• pucken

skaffa ännu en katt?

vi vill skaffa sällskap till vår ettåriga katt. men vi bor ganska litet, typ 40 kvadrat. funkar det med två katter på den ytan? vi ska förhoppningsvis flytta til nåt större snart, men det är inte säkert.

/pucken

• Svar på tråden skaffa ännu en katt?
  • Fröken Svensson

Fast kanske att det skulle bli motsatt effekt - att Er nuvarande katt skulle känna sig hotad av en inkräktare och börja kissa in sitt territorium???

• EmmaPemma

Är det en kattunge ni skall skaffa? Isf skulle jag nog vänta tills jag hade ngt större med tanke på att kattungar har behov av att flänga runt och leka mkt (särskilt med tanke på att ni redan har en som antagligen tar en del plats ).
    Men sedan så beror det ju även på om ni tycker att den katt ni har är i behov av sällskap - då kan man ju ändå överväga det förstås.

• Magnus flikka

Våra kompisar hade två katter på ungefär 35kvm, så det går. Dessa var dock syskon, och var inte kattungar när de flyttade in.

• Monn

Jag skulle inte skaffa en till katt på den lilla ytan, såvida det inte är utekatter. Tycker inte det är snällt mot någon av katterna.

• MsKingston

Min kompis har ca 60kvm och har 3 katter. Funkar hur bra som helst.

En fråga;
    Varför har man utekatter ?

• Ellte

För att det är schysst mot katterna eller?

• Magnus flikka

MsKingston
    Oftast blir 'vanliga' kattraser (bondkatt) deprimerade av att vara innekatter, varför det är bättre för dem att bo så att de kan få vara ute. Typ siameser däremot trivs inomhus.

• MsKingston

Jag tycker att det verkar lite tråkigt att inte ha sitt djur hemma hela tiden. Och sen risken (kanske inte så stor) att djuret blir skadat

Men så är jag ju hundmänniska också

voff voff

• EmmaPemma

Jag har mina kissar inne, skulle aldrig drömma om att släppa ut dem själva (med tanke på vad mkt galna människor som finns därute, och även med tanke på trafiken). Och sedan tänker jag som MsKingston att man vill ha dem hos sig hela tiden . De är verkligen som bebisar, man vill gosa med dem hela tiden!

En del säger att huskatter mår dåligt av att vara inne - men det tror jag beror på till störst del att de isf är understimulerade och saknar sällskap. En katt är väldigt krävande - och därför tycker nog många att det är enklare att bara släppa ut den. Sedan så finns det självklart katter som tydligt visar att de trivs bäst ute - och då skall de ju vara det om det är möjligt.
    Undersökningar visar på att innekatter lever längre och har bättre hälsa rent generellt sett - så jag tvekar inte en sekund på att hålla mina inne (men då kan tilläggas att vi har en stor lägenhet och kommer på sikt skaffa ännu större - så då kanske det finns plats för fler djur....).

• EmmaPemma

Måste ytterligare en gång påpeka att jag tror att det innebär stora risker för katter som får springa fritt i stan, förorter eller tätbegyggda villaområden osv.
    Det är inte alls ovanligt att barn eller ungdomsgäng misshandlar och dödar bl a katter. Trafiken styr man ju inte heller över..... .

Svar på tråden skaffa ännu en katt?