifer ANiston fast mycket tunnare, näsa och mun som Bo Derek, leende som Goldie Hawn och ibland tycker jag att min näsa ser ut som prinsessan Dianas från en speciell vinkel.

• Svar på tråden VAd är vacker och vad är snygg?
  • Tolin

Jag läste också det där om mätningen på aftonbladets hemsida för ett tag sedan. Det fanns ganska många kriterier för hur man "skulle se" ut för att anses vara vacker.

• lillakisse

Klart att man ska tycka som man vill det var bara lite kuriosa =)!!

• StinaS

Det där med att mäta skönhet finns i ganska nya studier. Nu för tiden får de uppenbarligen pengar för att forska i ungefär vad som helst. Det finns alltså forskningsprojekt vars mål är att ta fram vad som anses mest attraktivt hos en partner.

• Modestie

jo, men visst är det faschinerande att det finns FORSKNING om sådant

• Tolin

Ja, och inte bara vad som är attraktivt utseendemässigt, utan även doftmässigt och på andra sätt. Läste någon undersökning att de kommit fram till att vackra människor även doftar godare och lockar till sig fler även på det sättet. Livet är bra orättvist...

• Linda&Peter

Jag har ett par ganger blivit kallad ful-snygg....hmmm, vet inte hur man ska ta det

• Norrbottensbrud

Jag har faktiskt aldrig funderat riktigt kring begreppen söt, vacker och snygg och vad man lägger i dess innebörd. Nu när jag tänker efter så tycker jag nog att uttrycket "söt" är något som jag skulle använda både om någons personlighet och utseende. För mig har vacker och snygg mer varit ett uttryck för att endast beskriva det yttre.

Jag har alltid kallats för vacker (även av helt okända människor), aldrig söt. Därför blev jag förvånad att en del lägger in personliga egenskaper i benämningen vacker. Ja, det är nog så enkelt som att vacker, söt och snygg har olika betydelser för olika människor. Dock tror jag att lij bidrog med den mest allmänna uppfattningen om vad dessa begrepp betyder.

• Tolin

Linda&Peter: För mig är det jättepositivt om någon är fulsnygg. Enligt min tolkning betyder det att någon ser bra ut på ett personligt sätt. Kanske har man något drag (näsa, mun etc) som egentligen inte faller inom ramen för vad som anses vara "vackert, men tillsammans med övriga drag blir det en bra helhet. "Personligt" är coolt!

• StinaS

Jag tycker också att ful-snygg är positivt. En som jag tycker är ful-snygg är Margareta Krook.

• Ellte

Betydligt hellre fulsnygg än söt :D

• Linda&Peter

Tolin och Stina S,

Tack sa mycket, det later ju bra da kanske. Jag har definitivt en nasa som formodligen inte tillhor Barbie looken men maste saga att jag alltid varit glad for den jag ar.

For att ga tillbaka till tradstartaren maste jag saga att en manniska kan bli kallad ful, snygg, vacker etc. av olika manniskor. Skonhet ligger i begrundarens ogon.

• Tolin

Linda&Peter:
    Precis, vad jag tänkte. Jag blir lite förvånad när människor kan stoppa in sig själv i ett fack. Tycker att det är helt omöjligt att objektivt bedöma sitt eget utseende. Man kan ju se att det är bättre/sämre vissa dagar men mer än så kan åtminstone inte jag säga. Dels ligger det ju i betraktarens ögon som du säger och dels är det ju svårt att lita på vad andra säger också i sådana frågor. Alla mammor och respektive lär ju säga (och tycka - hoppas jag ) till sina barn/respektive att de är söta, betyder ju knappast att alla tycker det. Inte för att det är viktigt att tillhöra ett fack, ville mest svamla lite om hur subjektivt det här med utseende är...
    Snart helg!

• MickisB

Jag tycker att de flesta unga manniskor ar snygga. Dvs, de fixar sig och har koll pa klader osv. Hur ofta ser man egentligen "fula" unga manniskor? (upp till 30-ars aldern sa dar ungefar)

Vacker ar man val nar man fortfarande ser bra ut aven i hogre alder och ens "snygghet" har forsvunnit.

Sot for mig ar nog ocksa yngre manniskor som har appel-kinder och ar dockliknande.

Svar på tråden VAd är vacker och vad är snygg?