• Forsfors

hembiträde eller livskamrat

just nu är jag så förbannad. var nyss ner i tvättstugan och hämtade upp tvätten som sambon tog på sig att fixa. Berättade exakt vad jag ville ha tvättat, och nu när jag tar ner tvätten så visar det sig att han gjort precis som han brukar och bara tvättat sina egna kläder (om man räknar bort 5 par trosor som är mina och en handduk). så nu har jag varit tvungen att boka en ny tid tidigt i morgon bitti för att slippa gå naken resten av veckan...jag blir så arg för att jag tog upp det här med tvätt, diskning och städning senast för några dagar sen då jag var jättearg över att ha varit tvungen att diska och städa undan sånt som han lovat att göra...känns inte som att jag gör annat än diskar och städar snart, är inte pedant för 5 öre, men jag vill ändå ha det lite rent omkring mig och förväntar mig att vi ska dela på hushållsarbetet. det säger han också att vi ska men det blir aldrig så i praktiken, han städar och diskar men först efter att jag bett snällt om det i två dagar, sedan skällt om det i 2 dagar till och till slut exploderat och antingen gjort det själv för att jag inte står ut eller för att det ska komma folk eller tvingat honom att göra det för att jag hotat att lämna honom annars. Vi har bott ihop i två år, i början var det inget problem, men det senaste året har han börjat så här. . och det värsta är att det känns som att han inte lyssnar och bara skiter i vad jag säger och det gör mig så frustrerad och ledsen och tär på andra delar av förhållandet också...jag blir riirterad på honom och irrtationen leder till tråkiheter i form av gräl etc.

Hur gör ni andra?

säg inte att jag bara ska låta allt vara för det gör inte honom något, han skulle inte bry sig om hela hemmet grodde igen totalt, det skulle han inte se, det är jag som inte skulle stå ut.

Förlåt om jag öser ur mig av våra problem, men jag kände mig så ledsen nu efter tvättstugebesöket och behövde bara skriva av mig.

• Svar på tråden hembiträde eller livskamrat
  • Forsfors

kan tilägga att killen för övrigt är världens snällaste och alltid månar om mig och ställer upp i alla väder (skulle jag ringa honom från stockholm en söndag tre på natten och vilja bli hämtad så skulle han hämta mig fastän det är 4 timmars resa fram och tillbaka), men han verkar inte fatta vitsen med att ha det lite städat och trivsamt eller vitsen med att göra saker direkt så slipper man bli tjatad på.

• EmmaPemma

Forsfors:
    vad bra att du tagit tag i det ordentligt! Du förtjänar bättre än att behöva vara hembiträde i ditt eget hem! Hoppas att det löser sig nu .

• Genus

Forsfors: Din kille verkar ha svårigheter med Förändringar. Han har vuxit upp med full markservice och förväntar sig tydligen att det bekväma livet ska ha sin gilla gång. Du kan ju fråga honom, som har så svårt för just förändingar, hur han skulle ta den stora förändringen att mista dig och bli singel igen? Vem ska tvätta och städa och diska åt honom då? Att mista dig vore väl den värsta förändringen av alla. Jag tycker att han beter sig som ett barn och då kvittar det väl om han är "snäll", vardagslivet måste fungera för det. Har han inte gjort lumpen? Där får man väl lära sig att bli resultatinriktad genom teamwork...marsch pannkaka till närmsta hushållsskola! Hoppas du hittar en lösning med eller utan honom. //G

• Forsfors

Jo du , Genus, du har rätt i att han har svårt för förändringar och han har inte gjort lumpen...synd att vi inte bor i USA, då hade jag kanske kunnat skriva till ricki lake och fått i väg honom på Boot camp

jag håller som bäst på att arbeta ut en plan för vad som behöver göras och hur det ska göras, blir det inte bättring så får han följa med till en familjeterapeut och blir det fortfarande inte bättring efter det så flyttar jag och sen får vi se hur det blir. Håller dock fast vid bröllopsplanerna tills de blir av eller förhållandet tar slut.
    Tack för stöd och förslag, man blir alltid lite starkare på BT!

• aco

När jag var "besvärlig tonaring" ställde min mamma in mina odiskade tallrikar pa mitt rum om jag inte plockade undan dem efter mig...
    Kanske kan du lägga all hans "skit" PA hans sida av sängen...? Da har du det okej i lägenheten och han kanske inser hur mycket han strör omkring sig...?

• Forsfors

aco:
    du kanske har en idé där, om jag blir riktigt förbannad någon dag så gör jag nog det...

• titioo

Helt OT undrar jag varför killar ofta är så dåliga på att SE vad som behöver göras. Jag är inte heller världens pedant-slarvmaja är nog rätta ordet, men jag vet ändå vad som BÖR göras och tycker inte om att leva i oordning.

Hur kommer det sig att pojkar fortfarande inte måste hjälpa till hemma? Det måste ju vara där problemen sitter, att man inte är van att delta i städningen, så man vet inte hur det ska göras eller hur ofta.

Så kvinnor och män därute lär ALLA era barn att ta ansvar för städning, matlagning och tvätt!

snusförnuftiga gammeltant Titioo har talat! ;)

• Ei saa peitää

Angående tvätten så kanske ni får lov och göra så att var och en tvättar sina kläder. Då kommer han ju att märka om inte annat att det inte tvättar sig själv så att säga så då får han ju ta lite ansvar för sitt åtminstone.

Beträffande disken så gör ett schema över vem som ska diska när och om han inte diskar när han ska så lägg den smutsiga disken på en handduk i hans säng eller på nåt ställe där han garanterat är.

• NYCsvensk

Det har varit manga stad tradar nyligen!!

Jag ar inte sarskilt bra pa att plocka upp efter mig, det ar darimot min man. Vad han ar skitkass pa, (precis som sa manga andra har verkar det som!!), ar det har med att stada badrummet, damma och dammsuga. Vet inte riktigt varfor, men det finns val en massa anledningar.

Skulle kunna analysera och saga att for att han vaxte upp utan pappa sa vet han inte att man ocksa kan stada, men jag tror inte alls pa det.

Hans mamma och syster har ju faktiskt lagat mat at honom, tvattat och pysslat med det mesta och han har lart sig allt sadant. Sa nu kan jag bara tanka att den enda anledningen till att han inte stadar dar ar for att det inte stor honom helt enkelt.

Tror att vi ofta ar boven i dramat. Om vi inte tillater dem att stada och tvatta pa deras satt sa vill de nog inte helt enkelt. Jag gick runt i manga ljusba, ljusrosa och brungrona klader nar jag var liten for min mamma hade gett sig f*n pa att pappa skulle gora halften av allt. Det har inte gatt nan nod pa mig, och pappa larde sig att tvatta, diska och laga nagot annat an bara blodpudding. Sa ge dem lite credit for att de hjalper. De lar sig efter ett tag tror jag, (kan min pappa sa kan alla man, han var totalt vardelos nar han traffade mamma, det tog ca 10 ar innan han nadde upp till hennes standard. nu ar han till och med battre pa flera saker!!). Nu skall bara jag lara mig att plocka upp ocksa!!!!

Svar på tråden hembiträde eller livskamrat