• ChristiansBrud

Pappas nya fru=pain in the a**

Har säkert nämnt detta på ett antal ställen härinne innan, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Mina föräldrar hade en "lycklig" skilsmässa för ca 5 år sen. Klart att man bli upprörd över att ens föräldrar skiljer sig men det var bra för dem båda. De sa båda två att de inte träffat någon annan, vilket jag nu vet är lögn då min pappa ca två månader efter mamma flyttat presenterade sin nya (som jag redan tidigare, innan skilsmässan, listat ut fanns) Det var en kvinna han jobbat med i 25 år, så hur länge det pågått vet jag ej!
    Jag ville inte tänka något negativt om henne, min pappa var ju lycklig. Men... det gick inte lång tid innan jag insåg vilken trångsynt och korkad människa hon är. Hon ser ner på allt och alla, behandlar alla omkring sig som om de är 15 år. Till och med min farmor, farfar och resten av släkten ogillar henne.

Hon hade inga pengar och aldrig haft råd med tex. en bil, det köpte min pappa till henne inom en månad (vilken vi barn och hon skull dela på, jag har lånat den två gågner på 5 år). Hon ville inte bo i vårt hus (vilket jag kan förstå) så pappa köpte ett fint, dyrt hus vid havet- som de nu har helrenoverat och gjort om. Allt som han betalar, det enda hon gör är att gnälla och gnälla och gnälla (varav mycket på min pappa), tror aldrig jag har sett henne glad någonsin. De gifte sig sen delvis för att kunna sätta upp ett äktenskapsförord, vilket jag är in pappa evigt tacksam för.

Det har nu gått så långt att jag och min sambo och min bror inte vill träffa henne, vilket då går ut över pappa som vi vill träffa. Min bror vill nu berätta för pappa vad vi tycker om hans nya fru, vilket kan komma att förstöra vår kontakt med pappa. Det enda jag vill är att träffa min pappa ibland och då slippa ha gnälltanten där.

Vad hade ni gjort i min (vår) situation?

• Svar på tråden Pappas nya fru=pain in the a**
  • LeelooX

Anki04, du har helt rätt, tror jag... Det var precis så jag menade med mitt inlägg.

• Marlean

Jag hade rent ut frågat om inte en prostituerad varit billigare samt gladare i längden?

Inte för att det skulle lösa några problem utan för att jag ville höra svaret.

• Marlean

Glömde även säga: Be att få bilen i ett år.

• Marlean

Anki Jag håller med dig, det du skrev: "En människa som klagar och gnäller är i själen olycklig. Försök få henne må bättre istället, så ska ni se att det blir andra bullar. En människa är inte elak i grunden. Det är omständigheter som gör en sådan. " stämmer ju, har de haft ett förhållande vid sidan om är hon ju den "andra kvinnan" och känner väl sig kanske fortfarande åsidosatt till viss del, och bad kanske om huset osv. för att bli bekräftad. Och hon vet väl att Christiansbrud är lojal till sin mamma med.

• ciccina

Jag undrar bara om den nya frun verkar få mycket mer än vad er mamma fick? Har de skrivit äktenskapsförord där det står att vad som är hans är hans och vice versa? Jag hade också blivit galen om min pappa köpt allt till sin nya och låtit henne styra och ställa. Min bror har fått en sån ragata som bara utnyttjar honom och inte låter honom träffa sin dotter ensam utan henne eller sin mamma och mig, syster heller för den delen.
    Varför jag undrar är för att jag också har en man som är stenhård med att jag inte ska få nånting, vill inte gifta sig, inte köpa något gemensamt eller nåt sånt. han tar barnen i första hand, trots att den äldsta är 25 år. Jag skulle gärna vilja vara i din svärmors sits som verkar få allt hon pekar på. Men står huset skrivet på henne också eller bor hon bara där?

• 11 juni 2005

En undran bara - om Din papap ger henne pengar från Din mors dödsbo - är han inte inne och nallar på Ert rättmätiga arv då?

• ChristiansBrud

Marlean: jo, jag kunde ju be om bilen =)

11 juni 2005: antar att det var mig du skrev till, men min mamma är inte död, hon lever.

jag har bestämt mig för att inte ta upp det. skulle det vara så att de blir ännu olidligare så kanske jag ska tänka på det igen.
    jag sade dock till henne och min pappa, när de båda två satt och gnällde på mina släktingar (inte när släktngarna var närvarande) att jag var så j-la trött på allt gnäll, att de kan välja att ha det som de vill när de är hemma hos sig och andra får ha det som de vill, det verkar ha hjälpt lite. (min pappa tycker att det är jobbigt att träffa släkten och har alltid något att säga om någon)

• Rystall

Usch vad trist för dig att det har blivit på det här viset. Jag tycker nog att du ska ta en funderare till ang att prata med din pappa. (vilket du säkert redan gjort) Jag tror att du kommer att ångra dig längre fram om du inte tar tag i problemet nu, även om det är jobbigt. Men han kan ju inte veta vad du tycker om inte du säger nått.

