• Valkyria

Nu har jag fått nog!

Ja, nu har jag fått nog och för första gången sen jag var 14 år ska jag prova att leva utan p-piller.

Jag har mått så jävla dåligt och testat så många olika sorters p-piller utan att hitta rätt. Alltid var det något som strulade, och sexlust, det har jag inte haft på år.

Så nu har jag slutat, idag faktiskt och så får vi se om det hjälper.

Mitt förhållande håller för mycket men det sliter på oss att jag aldrig kan njuta eller vilja ha sex.

Jag har varit hos flera gynekologer och barnmorskor och provat alla p-piller som "ska" fungera på dom som även brukar få alla biverkningar men icke.

Det känns som om jag har varit en testdocka för deras p-piller, till lidande för mig och min pojkvän.
    Ingen har nämt för mig att dom svårigheterna jag har upplevt har varit direkt kopplat till p-pillerna och har bara viftat bort mina farhågor och frågor och hela tiden propagerat för hur bra p-piller är.

Men nu får det vara nog! Min kropp tål uppenbarligen inte att jag sätter i mig sådana hormoner.

Hur länge tar det innan hormonerna och det lämnar kroppen efter att man slutat?

Vi tänkte använda kondom, vilka är bra?
    Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter med kondom men nu ser jag ingen utväg.
    Hellre sex med kondom än inget sex iallafall.

• Svar på tråden Nu har jag fått nog!
  • Vasabrud

Jag slutade också med mina piller eftersom jag kände mig lite underlig av dem. Vi kör med "dra-ut"-metoden och den har funkat för oss sen oktober!

• HanOchJag

här har vi en som har hormonspiral..ska ioch för sig till sjukan och ta ut den imorgon om allt går som det ska..*hoppas* finns både fördelar och nackdelar med spiral..behöver inte oroa sig när man har sex..NACKDEL= ont i magen konstant..svårigheter att ag ut den när du vill..en kan växa fast..fast det säger dom ju inte till dig när du frågar..det får du märka själv..typ.förlåt om jag skrämt er men ville bara upplysa er..*ler*

• HannaM

Jag hade ett uppehåll med p-piller för 2 år sen (pga jag ville vara utan dem ett tag).. det funkade bra, ett tag, trodde jag & min blivande, tills en dag då jag upptäckte att jag blivit gravid. Jag var 19 då, han 21, vilket inte är någon lämplig ålder (enl. mig) att bli föräldrar. Vi beslöt oss för att ta bort det, vilket jag idag ABSOLUT inte ångrar, snarare tvärtom. Men ett råd till er som kör med "säkra perioder" och avbrutna s*mlag, tänk en gång extra! Jag vill inte ens att min värsta fiende ska behöva gå igenom det jag och min blivande gjorde de veckorna innan aborten! Kram till er!

• Valkyria

Är också 19 år, därav är "dra ut medtoden" inget jag tänker prova.
    Jag är absolut inte mogen för barn och dessutom äter jag en massa mediciner som man inte ska äta under en gravidtitet.

Så, nej, det måste vara en helt säker kondom.

Tips på mer bra kondomer önskas =)

Vart beställer man det där 100 packet?

• Valkyria

Föressten, läste i nån annan tråd att kondom inte alls var så säkert. Är det inte säkert?

Jag kan absolut INTE bli med barn.

• Jennie med ie

Valkyria, det finns INGET p-medel som är 100% säkert. Men kondom, rätt använd, är ett av de med allra högst säkerhet. Vore det fullkomlig katastrof att bli gravid kan avhållsamhet från v*ginala s*mlag, det enda som är 100% säkert, vara det bästa alternativet. Inte det roligaste kanske, men i alla fall säkert ,)

• Electric Lady

Avhållsamhet är i praktiken en mycket osäker p-metod eftersom den inte fungerar i praktiken. Det är den som predikas i t ex USA, där tonårsgraviditeter är jättevanligt. Och av påven, men aids-epidemi som följd.

Om man själv praktiserar avbrutet samlag och trivs med det, fine, men uppmana inte andra att göra det, och säg INTE att det är säkert för det är det ABSOLUT inte.

Själv har jag ingen p-metod jag trivs med heller. P-piller är ju inget kul, men det är den jag kör med. Kondom gör ont, pessar sägs vara mest för de som har sex sällan och dessutom har jag mycket känsliga slemhinnor och törs inte utsätta dem för kemiska medel. Spiral vågar jag inte eftersom jag inte fått barn än och är rädd att bli infertil. Säkra perioder verkar inget roligt, jag kan ju inte komplettera med kondom under de osäkra. Och sen återstår bara andra hormonella p-medel och det är ju detsamma som pillren.

• Jennie med ie

"Pessar sägs vara mest för de som har sex sälan". Vad grundas det på?

Nej, avhållsamhet är en 100% säker metod, mot graviditet alltså, om man följer den såklart *s* Men det gäller ju alla p-metoderm, att man ska följa den..

• Electric Lady

Eftersom det är krångligt, anta jag. Det är en info man får på medicinska sajter.

• Jennie med ie

Är det mindre krångligt om man har sex sällan än om man har det ofta? ;)
    Många BM och andra är mycket negativa till pessar utan att själva ha provat. Det är så krångligt, det är så svårt, det tar bort möjligheten till spontan sex.. sånt får man läsa/höra lite varstanns. I flesta fall från de som inte provat. Har man problem att hitta en p-metod som passar så tycker jag man ska ge pessaret en chans.. Vem vet, man kan bli positivt överraskad! Som jag t ex ;) Jag håller inte med om det negativa rykte pessaret fått.

Svar på tråden Nu har jag fått nog!