• mud

kopparspiral utan att ha fött barn

Är det någon som har bra koll på kopparspiraler?
    På min gyn-mottagning säger dom att det bara är kvinnor som har fött barn som kan få det. Eftersom min lillasyster har fått kopparspiral på ungdomsmottagningen och säger att det finns spiraler i olika storlekar börjar jag undra hur det egentligen är.

Om någon har tips om annat hormonfritt p-medel med jättehög säkerhet så tar jag tacksamt emot det också.

• Svar på tråden kopparspiral utan att ha fött barn
  • MarieCaroline

Hej,
    jag var hos BM för drygt ett år sedan för att sätta in den lilla kopparspiralen. Efter två mycket plågsamma försök gjordes ett ultraljud där det konstaterades att min livmoder helt enkelt var för liten för att spiralen skulle få plats.

Jag har provat det mesta, läst på om alla olika metoder och dess biverkningar, och jag har kommit fram till att kopparspiral nog är ett av de bättre alternativen. Själv är jag förpassad till den hemska gummi-overallen, vilket inte är helt kul i ett fast förhållande.

• Krich

Inget preventivmedel är 100% För mig fungerar inte hormoner! Jag får ägglossning i alla fall! Spriral är inte osäkrare än p-piller. Min kollegas barn föddes fastän hon tagit sina p-piller enligt klockan. Spiralen har fått lite oförtjänt dåligt rykte tycker jag.

//K

• Monn

Jag tror att vissa barnmorskor inte vill sätta in spiral på unga tjejer för att de är för oerfarna. Det är (oftast) lite svårare att få in den rätt om man inte fött barn. Jag gjorde det hos en barnmorska, det var till och med hon som föreslog det. Gynekologen jag gick till veckan innan (men som jag inte kom överens om och inte ville gå tillbaka till) tyckte inte alls att jag skulle ha hormonspiral.

• AstaC

EmmaPemma - du kan kolla säkerheten på
    www.sexaktuellt.com
    kondom 2 av 100
    kopparspiral 1 av 100
    alltså i princip dubbelt så säker som kondom. Allra säkrast är nog hormonspiral.

Själv har jag en hormonspiral. Bytt en gång. Första gången gjorde det inte ont alls. Andra gången gjorde det väldigt ont när de mätte livmodern, dock inte när de satte in spiralen. Den förklaring jag fått till att det inte är lika vanligt med spiral hos kvinnor som inte fött barn är att man inte alltid har tillräckligt stor livmoder. Min är tydligen på gränsen.

• H2O

Jag har hormonspiral fastän jag inte fött barn. Jag blev dålig av p-piller (humörsvängningar, migrän, viktökning och minskad sexlust).

Spiralen heter Levonova och innehåller avsevärt mindre hormoner än p-piller eftersom den verkar lokalt och avger hormonerna i kontinuerlig ström. Alltså behöver man som med pillrenas skull inte ta onödigt mycket hormoner (eftersom man tar pillrena en gång per dag och får inte komma under "lägsta nivån" måste men ju ta mer än nödvändigt). Sprialen räcker i fem år.

Sprialen avger 20 microgram levonorgestrel per 24 timmar. Om man jämför detta med p-piller som innehåller samma hormon - levonorgestrel (typ follimin och follinett) ser man att dessa innehåller typ 150-250 microgram per tablett, alltså runt 10 ggr mer. Plus att spiralen endast innehåller ett hormon, pillrena innehåller ju östrogen också.

Det gör rejält ont att sätta in den, men det tar bara typ 30 sekunder. Kändes som rejäl (nu menar jag rejäl men inte mer än att en värmepåse och panodil lindrade så det blev uthärdligt) mensvärk i fem-sex timmar efteråt, hade vanlig mensvärk i tre dagar efteråt och jag blödde lite sporadiskt i ett par månader (inte rikligt utan typ stänkblödningar). Men sedan oktober (satte in den i slutet av augusti) har jag haft blödning mer än en dag och det var efter jag tränat hårt. Nu känner bara minimal menssmärta en-två dagar i månaden, men jag blöder inte en droppe (vilket jag tycker är superskönt!!!).

Om någon bestämmer dig för en spiral så tro inte att man kan jobba efteråt under den dan. Min sa att det var ingen fara, men jag lovar att man kommer vilja åka hem och bädda ner sig framför en bra film, men värmepåse, filt, te och panodil. Och lite godis

Levonova är f.ö. så nära sterilisering som man kan komma med ett preventivmedel. Och man kan bli gravid direkt efter att man tagit ut den.

• cielle

Hej, jag satte in en kopparspiral förra tisdagen. Det är den värsta smärta jag känt någonsin... Jag har fött barn men genom kejsarsnitt. Alltså har min livmoderhals aldrig vidgats. Visserligen gick det ju hyffsat fort men ändå... Det värsta var när hon skulle mäta livmodern. Själva införandet av spiralen gick väldigt snabbt men gjorde djävligt ont! Sen var det bara att ta sig till dagis o hämta ungar och åka hem o inta soffläge tillsammans med ipren. Alla dessa förutfattade meningar om kopparspiral hoppas jag inte stämmer... Jag har läst på rätt bra o tror att det ska funka. Klarar inte hormoner. Hoppas dessutom på att slippa alla hel:es svampinfektioner...

• mud

Efter ett samtal till närmaste mottagning fick jag veta att dom inte har tid innan hösten, semestrar och sånt sätter stopp.
    Det gör ju att jag inte kommer ha en helt ledig dag att sätta in den på utan måste försöka hitta en tid på eftermiddagen/kvällen. Och dessutom blir det mycket svårare att hitta en tid som även passar min pojkvän som jag vill ha med.
    *suck* Varför ska det alltid vara så mycket krångel med att gå till BM? Inte undra på att folk blir oplanerat gravida...

• _augustibrud

Jag använder pessar och tycker att det fungerar utmärkt!

• mud

Problemet är att jag _absolut_ inte vill ha barn och pessar har sämre säkerhet än kondom. Jag tänker inte byta ner mig... :) Även om jag skulle vilja vore det svårt eftersom det inte finns någon tid innan hösten.

• Monn

Ring ett annat ställe, jag ringde studentmottagningen på Södersjukhuset och fick sätta in den veckan efter. Hon sa till och med att jag kunde ringa samma dag eftersom jag då precis hade börjat med minipiller och inte visste när min mens skulle komma. Jag är visserligen student, men det är ingen som kollat studentleg eller så. Detta förutsatt att du bor i Stockholm visserligen.

Svar på tråden kopparspiral utan att ha fött barn