Är det idé att försonas med sin bästa vän?
Ska jag ge upp henne eller ska jag kräla i stoftet och ringa henne?
Jag skulle behöva lite råd och hjälp i denna fråga.
Min bästa kompis, vi är inte längre vänner. I början brydde jag mig inte så mkt. Jag har ju min m2b. Men jag som alltid sagt att man ska ta vara på vännerna trots att man har en respektive.
Vi har inte pratat sen innan sommaren. Vi har varit kompisar i mer än 7 år. KOmmer från samma ställe, flyttat till sthlm båda två och alltid varit så lika och haft så kul. Det jag egentligen vet innerst inne är att hon alltid varit lite avundsjuk på mig, enligt henne är jag sötare, smalare, mer social och har alltid mkt lättare för saker och ting som jobb, vänner och lägenhet.
Dessa avundsjuketendenser kommer fram ibland och hon blir inte samma människa. Än när hon gläds med mig för att saker går bra i livet. På sistone har vi blivit osams för småsaker som sen har blivit jättestora bara för att hon kastar andra saker i ansiktet på mig som hon stört sig på innan.
Jag har alltid gjort saker för henne, hjälpt henne med jobb, lägenhet och vänner. Självklart ville jag det eftersom jag visste eller trodde att hon skulle göra likadant för mig. Istället irriterar hon sig på att hon inte klarar det själv och vill nu bevisa för sig själv, mig och andra att hon nu klarar sig på egen hand vilket jag mkt väl vet att hon gör.
Jag är en väldigt rättfram person och tar upp saker när jag känner mig illa behandlad, men försöker ändå göra det på ett bra sätt för att undvika stora gräl. HOn är tvärtom, hatar små konflikter och samlar istället på sig små irritationsmoment och sen när droppen rinner över så får jag värsta utskällningen helt oförberett. Vi har pratat om detta men hon kan aldrig ta till sig något utan känner sig kränkt och blir ännu argare och vill såra mig ännu mer.
Sist vi bråkade var för att hon skrev ett mail där det stod sorry, jag kan inte följa med på semester med dig för jag har inga pengar, är allt bra annars? Detta var mindre än en månad innan vi skulle åka och vi hade planerat mer än ett halvår att vi skulle åka, dessutom har vi det som tradition sen fem år tillbaka. Då skrev jag ett mail tillbaka där jag förklarade hur besivken och ledsen jag blev, att hon faktiskt vetat om detta länge och att hon inte ringde åtminstone. Då blev hon arg och skrev kort att jag alltid ska börja bråka om allt och att vi nog har vuxit ifrån varandra. Då tänkte jag fine!
Men nu när jag börjar planera bröllop (vi skulle ju vara varandras maid of honor) tittar i fotoalbum mm. så gör det så ont att vi inte kan hålla sams. Även att jag har många vänner här i sthlm så är det ingen som känner mig som hon gör inte från allra första början.
Jag vet att hon har ändrats väldigt mkt sen hon flyttade hit. Efter bara nån månad bytte hon dialekt, köpte massa märkeskläder och andra "coola" prylar för pengar hon inte har (kredit). Hon vill inte ha med mig när hon träffar sina kompisar (tror att det beror på att hon är rädd att de ska tycka mer om mig än henne, eller/och jag ska röja hennes rätta identitet.)
Mina andra vänner som träffat henne tycker att hon är dryg, asocial, kall och osäker. Medan jag vet hur hon kan vara, jättego och en som verkligen förstår mig ibland. Saknar henne då. Saknar inte när hon använder det jag anförtrott mig till henne mot mig när vi är osams.
Nu på lördag förlovar jag mig och då hade jag velat att hon skulle få veta... att jag skulle få delat det med henne. Hon har inte ens träffat min m2b!
vad ska jag göra?? Hur hade ni gjort??
Ps, vet att jag är expert på långa mail, hoppas att ni orkar läsa iaf!