• Apple Dumplin

Var bo i Stockholm?

Är det någon som kan tipsa om trevliga ställen att bo på i Stockholmstrakten? Vi håller på att titta på hus/radhus och vet inte riktigt vad vi ska titta på. Det finns ju endel att välja på. Gärna ett område med inte alltför hög kriminalitet, om det nu finns specifika sådana områden. Berätta gärna om prisläge och restid in till centrala Stockholm. Och annat som kan vara av värde. Bra för barn osv.
    Marknadsför era favoritområden!

• Svar på tråden Var bo i Stockholm?
  • Ms Lucky

Tummen upp för Huddinge med omnejd. Det är mycket grönområden,nära till vatten och ett trevligt centrum. Kan även nämna Stuvsta. En vän till mig köpte just ett radhus där för ca 2 milj. Prisläget är rätt högt både i Huddinge och Stuvsta men det visar ju å andra sidan att det är populära områden?! Restid till centralen m pendeltåg är ca 15 min fr Huddinge, kortare från Stuvsta. Sen är det ju nära till Kungens kurva där man kan storhandla antingen på ICA-Kvantum, Gross City eller Lidl. Och IKEA finns där oxå. Lycka till med sökandet!!

• MsKingston

SOLLENTUNA

En stor kommun 15 min norr om Stockholm, med både tåg och bil.

Många underbara villaområden, många grönområden, skogar, badplatser men även industriområden, köpcentrum.

Tror att det är relativt billigt, inte så hög skatt...runt 30% löneskatt.

Jag har bott här i princip hela mitt liv och trivs helt suveränt.

• JB/79

Håller med Ms Lucky och vill även rekommendera Tullinge som ligger nästgårds till Huddinge & Stuvsta. Ett par stationer längre söderut med pendeltåg, ca 20 min. från C. Jättefint!!!! Lite billigare att köpa hus här än i Huddinge...men bara lite...
    Fina grönområden, bra skolor! Här kommer jag att bo med min familj...

• AALF

Själv skulle jag vilja föreslå Nacka/Värmdö eller Tyresö. Mellan 20-40 min till stan beroende på hur långt ut man bor.

• Missen2004

Generellt säger man att man inte ska flytta till Västerort i Stockholm. Kan rekommendera Spånga. Och då menar jag de där fina villaområden högt upp på berget eller precis bakom centrum, väl separerad från andra områden i Västerort. 12minuter in till Centralen med pendel, som går 4gånger i timmen. Prisläge: radhus: 700 000 och uppåt, villa: 2,5milj. och uppåt (inte ovanligt med 4milj.).

Annars kan jag också rekommendera Solna och Sundbyberg. Avstång till stan: 7 resp. 8minuter med pendel. Prisläget ungefär det samma som i Spånga. När jag säger Sundbyberg, så menar jag absolut inte Duvbo,Rissne eller andra närliggande områden, utan enbart själva Sundbyberg.

Lycka till..och välkomna till Stockholm!

• Texas

Det hela beror ju mycket på vart ni jobbar också. Man ska undvika att behöva åka genom hela stan då man åker mellan arbete och hem. Jobbar ni söder om stan försök bostätta er söder om stan och vice versa.

Snitt villan i Stockholm är beräknad på ca 2.4 miljoner. Det är stora prisskillnader som helt beror på vad för slags objekt ni är ute efter. Billigare att bo längre ut men tar längre tid till jobbet om man jobbar inne i stan. Ni kan ju alltid gå in på SL-hemsida för att kolla kommunikationerna för det ställe ni är intresserad av.

• mapa

För mig gäller bara norr om stan, Solna, Sundbyberg, Duvbo, Täby

Allt beror nog på vart man har sin bekantskapskrets, vart man jobbar.

Tyvärr är det ju så att köper du hus i dessa områden får du betala en hel del.

• la fille

Missen2004,
    vem säger att man inte ska flytta till Västerort? Och varför? Jag skulle i alla fall definitivt kunna rekommendera västerort, hit hör tex Bromma, Spånga, Hässelby, Vällingby etc. Inom Bromma finns ju massor av trevliga områden. Ganska dyrt visserligen, Hässelby/Vällingby är väl lite billigare.

Solna och Sundbyberg är nästan ännu dyrare, framför allt för att det inte finns så många villor till salu där. Duvbo är dock jättefint! Även Solna, som ju har ett perfekt läge med både buss, t-bana och pendeltåg in till stan. Tyvärr får du nog inte tag på ett hus för under 4 miljoner här. I Duvbo/Sundbyberg ligger väl priserna på drygt 3 milj som utgångsbud.

Snittpriset på en villa i Sthlm är 2,7 miljoner kr enligt vad jag har hört.

• EmmaPemma

Jag kan nästan gissa att detta är en typ av tråd som kommer att urarta *suck*. Det är klart att det kommer bli en fight när folk skall försvara sin bostadsort (eller där de är uppväxta ).

Mitt tips är att du åker runt i de orter som är aktuella just för er (beroende på var ni kommer arbeta, vad ni har råd med osv). Även om ni har långt till Stockholm i dagsläget är det värt hur mkt som helst att ta en tur med bil hit och faktiskt åka runt och kolla! Jag skulle gissa att alla ställen i Stockholm är bra - beroende på vilka behov man har. Grönområde och en bra skola finns nog på de flesta ställen - det beror helt på vilken smak man har.

Det är bara oförskämt av er som säger att man skall undvika ett visst bostadområde - tänk på att det finns människor som bor och trivs där!

• Missen2004

la fille,

Västerort har ett väldigt dåligt rykte ute i Sverige (och i de finare områden i Stockholm). Därför är det viktigt att man berättar vilken stadsdel man bor i..eftersom det är en stoooor skildnad på olika områden. Och jag håller med, Bromma är också trevligt.

Brottstatistiken talar ju för sig. Hur ofta hör man inte "man skjuten i västerort.." "ung kvinna våldtagen i västerort.."?

Och du kan ju seriöst inte mena att du tycker att det ser precis trevligt ut i T.ex. Tensta,Rinkeby, Hjulsta eller Vällingby C?
    Jag skulle inte betala en enda öre för att bo i något av dessa områden. Men det är ju vad jag tycker. Jag är van vid de mer städade områden med stora trädgårdar och trevliga grannar som tar hand om varandra. Dessutom om du är vit och beger dig till någon ut av dessa invandrartäta områden, så blir du fruktansvärt uttittad, ungefär som "vad gör du här svenne?".

Men jag rekommenderar att familjen i fråga åker någon dag till Stockholm och kör runt i de olika stadsdelarna för att få sig en uppfattning.

Svar på tråden Var bo i Stockholm?