• Sweetchili

Anonym brevskrivare!

Hjääälp!
    Fick ett brev på posten häromdagen från en anonym person som påstår att min kille är otrogen. I brevet namnges en kvinna med adress och telefonnr och en uppmaning att ringa henne. Den som skriver brevet påstår sig vara en "beundrare till mig" men det tror jag inte på. Intrycket jag får är att det är den påstådda älskarinnan själv som skrivit eller någon i hennes närhet. Jag visade genast min kille brevet och han vet vem kvinnan är. Hans slutsats var också att det på något sätt är hon som är källan till brevet. Han ringde henne igår och sa som det var, att jag fått ett brev där det står att de har ett förhållande. Hon nekade och sa att hon inte visste nåt om det och att det måste vara ett missförstånd. Han sa till mig att hon "inte lät förvånad" och troligen visste vad det handlade om. Jag tror honom när han säger att han är oskyldig, men inom mig väller rädsla och osäkerhet upp i alla fall, hur ska jag nånsin kunna veta? Trots att min inställning från början var att detta bara var ett test på vår tillit som vi kunde klara så har det redan slagit in en kil mellan oss. Vi är båda förtvivlade nu. Jag älskar honom och vet att han älskar mig, men ändå känns det som vi är på väg in i en kris. Bortsett från det, hur läskigt är det inte att en människa som vill oss illa gör intrång i vårt/mitt privatliv?? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Anonym brevskrivare!
  • Sweetchili

Hej igen!
    Nu har jag haft en lugn helg med tid att fundera och prata tillsammans med min kille. Känner att jag litar på honom till 100% och att den här knäppskallen som skrivit till mig inte förtjänar mer av min tid och energi. (Så länge hon/han inte hör av sig mer, som det stod i mailet att den inte skulle.) Kan se det positiva i det här nu, vi har fått vår tillit testad - och den klarade provet! Visst känner jag mig lite mer sårbar nu, men tiden läker och jag tänker släppa hela den här obehagliga historien. Ser fram emot en mysig jul och speciellt en mysig förlovning på julafton. Kram till alla er som peppade mig i fredags!

• Tant Pernilla

Härligt att höra, Sweetchili!

Och inget ont som inte har nåt gott med sig - ni kanske kommer ännu närmre varandra på grund av detta.

Lycka till på julafton!

• Sweetchili

Väcker liv i denna "gamla" tråd eftersom jag behöver skriva av mig lite. Fick ju som sagt anonymt brev och sedan mail. Mailen har fortsatt komma och jag har försökt att bortse ifrån dem, en knäppskalle ska varken få sabba vårt förhållande eller julen med förlovning och allt. Men mailet jag fick idag var så pass agressivt att jag nu har bestämt mig för att gå till polisen. Personen skriver att jag inte behöver vara rädd för han/hon vill inte mig något illa, men i brevet står tex hur mycket han hatar min kille, att "han ska ha stryk" mm så jag ser det som ett hot mot min älskade och det kan jag inte acceptera. Jag har även anmält dessa mail till hotmail som trakasserier men inte fått svar därifrån ännu. Vet inte riktigt hur man går till väga när man polisanmäler sånt här eller om man kan vänta sig någon hjälp, men det känns som det enda jag kan göra hur som helst. Det hugger verkligen till i magen varje gång jag ser att jag fått mail nu.

• Tant Pernilla

Usch!

Jag har heller ingen koll på hur man går tillväga när man polisanmäler. Det är väl bra om du inte har raderat breven utan att du kan ha dem som bevismaterial.

Ring polisen på din ort och kolla med dem hur du ska gå till väga. De är ju där för att hjälpa oss medborgare, och kan förstås komma med råd om hur du ska göra.

Hoppas att allt går bra!

• Forsfors

Du gör rätt som går till polisen, det är trakasseri och hot. tyvärr så kanske du inte kan få så mycket för en anmälan, mer än att polisen kanske kan spåra avsändaren och det kanske räcker för att avskräcka denne.

Min mamma hade en förföljare under flera år, han la bland annat porrbilder i våran brevlåda, spred ut lögner i stan att de var ihop, stod utanför vårt fönster och tittade in, stod utanför våran ytterdörr och lyssnade,följde efter oss när vi var ute och handlade, försökte få kontakt med mig på väg till skolan, ringde hem till oss etc. hon polisanmälde honom två gånger, men det enda de kunde göra var att prata med honom och säga åt honom, inget annat förräns han gjort något "riktigt" alltså när det är försent, däremot så tror jag att anmälningarna avskräckte honom lite för han var inte lika på efter det utan nöjde sig med att cykla förbi utanför vårt hus. Vi bytte även telefonnummer och flyttade under den tiden, så han kunde inte ringa (hemligt nr)längre och vi bodde på ett sånt ställe att han inte kom åt att stå där obemärkt (många nyfikna grannar) och högst upp så att han inte kunde titta in genom fönstren. Det är otäckt som 17 när såna där idioter dyker upp. Om du polisanmäler så kanske de redan har han/henne i sina register (ni kanske inte är de första personen trakasserar). Skaffa gärna ett skunkspray eller pepparspray också och ha båda två, inte för att personen i fråga behöver göra något, men det kan kännas trygt att ha något sånt med sig. Själv är jag lite paranoid efter den där historien med mammas förföljare (som var en gammal vän sedan ungdomen som blivit avvisad när han ville vara mer än vän) och har alltid skunksparyet med mig när jag går ut, det gör att jag känenr mig tryggare.

• Lillstrumpan

Sweetchili,
    polisanmäl det. Man vet aldrig...Jag vet inte heller hur man gör, gå in på polisen.se och se om det står något. Om inte annat finns det ju kontaktuppgifter där.

Vad jag tycker synd om dig/er. Hoppas ni får en underbar jul ialla fall! Visst skulle ni förlova er?

• Sweetchili

Tant Pernilla: Du känns som en klippa

Forsfors: tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, gud vad jobbigt det måste ha varit för er!

Lillstrumpan: Ja, vi ska förlova oss, tack och lov så har detta inte tagit glädjen ur det i alla fall, även om julstämningen inte riktigt är på plats...

Jag har just talat med polisen som tyckte jag skulle avvakta tills jag hade nåt mer att komma med.....men då var det bara att gå in på en polisstation och göra en annmälan. Har fått hjälp från en kompis som jobbar med datasakerhet. Vi får se om han kan spåra mailen på ngt sätt. Annars går jag in och gör en annmälan med det jag har att komma med. Det är förvånadsvärt hur många som har blivit utsatta för för trakasserier i olika former när man börjar tala med folk. Hemskt! Ska verkligen tänka mer på det här med integritet och sekretess i fortsättningen, aldrig lämna ut mina egna eller andras uppgifter till nån i onödan!

• Tant Pernilla

Du har inte möjlighet att byta mejladress på nåt vis? Om det är en skummis på nära håll, så märker du ju om du får brev även till den nya adressen och då kan du ringa in personen lite lättare. Om inte, så slipper du ju fler mejl...

"Klippa"... *fniss*

• Sweetchili

Smart idé Tant Pernilla! Men tyvärr så är det min jobbadress som står på alla våra utskick mm + att en massa viktiga folk kontaktar företaget på den adress, typiskt....

• Tant Pernilla

Ajdå, det var synd...

Ska du göra en anmälan så småningom, är det kanske ändå bäst att de där mejlen kommer fram, trots att de är obehagliga...

Hoppas att du får lite spårningshjälp från jobbet...

Svar på tråden Anonym brevskrivare!