• ciccina

VAd är vacker och vad är snygg?

Kan ni ge ett exempel? Vad är bäst att vara? Jag har bara en gång i mitt liv hört att jag är vacker; annars är det nog mest söt och ibland snygg. Men hur kan folk säga så olika saker? Jag har en kropp som Paris Hilton och ett ansikte som är en blandning mellan Jennifer Aniston, Goldie Hawn, Cameron Diaz, Bo Derek och prinsessan Diana...ha ha....mina ögon ser ut som Cameron Diaz, håret som Jennifer ANiston fast mycket tunnare, näsa och mun som Bo Derek, leende som Goldie Hawn och ibland tycker jag att min näsa ser ut som prinsessan Dianas från en speciell vinkel.

• Svar på tråden VAd är vacker och vad är snygg?
  • Marinee

Det bästa svaret är nog att folk har väldigt olika smak. För vissa är jag en stjärna, väldigt vacker, för andra söt och snygg, för andra söt som socker. Man har hört allt möjligt, alltså skönheten ligger i betraktarens öga...

Men viktigast av allt är väl att du tycker du är vacker ;) Då behöver du inte fundera på det här...

• loppran

Det ligger såklart i betraktarens öga vad som anses snyggt, sött etc... och finns därför inget svar. Håller med Marinee, var glad om du själv tycker om ditt utseende.

Kom att tänka på på en fest, där någon kille kommenterade att han tyckte jag var söt. Min fästman fnyste "Söt?! Kattungar är söta. Hon är inte söt, hon är SNYGG."

Roligt tyckte jag.

• Hanna h.

Fanns de en mall för vad som vore vacker, snygg, söt, ful osv så vore världen bra tråkig att leva i.

• Fröken januari

Jag tycker att snygg låter lite plastigt och värderar ordet vacker högre, men det är bara min association.

Jag förstår inte varför man skall jämföra sitt utseende med kändisar. Jag är inte en blandning av olika kända personer. Jag ser ut som jag själv.

• ciccina

Lustigt. Nu på lunchen köpte jag nya numret av tidningen Hennes och där stod just om detta med söt, snygg, sexig eller vacker. Tydligen så räknas Gwyneth Palthrow, Nicole Kidman, Cindy Crawford, Catherina Zeta jones och Isabella scorupco o isabella rossellini till de vackra. De sexiga är jennifer lopez-madonna, kylie minogue, salma hayek, lena philipsson. och de söta är LIsa Ekdahl, Meg Ryan, Tuva Novotny, Reese Witherspoon, Emma Bunton.. Tycker det stämmer ganska bra in på hur jag ser det. Jag = söt.

• Annie74

Nu generaliserar jag: Snygg är för mig en snygg, trendig och ev. "plastig" person - som bryr sig mkt om sitt utseende och är ibland irreterande medveten om sitt utseende.

Vacker känns mer tilltalade, som ord och innebörd. Det känns mer personligt. Inte bara yta utan även vad som finns under ytan, inuti. Mina högst personliga åsikter....

• StinaS

Vacker för mig är en person som fortfarande är vacker när hon/han är 75. Det är ett stilrent utseende och en varm utstrålning. Det är något som håller.

Snygg och söt är man när man är ung, men det är inte lika varaktigt som vacker. För mig alltså.

• proudtobetogether

Snygg kan vilken plastikopererad plast-docka som helst vara, vacker handlar mer om insida än yta (och handlar det om yta är det i så fall en naturlig yta). Det är min definition.
    Söt är kanske en lite "barnsligare variant" av snygg? T ex skrattgropar och fräknar på näsan kan bidra till att man säger söt om nån istället för snygg...

• Ellte

*fniss*

Om man ska välja... så väljer jag att jag skulle vilja vara vacker....

För mig är vacker ett ganska intetsägande utseende som man sedan kan bygga på :D

Söt (enligt min egen definition) vill jag inte vara för det passar inte min person...Vän och ljuv och söt och snäll...nope, inte Ellte!

Snygg ÄR jag redan ;) Det har inte med det fysiska utseendet att göra utan med vad man gör med det man har..tycker jag :D

Vad jag tycker är viktigast är dock det folk upplever när man träffar dem, inte vad de tycker när de ser en bild... Om någon skulle beskriva mig och bara kunde säga "Hon ser bra ut" skulle det inte göra mig så glad. Däremot om någon sa "Linda, hon är snäll, glad, logisk, cool, livar upp stämningen, smart, musikalisk.."etc.etc. DÅ skulle jag känna att det var en komplimang ;) För mig är det viktigare hur jag är än hur jag ser ut...och detsamma är det jag ser hos mina vänner, min man osv :) Därför har jag ofta jättesvårt att svara när nån ber mig nämna en kändis som är snygg... Tja, det är ju nån som charmat mig i intervjuer eller rolltolkningar då ;) (Läs. Johnny Depp och Robbie Williams t.ex)

Uj...en ingående utredning av vanliga begrepp ;)

Svar på tråden VAd är vacker och vad är snygg?