• Moddy
    Äldre 9 Nov 11:19
    8464 visningar
    35 svar
    35
    8464

    Första dejten - vem betalar?

    Vad tycker ni? Vem ska betala på den första dejten? Eller ska man dela lika?

    Personligen tycker jag att om en kille bjuder ut en (dvs föreslår att man ska ses ute på fika, middag etc), är det självklart att han ska betala. Han får helt enkelt föreslå en aktivitet som han har råd med. Om man gemensamt har bestämt att man ska hitta på något är det en annan femma (då är det väldigt mycket upp till situationen).

    Vill tillägga att jag i detta fall utgår från att killen jobbar (och är över 20 år).

  • Svar på tråden Första dejten - vem betalar?
  • Moddy
    Äldre 9 Nov 17:37
    #0

    Tänk jag har inga problem med att bli bjuden. Tänker aldrig att "nu är jag skyldig" killen något. Han får ju del av mitt trevliga sällskap

    Kan tillägga att dessa situationer aldrig uppstår längre eftersom jag inte dejtar längre.

    En närbesläktad situation:

    När det gäller okända killar som bjuder på någon drink på krogen tackade jag bara ja om jag hade lust att stå och prata med killen i fråga. Annars tackade jag vänligt nej. Tycker att brudar som drar i samma ögonblick de får drinken är vedervärdiga.

  • juni_l­ena
    Äldre 9 Nov 18:37
    #0

    Jätteintressant att läsa om det här med att bli bjuden. Det känns lite amerikanskt och är kanske en fin tradition.

    Men vad jag främst reagerar på är att många (andra) pratar om att när man blir bjuden -då ska man få något gratis, MEN bjuder man till bröllop så kan man ta ut en kuvertavgift... Bara en stilla tanke jag fick som gav mig tillfälle att filosofera (över mitt eget liv och förväntningar).

  • EmmaPe­mma
    Äldre 9 Nov 19:07
    #0

    Haha, jag tänkte precis som juni_lena .

  • Ei saa peitää
    Äldre 9 Nov 20:14
    #0

    Frågar man en person om den vill ha en dejt så tycker jag det är den som frågar som ska stå för kostnaden.

  • Ettolr­ach
    Äldre 9 Nov 20:20
    #0

    jag tycker det är naturligt att dela. jag är självförsörjande och skulle känna mig oerhört obekväm med att bjudas av någon jag ännu inte känner så väl.

    Jag delar på notorna idag också, som gift...

  • Miss Cee
    Äldre 10 Nov 22:56
    #0

    Har aldrig i hela mitt liv tagit emot en drink på krogen. Stannar gärna och pratar men föredrar att betala själv.

    Vad det gäller en dejt, vilket var länge sedan men iaf, så skulle jag alltid ta med mig pengar så att jag var säker på att kunna betala för mig själv. Jag kan gärna bli bjuden, men inte av en okänd människa och inte på vad som. Att bjuda på en kopp kaffe är okej, men jag skulle ha svårt för att säga ja till en hel middag innan jag visste att jag skulle vilja/kunna bjuda tillbaka vid ett senare tillfälle.

  • Genus
    Äldre 11 Nov 14:21
    #0

    En tjej jag känner gick fram till en kille på krogen och bad HONOM bjuda henne på en drink. Jag tycker att hon borde bjudit honom på en istället. Och nej, han bjöd inte...Sen undrade hon storögt varför han gjort så, "Jag är ju snygg!", det här tycker jag är ett gott exempel på ojämställdhet och stereotyp kvinnoroll...//G

  • Jennie med ie
    Äldre 11 Nov 14:31
    #0

    Om nån säger att h*n bjuder ut mig så antar jag att h*n just _bjuder_, så det beror väl på hur man lägger fram det? Säger vederbörande t ex "Får jag bjuda ut dig på bio?" så utgår jag från att den personen betalar, säger h*n däremot t ex "kan vi ses på en fika imorgon?" så utgår jag _inte_ från det.

  • Bebbse­n05
    Äldre 11 Nov 14:47
    #0

    Varför är det alltid killar som ska bjuda? (Tycker det finns en konstig oskriven lag om det)
    Jag förväntar mig aldrig att någon annan ska bjuda för mig...

