Hej
Jag har spiral fastän jag inte fött barn! Hormoner gör mig helt puckad i huvudet och kondomer tål jag inte, får svullna slemmhinnor. Jag diskuterade noga med min gynekolog vilket som skulle vara det bästa alternativet. Jag var inne på hormonspiral först men risken med dem är oregelbundna blödningar, tätare, glesare, rikligare eller så försvinner de helt. Kopparen orsakar en steril inflammation som kan ge rikligare blödningar men oftast inte längre blödningar. Risken för infektion är bara marginellt höjd. Har man en trogen partner så ska den vara mkt liten. Olika kvinnor reagerar olika beroende på livmoderns läge, vinkel djup etc. Jag hade kraftiga menssmärtor första två månaderna nu är det som vanligt. Jag vill aldrig gå tillbaka till hormoner, så skönt att slippa vara uppsvälld, grinig och finnig!
Mitt råd är att tala med en gynekolog i stället för en BM. Dels är de skickligare på att sätta i spiralen och dels brukar de ha mindra fördomar om unga kvinnors sexlilv. De gånger jag gått till BM har jag blivit lite märkligt bemött... Typ, du som är så gammal (29) ska väl koncentrera dig på att få barn inte undvika att bli gravid
Vet att det finns underbara BM men de har lyst med sin frånvaro för mig.
Stort plus är att jag fått mer lust sen jag slpp hormonerna
Kramiz
//K