• Apple Dumplin

Var bo i Stockholm?

Är det någon som kan tipsa om trevliga ställen att bo på i Stockholmstrakten? Vi håller på att titta på hus/radhus och vet inte riktigt vad vi ska titta på. Det finns ju endel att välja på. Gärna ett område med inte alltför hög kriminalitet, om det nu finns specifika sådana områden. Berätta gärna om prisläge och restid in till centrala Stockholm. Och annat som kan vara av värde. Bra för barn osv.
    Marknadsför era favoritområden!

• Svar på tråden Var bo i Stockholm?
  • EmmaPemma

och jag fick rätt... .

• marssvalan

Skrämmande vilka fördomar folk har. Skulle man bli uttittad i västerort?? Hmmm... Måste ha levt med skygglappar de åren jag bodde där och framför allt de gånger jag hälsar på släkt o vänner

• Monn

Och jag som trodde att Botkyrka (söderort) har det sämsta ryktet i Sverige. Attans, mina gamla hemtrakter. Jag har bara skjutit två personer, huggit ihjäl 3 och inget av dem har hamnat på löpet. Jag får nog ta och göra något drastiskt för att få upp det dåliga ryktet igen. OBS: ironi!

Men seriöst, vilka fördomar folk har! Jag tycker EmmaPemmas råd är väldigt bra. Åk runt i områdena nära era respektive jobb. Det finns som sagt många fina och trevliga områden (även i Västerort), de som säger annat kanske borde sätta sig på tunnelbanan och se sig om i Stockholm lite oftare.

Tänk också på om ni behöver ta bil till jobbet och kolla upp den kommunala trafiken. Pendeltågen går fort trots att man kommit en ganska bra bit utanför stan, men de går å andra sidan inte lika ofta som tunnelbanorna (särskilt inte på vintern).

Lycka till, från en som bor i Hägersten (mysigaste området i Stan, alldeles bredvid Alfred Nobels gamla fabrik).

• EmmaPemma

Jag tror som Monn; att det är fördomar!
    Under min uppväxt har jag hört mest skit om t ex botkyrka, huddinge. Men naturligtvis inser jag att man inte automatiskt skall se ned på dessa orter innan man själv har undersökt fakta. Nu har jag tittat på några av dessa orter och de är inte alls speciellt hemska eller slummiga (även om jag sedan naturligtvis har en privat åsikt om vad som passar mig bäst som person = innerstan ).
    På samma sätt har ngn säkert hört skit om västerort, och ngn annan om österort och en tredje om norrort. Det är bara att inse att det alltid finns ngn som snackar skit om alla orter,,,,,tråkigt nog. Det är tragiskt när man går runt och tror att en ort är slum bara för att ett fåtal personer i ens närhet har sagt så. Än värre när man försöker att påtala att det är en allmän åsikt bland alla....

• EmmaPemma

hmm, blev lite knaggligt inlägg ser jag nu. Jag menar naturligtvis att jag föredrar att bo i innerstan framför i ngn av närförorterna. Men detta innebär inte att jag anser att det är bättre att bo i innerstan - det passar bara mig och mina behov bättre.

• Lill Anna

Missen2004
    Här med är du välkommen på studiebesök till västerort (Rinkeby, Tensta, Kista, Husby osv) nästa gång jag är i Stockholm.
    Just för att få bukt på dina fördomar och få dig att inse att det är jättetrevligt där, om man bosätter sig i rätt område.
    Jag har levt där i 20 år och har aldrig haft så nära till naturen som jag hade då jag bodde där, även om jag idag bor i norrland..

Apple Dumplin
    Beror ju på hur du väljer att bo. Men varför inte Jakobsberg/Järfälla? Lagom nära till stan, nära till naturen och priserna är tydligen inte så fruktansvärt dyra.. Många av mina gamla vänner har flyttat dit.
    Sollentuna och Rotebro är ju också trevligt..

