• Zippolina

Ev. tonårs graviditet ??

Har precis varit inne på dotterns rum för att hämta lite tvätt, intill tvättkorgen låg två ihopskrynklade kollegieblocksblad som jag först la upp på skrivbordet men sen fick jag bara en ingivelse att jag skulle läsa vad som stod....

Att hon sedan tre månader tillbaka har en pojkvän är vi väl medvetna om, även att intresset för s*x har ökat - hon har frågat hur gammal jag var första ggn osv. och jag har svarat så ärligt jag har kunnat ( vis av erfarenheten från min egen tonårstid då det var totalt omöjligt att diskutera just såna saker med mina föräldrar ).

För att göra det så kort som möjligt så hade hon ställt några frågor, vem som besvarat dom har jag ingen aning om men det hela gick ut på att dom haft s*x och det inte bara en gång och dessutom oskyddat så nu var hon orolig över att vara gravid men av lapparna att döma så vågar hon inte prata med mig om det...
    Till saken hör att intill hennes säng låg ett par nummer av tidningen Frida där sidorna med frågespalten om sex var uppslagen och i samtliga tidningar fanns det frågor om graviditeter och drar jag mig till minnes så frågade hon för ett par dagar sedan när vi pratade om min nuvarande graviditet om dom första tecknena på att man är gravid.....

Helt klart så måste vi ha en mamma-dotter pratstund inget snack om den saken, men hur f*n ska jag ta upp det - jag har ju brutit mot regel nr ett: Att tjuvläsa hennes privata lappar! Att vi igår hade ett gräl om att hon inte får sova över hos pojkvännen ( som är 17 och bor i egen lägenhet ) gör ju inte saken lättare direkt.....

Är det lika bra att erkänna mitt "snokeri" eller ska jag bara ta upp ämnet helt appropå ??
    Villrådig just nu.....

• Svar på tråden Ev. tonårs graviditet ??
  • Zippolina

Kanske ska tillägga att dottern är 14 år!!

• snuttepuffan

Fråga rakt ut, det finns ingen tid att förlora. Är hon gravid så är det bra att få reda på det så fort som möjligt. Lapparna behöver du inte ta upp om du inte vill, du kan ju säga att du hade en misstanke bara...

• Viech

Hmm.. mycket svår sits.
    Enklast skulle naturligtvis var att fråge henne utan att säga att du läst hennes papper, men då finns risken att hon på något sätt ändå förstår atrt du gjort det, och allt blir bara värre.
    Kanske det är på sin plats att föregå med gott exempel och vara ärlig. Hon lär bli arg, men det borde gå över. försök att inte bli för arg på henne bara...

• Loka

Du behöver kanske inte ta upp ditt snokande det första du gör (det kommer hon garanterat lista ut själv i alla fall) utan ställ frågan om de har s*x och fråga om hur de skyddar sig. Då ger du din dotter chansen att ta upp ämnet själv, om hon inte gör det får du nog konfrontera henne med "det fakta" du har och ställa frågan rakt ut.

Är hon inte med barn föreslår jag att du råder henne att gå till ungdomsmotagningen och skaffa någon typ av p-medel.

• Laguna

Hmm jag svarade men det kom inte med...?!

Japp, fråga rakt ut! Lugnt och fint men ändå lite bestämt....

Lycka till!

Ps. det är ju viktigt att du gör det så fort som möjligt...!

• Tant Pernilla

På nåt vis verkar det ju lite grann som om hon vill att du ska hitta ledtrådarna (om det nu är ledtrådar). Annars är väl en 14-åring så pass "streetsmart" att man inte lämnar tidningar uppslagna och kollegieblockssidorna bredvid tvätten och inte i papperskorgen...

Säg bara som det är: att du var inne i hennes rum efter tvätt och att du såg det du såg av misstag(?). Fråga henne om du kan hjälpa henne med nåt, eller om hon vill berätta nåt.

Du verkar ju ha ett bra förhållande till dina bar, av vad du berättat tidigare, så det kommer säkert att gå bra.

*kram*

• Zippolina

Nu när jag har funderat en stund så är det ju bara att inse att de senaste dagarna givits en del "hintar" från hennes sida men eftersom hon så trovärdigt hela tiden bedyrat att dom inte har haft s*x ännu så har jag mest tagit frågorna för ren nyfikenhet inför vad som komma skall....
    Blir till att ta tjuren vid hornen direkt när hon kommer hem från skolan och erkänna mitt tjuvläsande - ärlighet varar längst har vi ju präntat in i henne den sista tiden

Blir väl till att åka ner till apoteket och inhandla ett gravtest ( kommer nog att se rätt lustigt ut med tanke på att jag är höggravid ) för att stilla hennes oro samt ta ( ännu ) ett snack om vikten av att skydda sig, har alla tonåringar teflon öron, eller ??

Tack för kloka åsikter

• Tant Pernilla

*hehe* Jo, jag kan tänka mig minerna på tanterna på Apoteket och snacket efter ni gått ut. "Men borde hon inte VETA att hon är gravid vid det här laget...?!"

Jo, ärlighet varar längst, även om det är jättejobbigt att ta i såna här saker med en 14-åring...

Om det nu är så att hon ville att du skulle hitta vinkarna så är det ju inget egentligt tjuvläsande...

Skickar lite stödkramar med dig!

• Zippolina

Tant pernilla: Troligtvis så är hon nog mest orolig över att ha haft oskyddat sex, om jag inte missminner mig så borde det vara dags för hennes mens den här veckan......

Ja, det är bara att samla sig och se till att man är den förståndiga mamma man vill tro att man är

• blivande fru J

vet du vem hon har sex med? handlar det om mer än en person? Graviditet är ju inte det enda hon kan råka ut för utan även klamydia, HIV, gonorré mm.. Hon borde nog besöka ungdomsmottagningen i vilket fall för att skaffa ett p-medel och klamydiatesta sig..

Svar på tråden Ev. tonårs graviditet ??