• mud

kopparspiral utan att ha fött barn

Är det någon som har bra koll på kopparspiraler?
    På min gyn-mottagning säger dom att det bara är kvinnor som har fött barn som kan få det. Eftersom min lillasyster har fått kopparspiral på ungdomsmottagningen och säger att det finns spiraler i olika storlekar börjar jag undra hur det egentligen är.

Om någon har tips om annat hormonfritt p-medel med jättehög säkerhet så tar jag tacksamt emot det också.

• Svar på tråden kopparspiral utan att ha fött barn
  • Eldrid

Hej. Kopparspiral kan du få utan att ha fött barn, men däremot använding av hormonspiral föredrar bm att du ska ha fött barn, men det är inget krav
    Lycka till

• Bonni

Jag var också inne på att sätta in en spiral för ett par år sedan, men då föreslog min barnmorska en p-stav som då var helt ny. Den heter Implanon (tror det stavs så) och den innehåller bara gulkroppshormon, och var enligt henne då det säkratste preventivmedlet som fanns på marknaden. Den sätts in i överarmen och fungerar i tre år. Den enda kända biverkningen var att mensen kunde utebli , har inte haft en droppe på två år. Kan verkligen rekomendera Implanon, man slipper tänka på att ta piller och slipper stoppa i sig en massa östrogen.

• karlzone

här är en till med p-stav! kan också rekommendera det. helt klart det bästa p-medel jag nånsin använt!
    vill dock komplettera föregående inlägg med att den faktiskt kan bli så att man får mer mens än vanligt. har inte hänt mig, min försvann första året, men har varit tillbaka i kanske ett år, dock i mycket mindre skala. fast jag har hört om fall där man var tvungen att ta ut den för att man fick mens konstant.. dock säkert inte alls vanligt, men det kan ju vara bra att vara medveten om att det kan bli åt andra hållet också.. så man inte blir besviken.
    hoppas du hittar ett bra sätt! lycka till!

• Charlize

Funderar också på att sluta med piller och kanske skaffa spiral.
    Problemet är bara att vi ju vill skaffa barn ganska snart ändå, och att jag då skulle vilja börja försöka göra barn redan under nästa år, för nedkomst i början av 2006.
    Finns det någon som vet något om nån minimitid som man "ska" ha spiralen inne innan man tar ut den igen?

Till er som använder pessar:
    Hur funkar det om killen är "lång". Har fått för mej att han hela tiden stöter emot i så fall..... Annars kanske det är ett bättre alternativ än spiral ändå.
    Vill gärna sluta med piller för att se om sveda och ont vid s*x blir bättre...

• DramaQueen

Är det någon som vet om man har ägglossning när man använder hormonspiral och kopparspiral? Hur är det med mensen sedan man slutat med hormon- eller kopparspiral? Min mens är mycket oregelbunden efter det att jag slutat med p-piller och det tar lång tid innan den kommer igång och är hyfsat regelbunden. Är det sammma sak med spiral då? Vill ju kunna försöka få barn när jag slutat med preventivmedel utan att behöva vänta i flera år på regelbunden mens.

• AstaC

Jag har hormonspiral och jag har aldrig slutat så jag kan inte prata av någon egen erfarenhet. Men den upplysning jag fick var i alla fall att möjligheten att bli gravid återkommer så fort man tar ut den. Kollade vad som stod på www.sexaktuellt.se och där står samma sak. Och samma sak står det om både kopparspiral och p-stav.

• Charlize

AstaC:

Tack för ditt svar.
    Jag tror att jag ska boka tid hos gyn och prata med dem om vad som kan vara bäst. Känns ändå som att en spiral är ett mer "långsiktigt" preventivmedel.

• DramaQueen

Tack för ditt svar. Det som är det intressanta i mitt fall är huruvida man har ägglossning eller inte under "behandlingen" eftersom den tar lååång tid på sig att komma igång efter avbrott. Jag behöver alltså en behandling där den fortfarande är igång. Även om det rent teoretiskt är så att man kan bli gravid direkt efter avslutandet så stämmer det inte i praktiken, i alla fall inte på mig.
    Det verkar som om ägglossningen är kvar vid kopparspiral men det framgår inte om det är så med hormonspiralen.

• Charlize

Jaha..... Jag tackade också..... Tyckte i alla fall att jag fick svar på min fråga också..... *rodnar lite*

• AstaC

Hm - nu kunde jag inte låta bli att kolla i Fass. Avseende hormonspiral står det så här i ett stycke "Eftersom den preventiva effekten av inlägget huvudsakligen beror på dess effekt i livmodern, påverkas inte den normala ägglossningen hos fertila kvinnor.". www.fass.se Slå på Levonova så kan du läsa alltihop själv, orkade inte allt. Jag vet inte vad kopparspiralerna heter så de kunde jag inte kolla.

• Stilig Amelia

Undrar också litet över Charlize fråga... spelar det någon roll vilket av spiral eller pessar om han är stor...?
    Känner mig osäker!

• DramaQueen

AstaC -du är en pärla!

Pessar funkar bra om han är hyfsatstor. Än har han inte klagat i alla fall

Svar på tråden kopparspiral utan att ha fött barn