  • marian
    Äldre 11 Nov 14:53
    #0

    Jag har blivit bjuden på middag en gång i mitt liv. Det var en blinddejt, och killen ifråga tog mig till en jättelyxig fiskerestaurang som jag inte ens hade råd att betala förrätterna på. Jag förklarade det, och han sade att det var hans intention att betala hela tiden.

    Men jag känner mig i regel ganska illa till mods att bli bjuden på middag och drinkar, det känns som om jag måste ge någonting i gengäld. Inte bland vänner, för man vet att nästa gång är det ens egen tur att betala. Det blev dock pinsamt uppenbart en gång när jag träffade en söt kille ute på krogen, och han bjöd mig på öl och drinkar (det ska sägas att han bjöd mig på helt eget initiativ). Vi satt - naturligtvis - och pratade, men till sist visade det sig ju att han förväntade sig att jag skulle gå till sängs med honom för att han hade köpt ett par öl till mig!

  • Jennie med ie
    Äldre 11 Nov 14:59
    #0

    "Varför är det alltid killar som ska bjuda?"
    Det tycker jag inte alltid det ska vara, därför skrev jag könlöst ;0) Och det har ju många här gjort, skrivit att _den som bjuder ut_ bör betala.... Jag ser inte den oskrina regeln ute bland mina vänner t ex heller, inte de som är av min egen genation.

  • Henax
    Äldre 11 Nov 15:33
    #0

    juni_lena!

    Om någon bjuder mig på något så anser jag att det är han/hon som skall betala! Annars bjuder de ju inte...

    Så om nån skulle bjuda mig på bröllop för att sedan ta ut en kuvertavgift så skulle inte jag se det som om jag blivit _bjuden_! Möjligen inbjuden till bröllop men inte bjuden på bröllopsmiddag!

    /Henax - som alltså resonerar som Jennie med ie!

  • 11 juni 2005
    Äldre 11 Nov 16:31
    #0

    Jag är litet ambvivalent här - om jag känner under en dejt att denna människa vill jag INTE lära känna bättre (ok - den tiden är över nu som Ni förstår av Nicket - men Ni förstår vad jag menar) - betalar jag själv - yrkar tom på att få göra det.

    Om jag däremot tycker att han är trevlig på alla sätt och vis får han gärna betala...

  • NYCsve­nsk
    Äldre 11 Nov 16:35
    #0

    Det har ar en kul fraga faktiskt. Nar jag Dejtade i Sverige sa var det bara studenter som gallde sa da delade vi pa allt, (kan inte direkt komma ihag att nagon nan gang bjod mig ut pa middag, de fragade om jag ville fika typ!!).

    Har i USA sa har jag dock lart mig att killen SKALL betala. Nu efter en himla massa ar tillsammans och gemensamt konto for nojen etc. sa spelar det ingen roll vem som betalar vad langre, men i borjan sa tyckte min man att det var viktigt for honom att betala, (det ar bara nagot som man skall gora). Det ar en del av kulturen har pa ett helt annat satt an i Sverige tror jag. Aven om det inte handlar om en romantisk dejt sa bjuds det mycket, och bjuds det inte sa delas det valdigt ofta lika pa vad som har atits utan att tanka pa vem som har atit vad. Gar man ut till en bar/klubb ett gang sa koper man rundor till alla i stallet for en drink till sig sjalv. Det jamnar ut sig pa ett eller annat satt liksom.

    Att det inte ar en san jamlik tanke har val mer att gora med att det ar man som oftare bjuder ut kvinnor an at andra hallet. Varfor vi kvinnor inte star pa oss och vagar lite oftare kanske borde diskuteras i stallet for varfor vi gar med pa att fa middagen betald. Blir man bjuden sa blir man!!

  • Bebbse­n05
    Äldre 11 Nov 16:42
    #0

    Jennie med ie
    När jag skrev det så hade jag inte läst något svar här och syftade alltså inte på någons inlägg!
    Jag har däremot stött på massa tjejer som ser det som en självklarhet att killen ska bjuda och kan inte tänka sig att betala själva.
    DÄRFÖR skrev jag så...

Svar på tråden Första dejten - vem betalar?