blåsor i munnen
ajajaj, har fått flera stora svidande blåsor inne i munne, och det är nästan ¨så man vill gråta när man kommer emot dem med tänder mat eller tunga, för de gör ont.
vad är det för nåt, och hur får man bort dem.
ajajaj, har fått flera stora svidande blåsor inne i munne, och det är nästan ¨så man vill gråta när man kommer emot dem med tänder mat eller tunga, för de gör ont.
vad är det för nåt, och hur får man bort dem.
Om jag inte misstar mig så kan man väl köpa flytande xylocain på apoteket och det verkar ju bedövande. Så då kankse man kan ta det innan man ska borsta tänderna.
En tanke iaf...
Men prova Kenacort T, det funkar!
Låter som förkylningsblåsor.
Jag får i bland när jag är förkyld.
Gör ont när man borstar tänderna och salt och ketchup...aj aj
Det finns ett medel på apoteket som heter Ascoxal. Det är en tablett som man löser upp i ljummet vatten och gurglar runt med.
Borsta tänderna med Zendium. Jag har levt med Afte sen jag var liten och vet verkligen vad du menar. De gör fruktansvärt ont. Den tandkrämen är suverän på att hålla blåsorna under kontroll. Den innehåller enzymer som finns i munnens naturliga försvarssystem.
Det finns även Zendium man kan skölja munnen med. När man väl fått blåsorna hjälper det att skölja/gurgla med Klorhexidin som flera tipsat om.
Zendium kan man köpa på apoteket och även i vanliga matvaruaffärer.
Det du har kallas inom medicinen för Afte, detta är ett virus som överförs via saliv - t ex. mamma slickar på en sked som sedan barnet äter med. Har mamman denna virus i sin mun, så överförs det då till barnet.
Jag har haft sådana blåsor i min mun under hela mitt liv, så har testat de flesta metoderna, det enda som fungerar just nu för mig är en bedövande salva som jag sätter på mina blåsor. Finns att köpa på apoteket recepfritt:
*Zylocain 5% kostar 29.50kr.
Har hört att det har kommit någon helt ny salva eller medicin för att lindra blåsorna, men kommer inte ihåg vad den heter - kolla med din läkare.
Läs mer om Afte här:
www.vardguiden.se/Article.asp
Vet att det gör extremt ont - så hoppas att du snart hittar något att lindra din smärta med! Kram!
JAg har alltid haft Afte och ibland har jag nästan hela munnen full med blåsor, speciellt under tentatider och då det är jobbigt hemma/på jobbet.Jag får också afte om jag äter för mycket apelsiner, saltlakrits mm.. Så jag vet vad jag ska undvika..
Kenacor-T hjälper nästan inte alls för mig, det som hjälper är bakteriedödande gurgelmedel (typ klorhexidin) och att gurgla i kamomillte (det kan man grugla oftare i än bakteriedödande medel)
Jag slår också ett slag för tandkrämen Zendium. Den funkar verkligen!
Måste påpeka att Afte INTE är smittsamt och inte är något virus.
Klippte detta från en artikel: "Orsaken till afte är okänd. Tidigare misstänkte man ett virus, men nu tror man att orsaken är en reaktion där immunförsvaret är inblandat. Det är ofarliga."
Ett annat: "Det är en inflammation som uppstår när immunförsvaret av misstag attackerar vävnaden i slemhinnan."
Om det var smittsamt skulle långt fler än 15 % av svenska folket ha Afte. Jag håller, som jag tidigare sa, Aften under kontroll genom att använda Zendium. Om jag inte har tillgång till tandkrämen under några dagar får jag blåsorna direkt. För mig blossar de oftast upp när jag stressar, är förkyld eller äter stark mat.
har varit och köpt kenacort på apoteket, ska ta på när jag lägger mig så får jag se om det hjälper
Jag har också blåsor i munnen speciellt vid förkylningar och när jag är stressad.