Men det här med bosätta sig i Stockholm tror jag beror mycket på var man är uppväxt. Jag är uppväxt nordväst om Sthlm och skulle aldrig i livet bosätta mig i söderort. Jag tror att det finns någon oskriven regel att är man född på en sida av stan så stannar man där..

• Missen2004

Lill Anna:

Jag har bott en stor del ut av mitt liv i närheten av just dessa områden, så jag pratar av egen erfarenhet. Jag berättar bara hur jag genom åren uppfattat dessa områden. Jag kan ju inte yttra mig om ex. söderort eftersom jag inte bott där.

Jag har kompisar som bor än idag där, så jag är i dessa områden då och då. Jag ser ju folks reaktioner och förstår dem till en viss punkt, jag menar är man ensam vit bland en grupp mörkhyade, så blir man ju rätt uttittad. Och jag är inte ensam om det, alla mina vita kompisar och släktingar säger samma sak.

Jag har inget emot invandrare eller mörkare människor - tvärtom..ska ju gifta mig med en.. Jag önskar bara att inte bli uttittad när jag rör mig i dessa områden, precis som jag inte glor på en mörkare människa.

• Lill Anna

Missen2004. Känner du dig uttittad? Det gör inte jag och har aldrig gjort. Jag är svensk och "ser ut" som en svensk (blond och blåögd).

• Missen2004

Ja, och det är enbart i dessa områden som jag känner mig uttittad - annars kan jag gå vart som helst, utan att någon glor.
    Jag vänder ju inte mig om för att se om de glor, men jag möter ju människors blickar och ser att vissa vänder sina huvuden när jag går förbi.

Det kan ju inte precis vara att de känner igen mig från något heller, eller? hmmm,måste nog ta och undersöka saken. Kanske ska man nästa gång gå fram till en som glor och fråga vad det handlar om.

• LillaLoppan

Jag är själv född och uppäxt i Rinkeby (bott där i 22 år!) och när det gäller det som Missen2004 säger så måste jag tyvärr hålla med om lite saker...
    Det har blivit värre i Rinkeby de senaste åren tycker jag eller så är det bara för att jag ser Rinkeby med andra ögon nu när jag inte bor där längre.

Jag är ledsen att säga det men det är väldigt ofta man möts av hotfulla situationer i Rinkeby och liknande områden. Jag har inga siffror eller så men det är väl ingen nyhet att inandrartäta områden har högre brottsstatistik än andra områden. Detta beror självklart inte på invandrarna själva utan på deras situation. Det är hög arbetslöshet, ungdomarna är uttråkade och isolerade och då blir det tyvärr så.

Jag tycker att det är fel att säga att folk som har erfarenhet och kanske till och med har bott i området har fördomar. Om jag inte har helt fel så betyder ordet fördom att man på förhand har dömt något/någon utan att egentligen ha någon kunskap. Har man bott eller varit mycket i området så dömer man inte på förhand för man har erfarenhet.

Jag är inte helsvensk själv så jag har absolut inte något emot invandrare men jag har mycket emot alltför invandrartäta områden. Det är inte bra för någon, allra minst för invandrarna själva.
    Det finns inte en enda invandrare eller svensk för den delen, som jag har gått i skolan med och växt upp med som skulle vilja att deras egna barn växte upp i Rinkeby eller liknande område.

Men folk är ju olika och det finns säkert dom som är uppväxt i liknande områden som har en annan erfarenhet än jag.

För att svara trådstartaren så vill jag bara säga att hela Bromma-området är bra och fint på alla sätt. Bor själv i Bromma nu och skulle inte vilja flytta härifrån. Tyvärr är villapriserna väldigt höga. Det är inte ovanligt med priser på 5-9 miljoner, men då finns det också väldigt mycket stooora villor här.

Lill Anna:

Du skriver "Just för att få bukt på dina fördomar och få dig att inse att det är jättetrevligt där, om man bosätter sig i rätt område." Om det finns "rätt områden" så finns det väl också fel områden och vad är det i så fall för fel på dom?

Svar på tråden Var bo i Stockholm?