• Marlean

Som sagt: Hur blir det med bilen? Är väl din tur att ha den i minst några månader framåt iaf.

Hon kan väl ta bussen.

• fyran4

Oj vad jag också känne ri gen mig..
    Som du christiansbrud,ungdrömmare,hro och hejsan.. Ni kunde vara jag!
    Jag trodde att det bara var så här i min familj.. Fast det är klart lite annorlunda är det men deta med nya frun.. Det stämmer!
    Och detta med att vad man än säger så lyssnar han bara på sin fru.. Bodde hos min pappa nu i ca 12dar men jag fick bara höra hur jag skötte mina barn fel.. Hade 3 av 4 med mig. Hans fru var på mig heela tiden .. Visste inte på vilket humör de skulle vara på då ja kom på kvällen.. fick ibland en utskällning för inget och utfrågningar då jag helst ville tala me dmin pappa i enrum.. Men nä hans fru var i hälarna heela tiden.. Och avbröt och så..
    Jag vet tyvärr inte vad du ska göra.. Mina andra syskon har i dag ingen kontakt med våran pappa pga hans fru.
    Jag försöker men det går trögt.. Men det är tack vare min m2b som gjorde att jag fick kontakt igen.. Hade inte det under ca 2 år pga av skitsnack från hans fru.. Mne problemet är att han tror mera på henne än sina egna barn.. och har INTE ställt upp på oss barn.. Han har sagt att hans älsklingsbarn är det barn han har med sin fru..
    Om du/ ni vet några bra råd om "nya" fruar så säg till..

• Knuten

Nu undrar jag hur gamla ni är i församlingen egentligen. Här sitter ni och planerar förlovningar, bröllop och familjebildning och så klankar ni på en vuxen karls val av kärlek! Han är väl vuxen och närmare 60 år??? Kan inte han välja själv?

Han har gift sig av kärlek då samboskap annars är det bästa för att inte partnern ska få ta del av förmögenheten.;0) att han gift sig pga äktenskapsförord är bullshit! Vidare visar hon er respekt att inte flytta in i hans hus. Hon vill inte klanka på..

Har du någon gång varit själv med henne. Försök lär känna henne. Gör något kul med henne. Fråga dessutom din mamma om hon inte nu har träffat någon.
    Kanske har hon det och då kanske det känns bättre.

Råd till dig: Du är vuxen nu och har ett eget förhållande att tänka på. Glöm inte din egen kärlek.

Kram Knuten som också är barn till 40- talist.

• Nelfen

Knuten satte huvudet på spiken, precis mina tankar efter att ha läst igenom alla svar.

Rerspektera er pappas kärlek och val - ibland låter kommentarerna som om de kommer från truliga treåringar.

• ChristiansBrud

Knuten:
    Det verkar inte som om du haft något problem av detta slag och det verkar inte som om du kan tänka dig in i den situationen som jag och andra här har. När det går så långt att man överväger att säga upp kontakten med någon man älskar bara för att den han älskar är någon som man inte kan stå ut med, någon man inte vill ha på sitt bröllop, någon man inte vill ska passa ens framtida barn, någon som beter sig som om hon vore femton fast hon är 50+. Nu är jag dock så pass vettig att jag väljer att stå ut med henne för att få tid att umgås med min pappa ett par gånger om året. Precis som i fyran4s fall så låter hon oss aldrig vara själv.
    Om du också hade läst alla mina svar i tråden hade du kanske märkt att jag inte är ute efter att de ska flytta isär och skilja sig, jag vill ju att han ska vara lycklig (och det kanske är en av anlednignarna till att jag inte säger något).

Och det om att de gifte sig av äktenskapsförord är inte bullshit, du känner inte min pappa och vet inte hans resonemang. För honom så spelar det ingen roll om människor är gifta eller inte. de gick till rådhuset på lunchen och var tillbaka på jobbet därefter. jag säger ju inte att de inte älskar varandra, det får jag f'an hoppas att de gör.

hon flyttade in i vårt hus, så att det var av respekt för oss hon ville flytta var det inte. hon ville bo vid havet, och nu gör hon det, trots att hon knappt hade haft råd att ens bo i en hyresrätt själv.
    men det är klart träffar man en rik man så kan man väl lika gärna utnyttja situationen. jag menar inte att de inte skulle flytta, det tycker jag att det var skönt att de gjorde, men att köpa ett sååå dyrt hus.

jag jar varit själv med henne, ja. jag är trevlig hela tiden mot henne óch hennes bortskämda tonårsdotter.

som jag skrev innan så hade mina föräldrar en lycklig skiljsmässa, så att det har med att min pappa har gift om sig med en annan att göra spelar ingen roll, jag vill inte att mina förlädrar ska leva ihop. och min mamma har en "pojkvän" sedan ett par år tillbaka hon med. han kommer jag bra överens med och han är trevlig och har "common sense". Det enda jag hade velat var att tycka om min pappas fru, tyävrr så gör hon det omöjligt för mig, min bror, min sambo och resten av pappas nära släktingar.

det blev ett långt inlägg till dig knuten, det var inte meningen. du har bara slått huvudet brevid spiken.
    /Lisa

• ciccina

Men är det itne bra att gifta sig med äktenskapsförord? Det betyder väl att allt som är din pappas är hans och allt hennes (vilket är 0) är hennes vid ev skilsmässa?? OCh huset står väl på honom eller?
    Om ni bara träffas så sällan som några ggr/år så kan man väl stå ut med kärringen, eller? Bestäm även träff med din pappa ute på nåt fik då o då.