Min tandläkare gav mig en medicin som heter "Aloclair" som man gurglar med i munnen minst 1 minut. Det funkade sådär tycker jag men kanske kan vara värt att pröva. Dock kan man inte köpa den på apoteket utan jag fick den av min tandläkare som beställer hem den.
Hoppas du blir bra snart, blåsor är inget kul, jag vet
Jag har också problem med Afte sedan länge. Har provat de flesta av de tips du fått ovan och man kan ju bara konstatera att allt inte hjälper på alla. Kenacort T fungerar inte alls för mig men jag vet att det hjälper många. Zendium hjälper men det bästa för mig har varit Longovital. Longovital är ett naturläkemedel med div. vitaminer och grejer, jag blev tipsad om det av min tandläkare. Tabletterna kostar runt en hundring och räcker typ två månader om man doserar enligt beskrivningen. Det tog nog ungefär två månader innan mina blåsor försvann (tandläkaren sa att det kan ta upp till tre månader) efter det fortsatte jag ytterligare några månader med den höga dosen. Det sista året har jag tagit mellan 1-2 tabletter per dag.
jag provad kencort men det smakde så illa i munnen tyckte jag
Skogstoka:
Det tyckte jag också var konstigt att det stod så i artikeln - men min läkare har sagt till mig att jag fått det på just det sättet som jag skrivit i min ex. Han förklarade dessutom för mig att det finns alltid någon/några personer i släkten eller omgivningen som man har delat saliv med (alltså slickat samma sked,pussats..) som har just Afte. Men att det inte allti överförs till alla personer - vissa kan tydligen slippa undan att få blåsor.
Jag vet då inte om Afte och Aftosa är samma sak, tror det. Aftosa är det som jag har.
Hej Missen2004
Afte heter på medicinskt språk aftös stomatit, så det är säkert samma åkomma vi pratar om.
Man vet ju inte vad orsaken är bakom Afte och då tycker jag det är onödigt att skrämma upp och skriva att det är smittsamt. Jag har från flera läkare jag besökt hört och även i litteratur läst att Afte inte är smittsamt, och att det definitivt inte är ett virus.
Här är två andra klipp jag hittat, denna gång från tandläkare:
"Nej, Afte är inte smittsamt. Det har visserligen diskuterats om en bakterie, Streptokockus sanguis har betydelse för uppkomsten, men denna finns i vår normalflora. Förmodligen riktar sig kroppens immunförsvar mot denna bakterie, med de karaktäristiska och smärtsamma såren som följd"
Cecilia Bark, leg. tandläkare
"Det är ett eller flera sår, som kommer till och från och de sitter vanligen på tungan eller den rörliga slemhinnan i munnen. De ser ut som kratrar med grå eller gulaktig yta omgivna av en röd zon. De smittar inte och brukar läka på en vecka. Orsaken till dem är okänd, man har spekulerat i brist på något enzym i saliven. Ofta kommer de i samband med stress eller om man har bränt sig på varm mat. Hormonella förändringar som t.ex. menstruation kan också framkalla Afte. Man har sett att de kan förekomma hos patienter med järnbrist, B12-brist och glutenöverkänslighet. Vanligen drabbas ickerökare.
Tandkrämen Zendium kan hjälpa. Om man använder den ,istället för vanlig tandkräm, brukar man klara sig bättre och inte få så många sår. Har man mycket stora besvär d.v.s. många stora sår på en gång, kan man medicinera med en särskild antibiotika i tre veckor. Det är dock ganska ovanligt.
Cecilia Bark, leg. tandläkare
Skogstoka:
hmmm..då blir man ju fundersam hur väl utbildad den läkaren är som jag brukar gå till.. Och jag som trott under en lång tid nu att jag måste akta mig för att blanda min saliv med andras.. kan pusta ut alltså..
Tack!
Missen2004
Varken min nuvarande pojkvän, mitt ex eller mina syskonbarn som jag pussar titt som tätt har Afte. Inte heller mina föräldrar. Så det är bara att börja pussas hej vilt :)