• Ei saa peitää

Finnar på rumpan

Är det någon som har några idéer om hur man blir av med finnar på rumpan? Jag har alltid haft det och det verkar inte försvinna för att man blir äldre heller. Det ser riktigt läskigt ut. Har t.ex aldrig string så någon annan ser förutom min man som gillar min rumpa ändå. Själv tycker jag det ser väldigt fult ut. Någon som har samma problem? På övriga kroppen har jag väldigt få finnar kan tilläggas så jag vet inte varför de bara kommer på baken.

• Svar på tråden Finnar på rumpan
  • suslof

Ja, sök på nätet, där hittar man allt! ;) Lycka till!

• Minéa

Jag har haft precis samma problem. Fick veta av en läkare att det är hormonellt och gick till apoteket och köpte det receptfria medlet Basiron (det finns något som heter Stioxyl också). Smorde in rumpan med det varje kväll i veckovis. Alla finnar försvann och rumpan blev len och fin. Sedan höll den sig jättefin ett bra tag. När det kommer tillbaka får man ta en kur till. Man ska inte hålla på med det kontinuerligt.

En liten varning bara. Det är ganska starka grejjor, så mina nattlinnen blev blekta där bak. Så ha lite skröffsiga nattkläder under kuren .

• Ei saa peitää

Ok. Tack Minéa. Ska hasta iväg till apoteket och testa det där undermedlet få se om det funkar på mig också.

• Jema

Tänk på att Basiron och Stioxyl kan bleka tyg, dvs handdukar, sängkläder, vanliga kläder osv.
    Så var FÖRSIKTIG!

Jema

• Missen2004

Jag fick utslag på rumpan helt plötsligt. Visst hade man väl haft ett och annat finne där när man var tonåring, men det här var en hel koloni.
    Dessa försvann efter några dagar av sig självt. Efter några veckor dök de upp igen och försvann..
    Detta var ett totalt mysterium tills jag förstod sambandet - svaret var: samma par av byxor! Och dessa byxor var sådana som man skulle tvätta för hand..så jag tror att jag inte sköjlt av byxorna tillräckligt bra efter tvätten och att tvättmedlet irriterat min hud.

Hursomhelst så fort som jag bytte tvättmedel till dessa byxor,så slutade utslagen på min rumpa.

Kanske kan det vara tvättmedel eller något materiel som irriterar din bak?

• Ei saa peitää

Jag hoppas verkligen inte det är tvättmedlet. Använder Skona oparfymerad så det kan inte vara parfymen eftersom den inte existerar. Att tvättmaskinen sköljer dåligt kan hända eftersom det är en rätt så ny maskin och de är ganska vattensnåla även om man har på extra vatten knappen intryckt. Var det vanliga utslag du fick då Missen2004 eller var det riktiga finnar?

Kan ju vara att det blir för tätt när man sitter hela dagarna på jobbet i byxor. Tyvärr har jag ju inget alternativ eftersom jag har ett kontorsjobb. Har dock inte tänkt på om vissa kläder ger mer finnar eller ej. Tål att tänkas på.

Jag ska i alla fall börja med att skrubba och borsta i några veckor och se om det hjälper. Gör det inte det får jag ta till mer drastiska metoder som Basiron och Stioxyl.

Tack för alla tips de värmer!

• safety

Jag fick ett tips av en kompis: Bodyshops Body Butter! Det är en jättefet kräm som gör underverk med de skrovliga småfinnarna och plitorna på baken och på baksidan av överarmarna. Scrubba först och smörj sedan, på mig försvann det på ett par dagar. Krämen finns i flera dofter, och luktar verkligen starkt, typiskt Bodyshop. En stor burk kostar ca 130 kr.

• Lohrinda

En myt som finns om finnar är att det bara skulle vara fett och socker som orsakade dem, och det stämmer alltså inte. Choklad ingår dock bland de förodämnen som kan orsaka dålig hy, men där finns också röda grönsaker, röda frukter och nötter med (m.m)! Testa att dra ner på citrusfrukterna (och juicen) så kanske det hjälper. Det här har jag fått höra från en vän till familjen som är sjuksköterska och dessutom hudterapeut på en medicinsk klinik, så det borde vara mer korrekt än det som står i kvällstidningarnas hälsobilagor i alla fall! Hoppas att det hjälper!

• EmmaPemma

Uppgifterna om socker/fett ger dålig hy eller ej är motstridiga. Finns fortfarande hudterapeuter som säger att det kan vara det (beror på vilken hormonnivå man har).
    Dessutom är nötter väldigt fett.

Angående citrusfrukter och liknande så är uppgifterna också motstridiga.

Antagligen kan kosten påverka hyn, men det behöver inte göra det för alla.

• Ei saa peitää

Jag måste bara berätta. Jag är så glad. Nästan alla finnarna är borta. Jag har borstat med tvål på rumpan varje kväll när jag duschar och sedan har jag smörjt in mig med Essex lotion med karbamid i. Helt fantastiskt att det funkar så bra. Nu har jag nästan inte en finne kvar så detta kommer jag absolut att fortsätta med.

StinaS du kan hälsa din sambo att det finns fler borstning hjälper på. Tack så jättemycket för tipset.

• EmmaPemma

Ei saa peitää:
    vad skönt för dig att de är borta .
    Härligt när så enkla metoder fungerar.

• Ei saa peitää

Japp, jag känner mig redan mycket snyggare och sexigare.

• EmmaPemma

Jasså, så du gör inget annat än att går runt och visar upp rumpan nu då? .

• Ei saa peitää

Ja precis, nu blir det stringbikini på jobbet.

• StinaS

Ei saa peitää - skall meddela sambon detta!!

• LillaLoppan

safety,

Vilken av de olika bodybutter-sorterna använder du?

• safety

Jag har provat en superfet som hette Shea, den var väldigt fast i konsistensen, och en som hette Blueberry som var lite mer som vanlig creme. Jag valde bara efter doften, men Shea var för "Very dry skin" och Blueberry för "dry skin". Båda var bra, kanske var Shea lite mer effektiv, men den doftar väldigt starkt och sött så jag föredrar nog Blueberry ändå.

• Monn

IIihhh, jag vaknade med en finne på rumpan idag! Det gör ju ont att sitta ju, får stå och plugga hela dagen idag :)

Vilken tur att den här tråden finns så att jag kan få bort den fort!

• Ei saa peitää

Aj, din stackare Monn. Men jag har lösningen. Skrubba skrubba skrubba. Fast det kanske funkar mer i förebyggande syfte.

Svar på tråden Finnar på rumpan