• ciccina

VAd är vacker och vad är snygg?

Kan ni ge ett exempel? Vad är bäst att vara? Jag har bara en gång i mitt liv hört att jag är vacker; annars är det nog mest söt och ibland snygg. Men hur kan folk säga så olika saker? Jag har en kropp som Paris Hilton och ett ansikte som är en blandning mellan Jennifer Aniston, Goldie Hawn, Cameron Diaz, Bo Derek och prinsessan Diana...ha ha....mina ögon ser ut som Cameron Diaz, håret som Jennifer ANiston fast mycket tunnare, näsa och mun som Bo Derek, leende som Goldie Hawn och ibland tycker jag att min näsa ser ut som prinsessan Dianas från en speciell vinkel.

• Svar på tråden VAd är vacker och vad är snygg?
  • C.A

Oj, vad svårt. Själv vet jag att jag på min bröllopsdag inte vill vara varken snygg eller söt. Vacker och elegant har jag sagt till florist, frisör och make-up. Vad skillnaden är vet jag knappast själv, men kanske nåt sånt här:

*Söt: Dockor, princessor, barn, pastell

*Snygg: Party, uppklätt, lite fräckt, lite lagom, färger i kontrast

*Vacker: Tidlös, mycket lagom,

*Elegant: Rakryggad, artig, vänlig

Självklart upp till var och en, men ett försök i alla fall!

• BlaBla

Det HÄR var roligt :D Jag tycker så här;
    På nyårsafton. Då var jag verkligen SNYGG. Får man säga så, att man tyckte att man var snygg? Hoppas :D Hur som hellst. Då var jag snyggt klädd. hade nya jeans som satt som en smäck, snyggt urringat linne. Jag var "icke naturligt" sminkad. Ofta när man sminkar sig är det som det "skulle" kunna var i verkligheten. men det här var turkos ögonskugga upp till ögonbrynen och liknanade ;) DET tycker jag är definitionen på SNYGG :)
    Söt är i alla fall för mig en personlighet/stil; hur man pratar, hur man klär sig, hur man har sitt hår osv.
    Vacker är svårare att definera. Som alla andra har sagt, det hänger ihop med insida och känns inte lika ytligt som att säga att nån är söt eller snygg. Typ;
    "åååå han är så söt!"
    "åååå han är så snygg!"
    "åååå han är så VACKER!"
    Det känns mer seriöst :)

• lij

Vilket som är bäst att vara vet jag inte, men så här tycker jag skillnaden är:

söt = rundkindat och ofarligt utseende

snygg = attraktiv

vacker = klassiskt vacker, höga kindben etc

• Modestie

Jag håller med den som skrev innan mig. Vacker det är det där "klassiska". Söt får jag ofta höra att jag är dock även vacker...

Jag är liten, rundkindad, lite uppnäst, men ändå attraktiv (enl. många) när jag klär mig lite "sexigt" och sminkar mig kraftigt tycker min sambo jag är snygg

• Betania

Jag får nog också höra olika saker i olika situationer. Från min blivande är det nog oftast söt i vardagslag, sexig i speciella stunder , vacker när jag är uppklädd och tillfixad, snygg vet jag faktiskt inte om han säger. Mamma säger att jag är vacker, det tycker jag är snällt! Annars får jag höra ståtlig en del vilket jag tycker sådär om... Min farmor är ståtlig men jag?!

Tycker annars Ciccinas indelning (från tidningen) stämde rätt bra!

MEN skönhet kommer inifrån, som ni vet!

• EmmaPemma

Min ytterst personliga tolkning av det hela:

SNYGG:
    Kan i princip vem som helst vara. Det handlar främst om kläder, frisyr, smink och stil. Till viss del tycker jag nog även att snygghet har med själva utseendet att göra. I regel ett lite hårdare utseende (solbränd) och kanske något utmärkande drag t ex. en lite krokig näsa, målmedveten blick osv. Jag upplever att dessa personer ofta är självsäkra och ser bra ut som unga, men snabbt "förfaller" när de blir lite äldre. Det känns liksom som om huden hänger ut sig, håret blir dassigt och de utmärkande dragen tappar sin glans.
    Hm, för att samanfatta kanske man kan säga att jag anser snygghet vara till största del ytlig snygghet.

Att vara vacker och söt tycker jag nog har större likheter - det handlar mer om naturlig skönhet.
    Söthet tror jag inte bara speglar det yttre, utan även det inre. En människa som inte ler eller ser glad ut ofta kan liksom aldrig bli söt enligt mig . Söthet förknippar jag med lockar och stora ögon och ett barnsligt utseende. Söthet håller i regel inte hela livet - utan byts nog snarare till ett älskligt utseende på ålderns höst....

VACKER (save the best for last), skulle jag föredra att klassas som. Det tänker jag mig som ren skönhet. Oavsett vad man har på sig och och hur man beter sig - så är man ändå vacker! Att vara vacker tycker jag nog karaktäriseras av höga kindknotor, symmetri i ansiktet, inget som utmärker sig för mycket. Alla kroppsdelar (främst ansiktet) skall harmonsisera med varandra. Vacker är man nog en hel livslängd - det handlar så mycket om "dragen" i detta fall .

Observera att detta är min ytterst personliga åsikt, och självklart så finns det undantag. De människor som jag tycker är absolut finast, sötast, vackrast osv. behöver inte alls alltid se ut så här. En grov generalisering .

• Modestie

Jag tycker nog att "snygghet" också har med "drag" att göra, JAG anser att det finns dem som antagligen aldrig kan anses som "snygga" i mina ögon, hur snygga kläder o hur mycket dem än sminkar sig! Till viss del har det med hållning att göra också. Som en tjej jag är bekant med, hon är väldigt "osnygg" om man säger så...både vad gäller ansiktsdrag o hållning, är "säckig" i kroppen, rund både i ansikte och lite överallt, gulaktig hud och små röda "grisögon", usch, vad hemsk jag låter men jag tvivlar på att några stilpoliser ens kan få henne i närheten av "snygg", men NÅGON anser henne kanske vara snygg, tvärtom tror jag snarare smink skulle förvärra det hela...

• lillakisse

Har läst nagonstans att den lasiska skönheten faktiskt gar att mäta..Forskare hävdar att hela hemligheten liger i om ansikshalvorna är symetriskt lika...Altsa om ögonen är lika stora och ligger lika langt ifan varandra och sant..

• Modestie

Det där med att skönhet går att mäta är inte det något som kommer ända ifrån antiken eller så?

Men har man inte kommit fram till att de med assymetriska ansikten ofta anses som "vackra" och mer eller mindre förkastat "mätmedtoden"?

Svar på tråden VAd är vacker och vad är snygg?