Hej Missen2004
Afte heter på medicinskt språk aftös stomatit, så det är säkert samma åkomma vi pratar om.
Man vet ju inte vad orsaken är bakom Afte och då tycker jag det är onödigt att skrämma upp och skriva att det är smittsamt. Jag har från flera läkare jag besökt hört och även i litteratur läst att Afte inte är smittsamt, och att det definitivt inte är ett virus.
Här är två andra klipp jag hittat, denna gång från tandläkare:
"Nej, Afte är inte smittsamt. Det har visserligen diskuterats om en bakterie, Streptokockus sanguis har betydelse för uppkomsten, men denna finns i vår normalflora. Förmodligen riktar sig kroppens immunförsvar mot denna bakterie, med de karaktäristiska och smärtsamma såren som följd"
Cecilia Bark, leg. tandläkare
"Det är ett eller flera sår, som kommer till och från och de sitter vanligen på tungan eller den rörliga slemhinnan i munnen. De ser ut som kratrar med grå eller gulaktig yta omgivna av en röd zon. De smittar inte och brukar läka på en vecka. Orsaken till dem är okänd, man har spekulerat i brist på något enzym i saliven. Ofta kommer de i samband med stress eller om man har bränt sig på varm mat. Hormonella förändringar som t.ex. menstruation kan också framkalla Afte. Man har sett att de kan förekomma hos patienter med järnbrist, B12-brist och glutenöverkänslighet. Vanligen drabbas ickerökare.
Tandkrämen Zendium kan hjälpa. Om man använder den ,istället för vanlig tandkräm, brukar man klara sig bättre och inte få så många sår. Har man mycket stora besvär d.v.s. många stora sår på en gång, kan man medicinera med en särskild antibiotika i tre veckor. Det är dock ganska ovanligt.
Cecilia Bark, leg. tandläkare