blåsor i munnen
ajajaj, har fått flera stora svidande blåsor inne i munne, och det är nästan ¨så man vill gråta när man kommer emot dem med tänder mat eller tunga, för de gör ont.
vad är det för nåt, och hur får man bort dem.
ajajaj, har fått flera stora svidande blåsor inne i munne, och det är nästan ¨så man vill gråta när man kommer emot dem med tänder mat eller tunga, för de gör ont.
vad är det för nåt, och hur får man bort dem.
har jag ofta. Kan bero på att man har bakterier i munnen eller ngt virus. Jag får dem ofta i samband med förkylning eller när man "något" i kroppen.
Jag brukar inte göra ngt särskilt, men tidigare använde jag ngt som heter "Klorhexedin dental" (det fanns att köpa på apoteket, vet ej om de har den längre). Det är viktigt att man tar det i början när man känner blåsan för att det skall hjälpa.
klorhexidin använder jag när jag har tandköttsinflammationer, så det har jag hemma.
min mor trodde att det kunde vara vitaminbrist som gjorde det
Fluffigt får:
ja, det är mkt möjligt att man får blåsor av vitaminbrist (vet tyvärr ej).
Men om du har tandköttsinflamationer så kan det väl kanske bero på det??
Käka lite extra C-vitaminer. Ofta beror blåsor i munnen på C-vitaminbrist.
Blåsor i munnen dyker ofta upp (i alla fall på mig) när man har dåligt immunförsvar. T ex när man är trött, stressad eller nere. Min tandläkare tipsade mig om en kräm som finna på apoteket, den heter Kenacort T (Kanske stavas det inte riktigt så)- Den fungerar i alla fall väldigt bra.
Blåsorna heter ju gentligen afte, det gör det kanske lättare att hitta mer info om dem.
Jag har lite svårt att tänka mig att c-vitamin skulle ha någon inverkan på afte, då jag nog dricker mest apelsinjuice i sverige och äter mängder med frukt. Men likväl så dyker blåsorna upp.
jag gör som hallonsylt, dricker massor med apelsinjuice - men får ändå blåsorna .
Jag har också afte och har läst massor om detta för att bättre lära mig hantera "sjukdomen". Det är en inflammation på munslemhinnan som inte orsakas av bakterie eller virus ( till skillnad från herpes som är ett virus). Orsaken är alltså okänd. På kvinnor följer utbrotten oftast menscykeln. Under graviditet är man ofta problemfri. Jag har för mig att man kan provocera fram utbrott genom att äta bl.a. citrusfrukter, så det där med c-vitamin tror jag inte direkt på. Kenacort-T är enda hjälpen, såvitt jag vet. Fast snart kommer det en ny tandkräm som heter Sinaftin.
Fluffigt får:
din stackare, nu har du fått hur många olika bud som helst. Jag börjar misstänka att blåsor i munnen kan bero på olika saker och att alla kan ha rätt på ngt sätt. Jag tror absolut inte att man behöver ha ngn "sjukdom" för att få blåsor i munnen. Jag har långa perioder då jag är helt fri, och sedan kan det komma 3-4 blåsor på raken som avlöser varandra (ajajaj ).
Allting beror på varför man får blåsorna. C-vitaminbrist kan vara en orsak. Är orsaken stress så fungerar naturligtvis inte C-vitamin, men skulle det bero på C-vitaminbrist så funkar det. Det finns sällan en sak som funkar på allt.
oj då, det var många olika bud jag fick:-/
tänkte först på det hä med c-vitaminbrist eftersom jag har svårt att få i mig dessa vitaminer då jag är allergisk mot citrusfrukter och jordgubbar (har jag tyvärr upptäckt i sommar, jag som älskar jordgubbar), och kiwi. Vet inga fler frukter med mycket vitamin C.
Grät när jag skulle borsta tänderna i går kväll för det gjorde så j-vla ont...
för att svara på övriga bud, så hmmm, jag har precis haft mens, så vet inte om mårbackas förslag stämmer.
Dessutom är jag stressad til tusen, eftersom det är tänkt att vårt flyttlass ska gå på måndag, och jag vet nu inte om det blir så efersom AF som skulle ta hand om detta klantat sig och skickat papperna för sent och diverse annat.
Får väl stå ut med att börja gråta varje gång jag bortstar tänderna och äter tills det går över