• Apple Dumplin

Var bo i Stockholm?

Är det någon som kan tipsa om trevliga ställen att bo på i Stockholmstrakten? Vi håller på att titta på hus/radhus och vet inte riktigt vad vi ska titta på. Det finns ju endel att välja på. Gärna ett område med inte alltför hög kriminalitet, om det nu finns specifika sådana områden. Berätta gärna om prisläge och restid in till centrala Stockholm. Och annat som kan vara av värde. Bra för barn osv.
    Marknadsför era favoritområden!

• Svar på tråden Var bo i Stockholm?
  • marssvalan

Tycker bara att det verkar så "smalt" att döma ut hela västerort bara för att man kanske har dåliga erfarenheter av Rinkeby/Tensta.
    Har själv bott i västerort, Vällingby,Grimstad & Hässelby under en tioårsperiod och har bara positiva erfarenheter av den tiden. Saknar "öppenheten" och förståelsen för alla sorters människor som fanns där och som definitivt inte finns där jag bor nu i en mindre ort 6-7 mil norr om Stockholm.

• Lill Anna

LillaLoppan.. Jag tänkte mest på att det finns riktigt tråkiga betonghus i dessa områden, sen finns det riktigt trevliga hus. Jag är uppväxt på andra sidan Järvafältet. Det är stor skilland på områdena. Vissa är skittråkiga, vissa är riktigt gemytliga.

• LillaLoppan

marssvalan,

Självklart ska man inte döma ut hela Västerort, det håller jag med dig om till 100%.
    Men jag håller med om att Rinkeby, Tensta, Rissne och Husby inte är särskilt bra områden att bo i.
    Men det beror väl lite på vad man själv vill ha också.
    Västerort är ju som sagt stort och i Bromma, Vällingby och Hässelby finns det ju jättebra områden att bo i. Speciellt om man har barn och vill ha närhet till natur och vatten.

• LillaLoppan

Lill Anna,
    Jo visst kan det vara så. I Rinkeby dock tycker jag inte att det finns "bättre" delar av Rinkeby eller finare hus. Men i Kista och Akalla och så vet jag att det finns bättre områden och sämre områden om du förstår vad jag menar.

• Lill Anna

LillaLoppan. Finns det inte nybyggt i Rinkeby? I Tensta finns det finare delar (de småhus som ligger mot Spångahållet). Kista går det inte att tala om.. Hela Ärvinge är ju finstället nr 1.

• la fille

Missen2004,

missade visst en hel del aktivitet i denna tråd igår...
    Jag är väl medveten om att det finns områden i västerort som har sämre rykte (men som i och för sig inte alls måste vara dåliga för det), men det jag menade var att du uttryckte dig väldigt svepande och generaliserande - Västerort är stooort!
    Dessutom var ju trådstartaren ute efter radhus/villa och det finns ju faktiskt inte så mycket hus i Tensta/Rinkeby/Akalla. I alla fall så kommer det nästan aldrig upp nåt till salu om man kollar på hemnet tex.

Apple Dumplin,
    det finns massor av trevliga områden på alla sidor om stan, nära stan är såklart dyrare än längre bort, nära vatten ger också högre prislapp. Välj ut några som verkar passa er med tanke på prisbild och jobb etc och åk dit och titta hur det ser ut, det tror jag är bästa rådet! Lycka till!

• Apple Dumplin

He, he. Vilken intressant diskussion jag startade. Hm, nåja vi ska ta och åka runt och titta lite. Det lutar åt Bromma, Nacka eller norrut. Viktigast för oss är ett område där vi känner oss trygga och se barnen växa upp. Om det ligger nära jobb är inte lika viktigt eftersom man ofta byter jobba med jämna mellanrum. Tack för alla tips!

• AALF

Apple Dumplin,
    Ja Nacka är mycket trevligt. Har du några funderingar efter att ha kikat runt lite så återkom med frågor, jag är själv uppväxt där.

LillAnna (tror jag det var) nämnde att det är som en oskriven regel att man oftast håller sig till den sidan om stan man är uppväxt i och det kan jag hålla med om. Jag personligen skulle ha svårt att flytta till norrort, men det är för att jag vet hur saker och ting funkar öster/söder över så att säga, man är mer bekväm där. Inte för att säga att det är minder "bekvämt och vackert" någon annanstans.

Du gör helt rätt i att åka runt och titta, som du märker är vi många här på BT som är uppväxta runt om stockholm på "alla kanter" så när du väl riktat in dig på ett speciellt område så får du säkert massor med tips.

Lycka till!

• Missen2004

Jag personligen har aldrig sagt att jag dömer ut hela västerort, vart har ni läst det? Jag skrev att västerorten har ett väldigt dåligt rykte. Skulle jag annars ha rekommenderat vissa områden i Västerort om jag tyckt att hela västerorten var omöjlig att bosätta sig på? Knappast.

Och vad det kommer till Vällingby - jag har bott där ett kort tag och visst är det så att det finns en hel del trevliga områden med villor och radhus, men måste säga att jag mår riktigt dåligt inne i Centrum området. Och jag skrev ju Vällingby C - inget om några andra områden i denna stadsdel.

• Henax

Om ni funderar på villa/radhus i Sthlms-områddet finns det ju otroligt mycket fina områden att välja på!´
    T.ex:
    Mälarhöjden - strax söder om city, ca 10-15 min med tunnelbanan. Ett trevligt och lugnt område nära Mälaren.

Viksjö - ligger i Järfälla kommun nordväst om city, ca 25 minuter med bil och pendeltåget tar ungefär lika lång tid. Golfbana, nära till naturreservatet Järvafältet.

Täby - norr om stan ca 20 minuter. Ligger dock över genomsnittspriset. Norra europas största köpcentrum ( tror jag?!? ), jättefint. Nära till Waxholm som är en sommaridyll!

Ekerö - endast bussförbindelser ( från Brommaplan, därifrån går ju tunnelbanan också ), ca 30-40 minuter med bil. Mycket naturskönt, bokskogen vid Ekebyhovs slott, stenbrottet ute vid Stenhamra. Finns mycket att se! Numera går dessutom en bilfärja mellan Träkvista och Slagsta, och från Slagsta tar det bara 5 -10 minuter med bil till Kungens Kurva (IKEA, Ica Kvantum, City Gross, Kappahl, HM, Dressman, Duka, Lindex, Toys r´us m.m.)

Välkommen till storstan!
    Några förslag från mig, som är född och uppvuxen i söderförort och numera borr norr om stan! Gick utmärkt att flytta till "andra sidan"!

/Henax

Svar på tråden Var bo i Stockholm?