• Missen2004

Vilken ålder?

Har många gånger undrat hur gamla eller unga människor generellt brukar vara när de gifter sig. Min syster är 20 och hennes m2b 27, de gifter sig om två veckor. Min mamma gifte sig när hon var 19 och min pappa 22. Mina blivande svärföräldrar gifte sig när de bägge två fyllt 23. Och jag och min kommer att gifta oss när vi är 22, nästa år. Har fått så många kommentarer om att "gud vad unga ni är - ska ni inte vänta ett tag!"

Så skulle vara roligt att veta hur unga ni är/var när ni gifte/r er.

• Svar på tråden Vilken ålder?
  • eja

25 resp 33. Inga kommentarer om åldern här alls.

• Missy

Kan inte det där vara lite storstad/småstadsrelaterat? Jag kommer från ett mindre samhälle och bland mina gamla klasskompisar där var de flesta gifta före 25 års ålder. Bor nu i Stockholm och här gifter sig de flesta av mina vänner när de är mellan 25-30. Jag tror många som utbildar sig väntar lite längre med giftermålet tills man fått en stadig ekonomi etc. Själv gifte jag mig när jag var 26 och mannen 28!

• Kiara

Vi ska gifta oss jun 2005 efter 14 år som sambos, tio år som förlovade och två barn (8 resp 3 år) Då är vi 34 resp 35 år.

Det är helt upp till var och en att bestämma när det är dax för den stora dagen!

• Gift Anna

Missy, det stämmer att det är storstad/småstadsrelaterat.Vi vet flera stycken från vår gamla hemort som är i vår ålder 23 resp. 24 år som är sugna på att gifta sig ,medan i stan är det många som närmar sig 30 innan de gifter sig.

• Lilli77

Haller med Missy och Gift Anna. Kommer fran Stockholm och har bara 1 kompis som ar gift! Jag ar 27 och de flesta kompisar ar i min alder. Jag tror inte att det ar en enda som planerar brollop for tillfallet heller, men man vet ju aldirg ;)

Men egentligen har det val inte med aldern att gora sa mycket? Har du hittat den ratta och kanner att du vill dela hela ditt liv med honom sa go for it!

• Missen2004

Ja.. jag anser ju inte heller att åldern spelar någon större roll - men att människor omkring oss gör det, det kan ibland bli lite tjatigt.
    Vi bor i Stockholm och märker också (självklart) av trenden att vara singel till dess att man är MINST! 30. Jag kan inte förstå vad det är som lockar med singellivet - är det inte roligare att dela sitt liv med en annan?

Jag ska kanske också tillägga att alla de paren som jag tog som exempel i tråd-starten fortfarande är lyckligt gifta.. så en hel del silverbröllop osv. väntar alldeles inom några år. Mina mor- och farföräldrar är alla vid liv och även de gifta sedan flera decenier.. kanske är detta med skilsmässor Vs. Lyckliga låååånga äktenskap något som går i släkten? I sådana fall har vi rätt bra odds

• Tessius

Jag är 26 och han 28 när vi gifter oss! Tycker det är alleles lagom eftersom vi då varit tillsammans i åtta år!

• rea

Jag var nyss fyllda 19 nu när jag och min man gifte oss(25juni-04) och min man är 33 snart. Det var en passande ålder för oss

• IdaE

Jag 23, han 27. Varit tillsammans i drygt 6 år. Ingen har nämnt åldern

• agnelia

När vi gifter oss så kommer jag vara 29 år och min sambo 34 år.

Svar på tråden Vilken ålder?