• mud

kopparspiral utan att ha fött barn

Är det någon som har bra koll på kopparspiraler?
    På min gyn-mottagning säger dom att det bara är kvinnor som har fött barn som kan få det. Eftersom min lillasyster har fått kopparspiral på ungdomsmottagningen och säger att det finns spiraler i olika storlekar börjar jag undra hur det egentligen är.

Om någon har tips om annat hormonfritt p-medel med jättehög säkerhet så tar jag tacksamt emot det också.

• Svar på tråden kopparspiral utan att ha fött barn
  • Monn

Jag har spiral, visserligen hormonspiral (doserna är så låga och jag vill inte har mer ont än jag måste - har tillräckligt ont som det är), men visst kan man sätta in den fast man inte fött barn. Det är viktigt att man inte har någon könssjukdom eftersom det lättare kryper upp i äggledarna då, men många gör klamydiatest i samband med att spiralen sätts in.

Nackdelen är just att man kan blöda mer och att man kan få mer mensvärk.

Dessutom gör det ondare att sätta in den om man inte fött barn eftersom livmodern aldrig blivit vidgad. På mig gjorde det fruktansvärt ont och hon fick lirka ganska länga innan hon fick in den. Kopparspiralen är tydligen något mindre än hormonspiralen och min barnmorska sa att den hade "glidit in" lättare. Det kan vara bra att ha med sig någon ifall man inte mår så bra efteråt. Men jag kan säga att det var värt varenda sekund av lidande, nu trivs vi väldigt bra tillsammans, jag och spiralen!

• mud

Mer mensverk låter inte så lockande i och för sig. Jag har hemska minnen från när jag var tonåring... Nuförtiden klarar jag mig med ipren, varmvattenflaska och lugn&ro så jag hoppas att det inte blir så illa...

Nu har jag nog bestämt mig, på måndag morgon ska jag (eller killen) ringa och fråga om det är ok att få testa spiral som fjärdehandsalternativ...

Är det någon som vet mer om spiralens koppling till mensverk så berätta gärna.

• Frances

Jag är 21 år, har inte fött barn, satte in en kopparspiral på Nacka sjukhus för ett halvår sedan. Gjorde inte ett dugg ont, kändes bara som en helt vanlig mensvärk när han satte in spiralen.

Min mens är rikligare men mensperioden är mycket kortare nu än innan jag satte in spiralen. Nu är den cirka 2 dagar då jag blöder rikligt, och sedan 1 dag eller så då jag blöder lite. Innan hade jag väl cirka 6 dagars mens. Mensvärken har ökat lite för mig också, fast jag äter ipren de 1 första dagarna när jag har mens (har alltid gjort), så då blir det inte så farligt...

• mud

flyttar upp och hoppas (eller inte) på att någon kan berätta mer om ev. bieffekter med spiral...

• EmmaPemma

Mud: jag börjar också fundera på om det är ett bra alternativ. Vill/kan inte äta p-piller, och börja tröttna på kondom (efter nästan 6 år :().

Är det ngn som vet hur säkert kopparspial är (alltså i %)?

Varför vill en del BM inte sätta in spiral om man ej fått barn? Är det bara för infektionsrisken, eller kan det vara svårare att bli gravid senare?

• Mysan 2005

Jag har haft kopparspiral i 3 1/2 år nu och mina erfarenheter är att jag har fått tillbaka lite mensverk (som försvann när jag fick mina barn)samt att jag blöder mera och har även ibland mellanblödningar. Sen så är kopparspiral inte så jättesäker vad jag förstått. Min yngsta bror är spiralbarn och har även en kompis som har fått spiralbarn, man hör nån gång ibland om det. Jag har bestämt mig för att sätta in en hormonspiral i stället, ska göra det i morgon faktiskt. Dels så är den nästan lika säker som att sterilisera sig vad jag har hört, och sen så tappar man mest troligt mensen. Har bara hört possitivt om den!

• Krich

Hej

Jag har spiral fastän jag inte fött barn! Hormoner gör mig helt puckad i huvudet och kondomer tål jag inte, får svullna slemmhinnor. Jag diskuterade noga med min gynekolog vilket som skulle vara det bästa alternativet. Jag var inne på hormonspiral först men risken med dem är oregelbundna blödningar, tätare, glesare, rikligare eller så försvinner de helt. Kopparen orsakar en steril inflammation som kan ge rikligare blödningar men oftast inte längre blödningar. Risken för infektion är bara marginellt höjd. Har man en trogen partner så ska den vara mkt liten. Olika kvinnor reagerar olika beroende på livmoderns läge, vinkel djup etc. Jag hade kraftiga menssmärtor första två månaderna nu är det som vanligt. Jag vill aldrig gå tillbaka till hormoner, så skönt att slippa vara uppsvälld, grinig och finnig!

Mitt råd är att tala med en gynekolog i stället för en BM. Dels är de skickligare på att sätta i spiralen och dels brukar de ha mindra fördomar om unga kvinnors sexlilv. De gånger jag gått till BM har jag blivit lite märkligt bemött... Typ, du som är så gammal (29) ska väl koncentrera dig på att få barn inte undvika att bli gravid Vet att det finns underbara BM men de har lyst med sin frånvaro för mig.

Stort plus är att jag fått mer lust sen jag slpp hormonerna
    Kramiz
    //K

• Krich

Glömde säga att de nya kopparspralerna har mer koppar på sig och är betydligt säkrare än de som användes på 70 och 80 talen.
    //K

• Mysan 2005

Fast dom spiralbarn jag vet är 80 och 90 talsbarn.

• EmmaPemma

jag har också hört om en del som blivit gravida trots att de använt spiral.
    Är det fler som hört/har erfarenhet av detta??

Kondom är ju inte heller 100-procentigt. Men förutsatt att den suttit på och ej gått sönder så är det ju helt säkert. Och om det skulle vara strul kan man ju i värsta fall ta dagen-efter piller.

Med spiral är det ju omöjligt att veta om den släpper igenom ngt...

Usch, nu fick jag beslutsångest igen. Jag vill absolut iINTE bli gravid, men samtidigt börjar kondomerna bli mkt tröttsammma...

Svar på tråden kopparspiral utan att ha fött barn