Jag har hormonspiral fastän jag inte fött barn. Jag blev dålig av p-piller (humörsvängningar, migrän, viktökning och minskad sexlust).
Spiralen heter Levonova och innehåller avsevärt mindre hormoner än p-piller eftersom den verkar lokalt och avger hormonerna i kontinuerlig ström. Alltså behöver man som med pillrenas skull inte ta onödigt mycket hormoner (eftersom man tar pillrena en gång per dag och får inte komma under "lägsta nivån" måste men ju ta mer än nödvändigt). Sprialen räcker i fem år.
Sprialen avger 20 microgram levonorgestrel per 24 timmar. Om man jämför detta med p-piller som innehåller samma hormon - levonorgestrel (typ follimin och follinett) ser man att dessa innehåller typ 150-250 microgram per tablett, alltså runt 10 ggr mer. Plus att spiralen endast innehåller ett hormon, pillrena innehåller ju östrogen också.
Det gör rejält ont att sätta in den, men det tar bara typ 30 sekunder. Kändes som rejäl (nu menar jag rejäl men inte mer än att en värmepåse och panodil lindrade så det blev uthärdligt) mensvärk i fem-sex timmar efteråt, hade vanlig mensvärk i tre dagar efteråt och jag blödde lite sporadiskt i ett par månader (inte rikligt utan typ stänkblödningar). Men sedan oktober (satte in den i slutet av augusti) har jag haft blödning mer än en dag och det var efter jag tränat hårt. Nu känner bara minimal menssmärta en-två dagar i månaden, men jag blöder inte en droppe (vilket jag tycker är superskönt!!!).
Om någon bestämmer dig för en spiral så tro inte att man kan jobba efteråt under den dan. Min sa att det var ingen fara, men jag lovar att man kommer vilja åka hem och bädda ner sig framför en bra film, men värmepåse, filt, te och panodil. Och lite godis
Levonova är f.ö. så nära sterilisering som man kan komma med ett preventivmedel. Och man kan bli gravid direkt efter att man tagit ut den.