• ChristiansBrud

ciccina:
    jo det är bra med äktenskapsförordet!!! det är jag honom evig tacksamför, däremot kan han i sitt testamente ändå lämna henne hälften i ä-f. det var mest huset det rörde sig om. även om min pappa köpte huset står 20 procent av det på henne 80 procent på pappa i äktenskapsförordet.
    det är något som vi får se i framtiden, då hade jag tänkt att ha mycket pengar själv så att jag inte bryr mig om hans! (vilket jagg iof. inte gör nu heller, men jag vill inte att henens dotter ska få av min pappas pengar.)

jo det är bara ett par gånger per år som vi träffas, men det har at göra med att vi inte vill träffa henne. annars hade det nog blivit oftare. pappa vill ju så gärna träffa oss, men han fattar ju inte att vi itne vill trääffa honom pga henne, vilket egentligen var anledningen till trådsarten överhuvudtaget.

• fyran4

Ciccina:
    Om det är som med mitt fall så tror inte jag att det skulle lösa något med att bestämma en träff på ett fik.. "Frun" skulle vara med ändå!
    Det ni som försöker ge svar inte vet är hur det är att leva så här.. Man vill ha kontakt med sin pappa men han sätter henne först och inte sina egna barn.. Det spelar ingen roll vad man säger han lyssnar bara på sin fru som i sin tur kan hitta på saker som inte stämmer.. Man undrar ju om det är för att orsaka osämja..
    Och när man ber att bara få träffa honom själv så säger han att "vadå? Min fru ska med" Vad är han rädd för?

• Zippolina

fyran4: Du skriver "Han sätter sin fru först och inte sina barn..." får jag bara komma med en motfråga - Vem prioriterar du först ? Din make/sambo eller dina föräldrar ??
    Måste det vara så att han är rädd för något?? Det kanske är så enkelt att han valt att leva sitt liv med den nya kvinnan och vill att hon ska vara delaktig i hans liv fullt ut.
    Nu känner jag inte till hur det är i era familje relationer men ibland tycker jag mig märka en tendens att man kräver mer av sina föräldrar än man är villig att bjuda till själv.

• fyran4

Zippolina: Min far har alltså ingen som helst kontakt med mina 3 andra helsyskon.. Och han brys sig inte.. De har valt efter mycket tjafs att inte ingå i hans familj längre för att de inte står ut med hans frus skitsnack och intriger.. Och han byr sig mera om sitt "sexliv" än om sitt kött och blod!
    Tex då min syster gifte sig skulle "frun " betämma vem som kom på hennes bröllop och inte och klagade på hur folk var klädda etc..
    Hon hittade sen på att min syster skulle ha sagt till henne att hon inte hade gjort något för att hjälpa till med bröllopet.
    Jag vet att min syster INTE skulle säga något sådnat men min far valde att tro på frun.. Han har inte ens sett min systers barn.. Men det verkar inte var något han bryr sig om..
    Bland mina barn ser de bara fel och gnäller.. förutom denminsta som de nu har haft "kontakt" med sen han föddes.. Tack vare min m2b.. annars skulle han inte ha brytt sig om honom heller..
    Det ajg menar med vad är han rädd för ar om han vågar ta koncekvenserna på att träffa någon av sina barn själv UTAn sin fru.. Vi vill kanske träffa honom UTAn henne.. Det går inte att prata när hon är i närheten.. Hon lägger sig i, ifrågasätter.. till slut slutar man prata.

Ni som inte har dessa problem var glada..
    Jag önskar jag vore en av er.

• Liwa1

Pengar skapar alltid osämja, vänta bara tills dn som har pengar där. Då ser man vilka gamar folk är.

Mina föräldrar skilda. Dom får träffa vem dom vill, gifta sig med vem dom vill och göra vad dom vill med sina pengar. Jag anser med att jag behöver inte ärva pengar av dom, bättre att dom lever gott sista tiden av sitt liv än vi barn ska ärva.
    En del av deras respektive är som TS´s men jag säger i från rakt ut om tid med bara min förälder. Och jag accepterar deras val av kärlek.

Deras pengar ska jag inte ens lägga mig i, än mindre at dom köper dyr lägenhet.
    Det är deras val och dras liv, jag har mitt.

Så jag förstår inte heller riktigt varför ni bryr er så mycket över deras liv och pengar.

Mitt råd, stå på er. Våga säg rakt ut till henne när hon och pappa hör att du vill träffa din pappa själv med, just pga att han är din pappa och att hon får acceptera det.
    Sen sluta bry dig om deras ekonomi.

Må gott och lägg energi på bröllopet, lycka till

Svar på tråden Pappas nya fru=pain in the a**